2016-04-08 06:00

2016-04-08 06:00

Förbättringsarbete pågår

HAMMARÖ KOMMUN/HEMTJÄNSTEN: "Vi vet att det är en rad saker som vi inte har gjort så bra"

Svar till Lars Larsson (NWT 6/4):

Det är tråkigt att höra om dina erfarenheter av vår hemtjänst. Däremot är vi glada att du skriver, för synpunkter är en av de saker som gör att vi kan arbeta för att bli bättre.

Sedan en tid tillbaka pågår ett intensivt arbete med att förbättra kvaliteten i hemtjänsten eftersom vi vet att det är en rad saker som vi inte har gjort så bra hittills. Vi är helt överens med dig om att kontinuitet är viktigt och vi vet att det har en tydlig koppling till upplevelsen av både trygghet och kvalitet.

Resultatet för kontinuitet i hemtjänsten, som vi redovisar i vår kommuntidning Hammaren – tolv olika personer under en 14-dagaras period – är ett medelvärde från en nationell mätning som vi gör varje höst. I mätningen hösten 2015 varierade antalet hemtjänstpersonal som brukaren mötte under 14 dagar från sex till 22 olika personer. Det vi är glada över är att vi har lyckats sänka vårt medelvärde både jämfört med vårt eget tidigare resultat på 14 personer, men också i jämförelse med övriga kommuner i landet där medelvärdet var 15 personer.

Att personalen bär namnbricka och presenterar sig är en policy vi har och det ska vi så klart arbeta för att alla följer.

Angående vårt avtal om larmmottagningen i Örebro så är det en ny tjänst som vi nu följer upp för att se att den lever upp till vår ambition att ha en trygg, säker och effektiv hantering av brukarnas larm. Vi kommer även att ta kontakt med dig för en fortsatt dialog om hur kvaliteten i vår hemtjänst kan förbättras.

Karin OdenssonAnnika Lückner

Enhetschef hemtjänsten

Svar till Lars Larsson (NWT 6/4):

Det är tråkigt att höra om dina erfarenheter av vår hemtjänst. Däremot är vi glada att du skriver, för synpunkter är en av de saker som gör att vi kan arbeta för att bli bättre.

Sedan en tid tillbaka pågår ett intensivt arbete med att förbättra kvaliteten i hemtjänsten eftersom vi vet att det är en rad saker som vi inte har gjort så bra hittills. Vi är helt överens med dig om att kontinuitet är viktigt och vi vet att det har en tydlig koppling till upplevelsen av både trygghet och kvalitet.

Resultatet för kontinuitet i hemtjänsten, som vi redovisar i vår kommuntidning Hammaren – tolv olika personer under en 14-dagaras period – är ett medelvärde från en nationell mätning som vi gör varje höst. I mätningen hösten 2015 varierade antalet hemtjänstpersonal som brukaren mötte under 14 dagar från sex till 22 olika personer. Det vi är glada över är att vi har lyckats sänka vårt medelvärde både jämfört med vårt eget tidigare resultat på 14 personer, men också i jämförelse med övriga kommuner i landet där medelvärdet var 15 personer.

Att personalen bär namnbricka och presenterar sig är en policy vi har och det ska vi så klart arbeta för att alla följer.

Angående vårt avtal om larmmottagningen i Örebro så är det en ny tjänst som vi nu följer upp för att se att den lever upp till vår ambition att ha en trygg, säker och effektiv hantering av brukarnas larm. Vi kommer även att ta kontakt med dig för en fortsatt dialog om hur kvaliteten i vår hemtjänst kan förbättras.

Karin OdenssonAnnika Lückner

Enhetschef hemtjänsten