2016-07-04 12:15

2016-07-04 13:03

Lene fortsatt nästa stopp

Värmlandstrafik: Tänk om och tänk rätt

Nästa stopp Lene ja. Så har det låtit på tågen innan man närmar sig Lene. Det ska bli slut på det nu.

Jamen, hur korkat på en skala är inte detta? Det är ungefär lika korkat som när Håkan Holm skrev ett inlägg, strax efter att Per-Inge Lidén tillträdde som ordförande, om att nu ska Värmlandstrafik styras av Miljöpartiet. Det hände strax efter att Jesper Johansson, tillika miljöpartist, hade blivit utrensad enligt gammal öststatsmodell för att han hade fräckheten att tycka annorlunda än tjänstemännen i Värmlandstrafik.

Jag är uppväxt i Lene och åkte tåg till skolan under sex år i slutet av 60- och början av 70-talet. Den tidens motordrivna vagnar behövde halva sträckan till Fagerås för att komma upp i marschfart. I dag går det mycket fortare.

När jag sedan bildade familj och flyttade tillbaka till Lene fick mina tre barn samma möjlighet att ta tåget till skolan. Det har naturligtvis varit en fantastisk förmån som jag dock inte tänker be om ursäkt för. Det har känts helt naturligt.

I dag är jag dock inte pendlare, jobbet i Karlstad möjliggör inte det. Men jag utnyttjar tåget när jag har möjlighet. Om jag vore pendlare är jag ytterst tveksam till att jag skulle ta bilen och åka till Fagerås eller Högboda för att sedan åka tåg därifrån. Det skulle säkert bli bil ända till Karlstad. Jag tror inte ett ögonblick på att tågpendlandet från Arvika, Sunne eller Torsby skulle öka om man inte stannade på de stationer som nu ska dras in. Det är andra orsaker som gör att man tar bilen till jobbet, som arbetstider och frihetskänsla.

Detta händer i en tid då politiker åker över halva jordklotet för att delta i miljökonferenser om växthuseffekten och dess följder på klimatet. Har ansvariga beslutsfattare helt missat detta? Det kanske kan kännas futtigt att dra paralleller med detta i denna fråga men det måste börja på lokal nivå. Det är en betydligt snällare väg att gå än att chockhöja bensinpriset.

Så, politiker i Värmlandssamverkan och Värmlandstrafik: Tänk om och tänk rätt! Ge prestigen på båten och visa att kollektivtrafik ska komma hela Värmland till godo i så bra utsträckning som möjligt. Spåren och stationerna finns där redan. Man behöver inte bygga överarbetade busshållplatser, som på Hammarö, utan det är bara att fortsätta som förut. Att Bull i all sin uppblåsta arrogans tycker att dessa stationer har gjort sitt behöver inte betyda att ni måste tycka likadant. Det enda det tyder på är att han har glömt sitt ursprung och tycker att han kommit upp sig här i världen.

Owe Blidh

Lene

Nästa stopp Lene ja. Så har det låtit på tågen innan man närmar sig Lene. Det ska bli slut på det nu.

Jamen, hur korkat på en skala är inte detta? Det är ungefär lika korkat som när Håkan Holm skrev ett inlägg, strax efter att Per-Inge Lidén tillträdde som ordförande, om att nu ska Värmlandstrafik styras av Miljöpartiet. Det hände strax efter att Jesper Johansson, tillika miljöpartist, hade blivit utrensad enligt gammal öststatsmodell för att han hade fräckheten att tycka annorlunda än tjänstemännen i Värmlandstrafik.

Jag är uppväxt i Lene och åkte tåg till skolan under sex år i slutet av 60- och början av 70-talet. Den tidens motordrivna vagnar behövde halva sträckan till Fagerås för att komma upp i marschfart. I dag går det mycket fortare.

När jag sedan bildade familj och flyttade tillbaka till Lene fick mina tre barn samma möjlighet att ta tåget till skolan. Det har naturligtvis varit en fantastisk förmån som jag dock inte tänker be om ursäkt för. Det har känts helt naturligt.

I dag är jag dock inte pendlare, jobbet i Karlstad möjliggör inte det. Men jag utnyttjar tåget när jag har möjlighet. Om jag vore pendlare är jag ytterst tveksam till att jag skulle ta bilen och åka till Fagerås eller Högboda för att sedan åka tåg därifrån. Det skulle säkert bli bil ända till Karlstad. Jag tror inte ett ögonblick på att tågpendlandet från Arvika, Sunne eller Torsby skulle öka om man inte stannade på de stationer som nu ska dras in. Det är andra orsaker som gör att man tar bilen till jobbet, som arbetstider och frihetskänsla.

Detta händer i en tid då politiker åker över halva jordklotet för att delta i miljökonferenser om växthuseffekten och dess följder på klimatet. Har ansvariga beslutsfattare helt missat detta? Det kanske kan kännas futtigt att dra paralleller med detta i denna fråga men det måste börja på lokal nivå. Det är en betydligt snällare väg att gå än att chockhöja bensinpriset.

Så, politiker i Värmlandssamverkan och Värmlandstrafik: Tänk om och tänk rätt! Ge prestigen på båten och visa att kollektivtrafik ska komma hela Värmland till godo i så bra utsträckning som möjligt. Spåren och stationerna finns där redan. Man behöver inte bygga överarbetade busshållplatser, som på Hammarö, utan det är bara att fortsätta som förut. Att Bull i all sin uppblåsta arrogans tycker att dessa stationer har gjort sitt behöver inte betyda att ni måste tycka likadant. Det enda det tyder på är att han har glömt sitt ursprung och tycker att han kommit upp sig här i världen.

Owe Blidh

Lene