2016-04-30 06:00

2016-04-30 06:00

Använd ordet vårdrelation i stället!

SJUKVÅRDSTERMINOLOGI: Fel att tala om kundbemötande

Nu ska personalen på Centralsjukhusets i Karlstad, CSK, akutmottagning lära sig kundbemötande av Systembolaget, hotell och företag. Men termen kundbemötande är uttryck för otillräcklig kunskap hos administratörer och sjukvårdspolitiker. Om sjukvårdspersonal använder denna term om sitt eget arbete kan det bero på otillräcklig yrkesstolthet. En vårdrelation är något helt annat än en relation mellan säljare och kund och innehåller så mycket mer! De som jobbar på akuten gör säkert i regel sitt yttersta för att skapa en bra vårdrelation med patienterna. Men om personalresurserna inte svarar mot arbetsbelastningen, och detta medför en dålig arbetsmiljö, kan det vara svårt att alltid skapa en bra vårdrelation. Termen kundbemötande i vården kan man slänga i papperskorgen. Använd till exempel ordet vårdrelation i stället!

En av hörnpelarna för att skapa en rimlig arbetsbelastning, nödvändig för bra vårdrelationer, är naturligtvis organisationen på arbetsplatsen. Då är en avgörande faktor att styra patientflödet på ett bra sätt, och det måste ledningen för akutmottagningen på CSK ta ansvar för. De patienter som inte behöver akut sjukhusvård, men som ändå kommer till akutmottagningen, måste få hjälp att slussas till rätt vårdnivå, i regel primärvårdsmottagning. Ordna så att patienten får en tid till sin vårdcentral/annan mottagning snarast. Det måste i regel räcka med en tid dagen därpå. Sen flera år finns redan en överenskommelse mellan akutmottagningen och vårdcentralerna, att tid kan bokas på vårdcentral nästa morgon. Dock använder man sällan den möjligheten.

URG

Nu ska personalen på Centralsjukhusets i Karlstad, CSK, akutmottagning lära sig kundbemötande av Systembolaget, hotell och företag. Men termen kundbemötande är uttryck för otillräcklig kunskap hos administratörer och sjukvårdspolitiker. Om sjukvårdspersonal använder denna term om sitt eget arbete kan det bero på otillräcklig yrkesstolthet. En vårdrelation är något helt annat än en relation mellan säljare och kund och innehåller så mycket mer! De som jobbar på akuten gör säkert i regel sitt yttersta för att skapa en bra vårdrelation med patienterna. Men om personalresurserna inte svarar mot arbetsbelastningen, och detta medför en dålig arbetsmiljö, kan det vara svårt att alltid skapa en bra vårdrelation. Termen kundbemötande i vården kan man slänga i papperskorgen. Använd till exempel ordet vårdrelation i stället!

En av hörnpelarna för att skapa en rimlig arbetsbelastning, nödvändig för bra vårdrelationer, är naturligtvis organisationen på arbetsplatsen. Då är en avgörande faktor att styra patientflödet på ett bra sätt, och det måste ledningen för akutmottagningen på CSK ta ansvar för. De patienter som inte behöver akut sjukhusvård, men som ändå kommer till akutmottagningen, måste få hjälp att slussas till rätt vårdnivå, i regel primärvårdsmottagning. Ordna så att patienten får en tid till sin vårdcentral/annan mottagning snarast. Det måste i regel räcka med en tid dagen därpå. Sen flera år finns redan en överenskommelse mellan akutmottagningen och vårdcentralerna, att tid kan bokas på vårdcentral nästa morgon. Dock använder man sällan den möjligheten.

URG

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.