2016-06-27 06:00

2016-06-27 06:00

Vi vill ha likvärdig service!

VÄRMLANDSTRAFIK: Lars Bulls jämförelser saknar relevans

Att kunna åka kollektivt till Karlstad när man har 25 minuters resväg och bor vid en av de större matarlederna till Karlstad är självklart. Lars Bulls jämförelser (NWT 18/6, i sitt svar på Hannes Bergs insändare 17/6) med hur han själv hade det när han var ung är inte relevanta då samhället inte såg lika ut och hans resväg till gymnasieskola var betydligt längre.

Hade vi valt att bosätta oss utefter en trampad kostig, så skulle vi också förstå att vi inte kunde vänta oss kollektivtrafik direkt utanför dörren, men vi bor nära den starkt trafikerade 61:an. Om tågen inte ska stanna så finns det endast några sporadiska bussturer att välja på, och de är inte anpassade till skola och arbete. Avståndet till närmsta tågstation är över en mil, om man ska välja en säker färdväg.

Tittar vi på övriga Värmland så är det i de flesta områden mycket tätt mellan bussturerna; det går flera bussar inom samma område och det är betydligt mindre vägar som de trafikerar. Att vi inte ska ha en kollektivtrafik på riksväg 61 eller tågstationer efter Värmlandsbanan är inte okej. Alla vill ha en levande landsbygd, men hur ska det gå till när vi hela tiden får försämringar? Vi sitter inte hemma och räknar får utan de flesta av oss är yrkesarbetande och har inte möjlighet att skjutsa våra barn fram och tillbaka till tågstationen. Det finns ju för övrigt även de som inte har någon bil. Våra barn vill också ha möjlighet att delta i samhällets kultur- och nöjesliv och kunna ta sig dit och hem själva.

Fortsätter det så här kommer landsbygden framöver att bestå av sommarstugor och igenvuxen åkermark. För kännedom så består inte Värmland av Stockholm–Örebro–Oslo som tycks vara det enda som intresserar Värmlandstrafik och beslutande politiker i frågan.

Värmland består av en massa kreativt, duktigt folk som bor på hela Värmlands yta och vi vill ha en god och likvärdig service i hela länet!

Fåraherden

Att kunna åka kollektivt till Karlstad när man har 25 minuters resväg och bor vid en av de större matarlederna till Karlstad är självklart. Lars Bulls jämförelser (NWT 18/6, i sitt svar på Hannes Bergs insändare 17/6) med hur han själv hade det när han var ung är inte relevanta då samhället inte såg lika ut och hans resväg till gymnasieskola var betydligt längre.

Hade vi valt att bosätta oss utefter en trampad kostig, så skulle vi också förstå att vi inte kunde vänta oss kollektivtrafik direkt utanför dörren, men vi bor nära den starkt trafikerade 61:an. Om tågen inte ska stanna så finns det endast några sporadiska bussturer att välja på, och de är inte anpassade till skola och arbete. Avståndet till närmsta tågstation är över en mil, om man ska välja en säker färdväg.

Tittar vi på övriga Värmland så är det i de flesta områden mycket tätt mellan bussturerna; det går flera bussar inom samma område och det är betydligt mindre vägar som de trafikerar. Att vi inte ska ha en kollektivtrafik på riksväg 61 eller tågstationer efter Värmlandsbanan är inte okej. Alla vill ha en levande landsbygd, men hur ska det gå till när vi hela tiden får försämringar? Vi sitter inte hemma och räknar får utan de flesta av oss är yrkesarbetande och har inte möjlighet att skjutsa våra barn fram och tillbaka till tågstationen. Det finns ju för övrigt även de som inte har någon bil. Våra barn vill också ha möjlighet att delta i samhällets kultur- och nöjesliv och kunna ta sig dit och hem själva.

Fortsätter det så här kommer landsbygden framöver att bestå av sommarstugor och igenvuxen åkermark. För kännedom så består inte Värmland av Stockholm–Örebro–Oslo som tycks vara det enda som intresserar Värmlandstrafik och beslutande politiker i frågan.

Värmland består av en massa kreativt, duktigt folk som bor på hela Värmlands yta och vi vill ha en god och likvärdig service i hela länet!

Fåraherden