2016-07-04 10:03

2016-07-04 10:03

Eleverna blir allt slarvigare

Skolan

I tidningarna kan man läsa om körskoleelever som många gånger ”kör” på både teori och praktik. Den senaste i raden verkar ha kört upp 42 gånger.

Jag jobbar själv i skolan och har under årens lopp sett alltför många elever bli allt slarvigare (noterar varken viktiga uppgifter eller provdatum) och slöare (är inte beredda att anstränga sig och att träna).

Skolsystemet har inte gett de elever som behöver det stöd och uppmuntran i den omfattning som krävs. Inte heller har skolan i alla lägen tydlig struktur och tydliga men rimliga krav på elever. Detta leder bl.a. till att elever inte tränar på det de behöver för att bli bättre och att de inte orkar träna inför vissa prov. I tänker de att ”jag gör omprovet, och omprov på omprovet...”

Detta sänder naturligtvis inga bra signaler från skolan om det går för sig att ha sin skolgång på det viset. Som elev lär man för sig själv och för livet, det är viktigt att komma ihåg. Tyvärr grundläggs beteendet tidigt och många elever kan också vara i behov av tidig hjälp, vilket skolan inte klarar att ge på kvalificerat sätt. PISA och PIRLS talar sitt tydliga språk.

Hur vänder vi trenden?

Orolig medborgare

I tidningarna kan man läsa om körskoleelever som många gånger ”kör” på både teori och praktik. Den senaste i raden verkar ha kört upp 42 gånger.

Jag jobbar själv i skolan och har under årens lopp sett alltför många elever bli allt slarvigare (noterar varken viktiga uppgifter eller provdatum) och slöare (är inte beredda att anstränga sig och att träna).

Skolsystemet har inte gett de elever som behöver det stöd och uppmuntran i den omfattning som krävs. Inte heller har skolan i alla lägen tydlig struktur och tydliga men rimliga krav på elever. Detta leder bl.a. till att elever inte tränar på det de behöver för att bli bättre och att de inte orkar träna inför vissa prov. I tänker de att ”jag gör omprovet, och omprov på omprovet...”

Detta sänder naturligtvis inga bra signaler från skolan om det går för sig att ha sin skolgång på det viset. Som elev lär man för sig själv och för livet, det är viktigt att komma ihåg. Tyvärr grundläggs beteendet tidigt och många elever kan också vara i behov av tidig hjälp, vilket skolan inte klarar att ge på kvalificerat sätt. PISA och PIRLS talar sitt tydliga språk.

Hur vänder vi trenden?

Orolig medborgare