2016-04-20 06:00

2016-04-20 06:00

Varning för Postnord!

SVERIGE/KINA :

Nyligen fick jag en avi om ett paket som jag hade beställt från Kina. Postnord hade registrerat fel mottagare när paketet anlände till Sverige, men nu hade jag i alla fall till sist fått avin till min adress. När jag skulle hämta ut paketet på utlämningsstället Ica, blev jag informerad om att paketet hade hämtats ut av en helt annan person, boende på en helt annan adress, några dagar innan. Jag blev uppmanad att ringa Postnord för att göra en reklamation.

Detta samtal var inte bra för mitt blodtryck. Postnord höll med om att man registrerat paketet på fel mottagare när det kom in i landet. Fel och otur tyckte man, men något ansvar i övrigt hade man absolut inte. Jag blev i stället uppmanad att ta kontakt med leverantören i Kina och reklamera där. Jag vidhöll med en dåres envishet att leverantören hade ju inte gjort något fel och att Postnord ju höll med om att felet var deras. Borde inte Postnord då försöka rätta till felet, till exempel ersätta mig för det som jag hade betalat för paketet, eller åtminstone ta kontakt med den person som felaktigt hämtat ut mitt paket? Postnord fortsatte med att just min försändelse var av en typ som hade lägre fraktpris och därmed lägre skydd. Detta innebar att vem som helst kunde hämta ut paketet, bara man hade avin och kunde visa legitimation...

Jag skulle ha viss förståelse för detta om jag till exempel hade tappat avin på gatan, men nu var det ju så att den här personen hade fått avin genom att Postnord felaktigt registrerat den på honom och därför skickat den till honom. Postnord menar helt sonika att ”så är bestämmelserna”. En högst motiverad fråga är faktiskt hur det står till med juridiken runt detta. Postnord måste väl ha ändå ha ett ansvar för sina försändelser? Nu stod det ju faktiskt mitt namn och min adress på paketets utsida. Den kinesiske leverantörens ansvar tycker jag upphör när varan hamnar på hyllan hos postombudet på min ort.

Jag överlever att förlora 300 kronor, men visst är det väl helt ofattbart att den ledande postleverantören i Norden uppenbarligen inte tar något som helst ansvar för sina misstag! Damen jag talade med upprepade att hon skulle vidarebefordra till registreringsavdelningen vid utlandssektionen att ett misstag hade begåtts, men därmed var ärendet avslutat. Hon betonade också att det i princip var meningslöst att gå vidare med ärendet, för så var bestämmelserna...

Efter att just ha haft eftersändning i sex månader kan jag inte säga att mitt förtroende för Postnord är på topp. Vid tre tillfällen har vi fått eftersändningskuvert i brevlådan där vårt namn stått på utsidan, men där det legat brev till helt andra personer inuti. Dessutom har vi fått påminnelser på flera räkningar som uppenbarligen har kommit bort i eftersändningskedjan.

Jag förstår att Postnord tog bort den gamla trygghetssymbolen, posthornet, när man bytte namn. Ett land som inte har ett postväsen som folket kan lita på är väldigt illa ute.

Ragnar Nordanstig

Grums, Värmland

Nyligen fick jag en avi om ett paket som jag hade beställt från Kina. Postnord hade registrerat fel mottagare när paketet anlände till Sverige, men nu hade jag i alla fall till sist fått avin till min adress. När jag skulle hämta ut paketet på utlämningsstället Ica, blev jag informerad om att paketet hade hämtats ut av en helt annan person, boende på en helt annan adress, några dagar innan. Jag blev uppmanad att ringa Postnord för att göra en reklamation.

Detta samtal var inte bra för mitt blodtryck. Postnord höll med om att man registrerat paketet på fel mottagare när det kom in i landet. Fel och otur tyckte man, men något ansvar i övrigt hade man absolut inte. Jag blev i stället uppmanad att ta kontakt med leverantören i Kina och reklamera där. Jag vidhöll med en dåres envishet att leverantören hade ju inte gjort något fel och att Postnord ju höll med om att felet var deras. Borde inte Postnord då försöka rätta till felet, till exempel ersätta mig för det som jag hade betalat för paketet, eller åtminstone ta kontakt med den person som felaktigt hämtat ut mitt paket? Postnord fortsatte med att just min försändelse var av en typ som hade lägre fraktpris och därmed lägre skydd. Detta innebar att vem som helst kunde hämta ut paketet, bara man hade avin och kunde visa legitimation...

Jag skulle ha viss förståelse för detta om jag till exempel hade tappat avin på gatan, men nu var det ju så att den här personen hade fått avin genom att Postnord felaktigt registrerat den på honom och därför skickat den till honom. Postnord menar helt sonika att ”så är bestämmelserna”. En högst motiverad fråga är faktiskt hur det står till med juridiken runt detta. Postnord måste väl ha ändå ha ett ansvar för sina försändelser? Nu stod det ju faktiskt mitt namn och min adress på paketets utsida. Den kinesiske leverantörens ansvar tycker jag upphör när varan hamnar på hyllan hos postombudet på min ort.

Jag överlever att förlora 300 kronor, men visst är det väl helt ofattbart att den ledande postleverantören i Norden uppenbarligen inte tar något som helst ansvar för sina misstag! Damen jag talade med upprepade att hon skulle vidarebefordra till registreringsavdelningen vid utlandssektionen att ett misstag hade begåtts, men därmed var ärendet avslutat. Hon betonade också att det i princip var meningslöst att gå vidare med ärendet, för så var bestämmelserna...

Efter att just ha haft eftersändning i sex månader kan jag inte säga att mitt förtroende för Postnord är på topp. Vid tre tillfällen har vi fått eftersändningskuvert i brevlådan där vårt namn stått på utsidan, men där det legat brev till helt andra personer inuti. Dessutom har vi fått påminnelser på flera räkningar som uppenbarligen har kommit bort i eftersändningskedjan.

Jag förstår att Postnord tog bort den gamla trygghetssymbolen, posthornet, när man bytte namn. Ett land som inte har ett postväsen som folket kan lita på är väldigt illa ute.

Ragnar Nordanstig

Grums, Värmland