2016-04-07 06:00

2016-04-07 06:00

Många distributörer på marknaden

DIREKTREKLAM:

Svar till signaturen Tommy Il (NWT 1/4):

Direktreklam är en marknadsföringskanal som uppskattas av många. Svensk Direktreklam, SDR, är dock inte ensam distributör av direktreklam. Vill man inte ha direktreklam så sätter man upp en dekal vid sitt brevinkast där man tydligt tackar nej till reklam, då slipper man reklamen. Man kommer trots detta att även fortsättningsvis få utskick från stat, kommun och annan samhällsinformation. Samhällsinformation och gratistidningar har ett starkt skydd för den demokratiska processen och för att säkerställa ett fritt meningsutbyte, vilket bland annat framgår av Tryckfrihetsförordningen.

Det råder många myter om reklam och miljö/klimat. En stark myt är att elektroniska medier inte har någon klimatpåverkan. Detta stämmer inte. Internets klimatpåverkan är lika stor som hela världens flygindustri (källa: Greenpeace). SDR:s bidrag till de reklamköpare som vill ta klimatansvar är att vi erbjuder Klimatkompenserad Direktreklam, som innebär att hela klimatpåverkan från ett reklamutskick kompenseras genom klimatprojekt i tredje världen. Då kompenseras för trycksakens hela livscykel, dvs papperstillverkning, tryck och distribution. Produkten är mycket populär bland SDR:s kunder och numera är närmare hälften av SDR:s volym klimatkompenserad, och det ökar hela tiden.

Reklam i Tv och Radio går inte att tacka nej till och det låter på dig som att du tycker det är för mycket utav detta. Låt mig få ge dig ett exempel där ett reklamutskick i brevlådan blir mer effektivt och bättre utifrån klimatpåverkan. En lokal hantverkare i en mindre ort vill göra en kampanj med erbjudande om fönsterrenovering till villaägare på orten för att husen ska bli energieffektivare och därmed mer miljövänliga. Men hur ska hen nå ut med sitt erbjudande? Ska hen köra en massiv tv-reklamkampanj över hela Värmland eller ska hen göra ett reklamutskick riktat endast till villahushållen på orten? Vilket alternativ är effektivast sett till kostnad och uppmärksamhet? Våra kunders mätningar berättar att ett direktreklamutskick är i detta avseende överlägset mest effektivt! Sedan tillkommer såklart även fördelen att utskicket blir klimatkompenserat om hantverkaren väljer SDR för sitt utskick.

Exemplet ovan är vardag för många små entreprenörer över hela landet, och de flesta upptäcker att möjligheten till att skräddarsy en lokal kampanj efter behovet är ett ypperligt sätt att marknadsföra sig. Och är man som konsument ointresserad av dessa budskap så har man möjlighet att avstå.

Fredrik Thorsvret

Vd Svensk Direktreklam Värmland

Svar till signaturen Tommy Il (NWT 1/4):

Direktreklam är en marknadsföringskanal som uppskattas av många. Svensk Direktreklam, SDR, är dock inte ensam distributör av direktreklam. Vill man inte ha direktreklam så sätter man upp en dekal vid sitt brevinkast där man tydligt tackar nej till reklam, då slipper man reklamen. Man kommer trots detta att även fortsättningsvis få utskick från stat, kommun och annan samhällsinformation. Samhällsinformation och gratistidningar har ett starkt skydd för den demokratiska processen och för att säkerställa ett fritt meningsutbyte, vilket bland annat framgår av Tryckfrihetsförordningen.

Det råder många myter om reklam och miljö/klimat. En stark myt är att elektroniska medier inte har någon klimatpåverkan. Detta stämmer inte. Internets klimatpåverkan är lika stor som hela världens flygindustri (källa: Greenpeace). SDR:s bidrag till de reklamköpare som vill ta klimatansvar är att vi erbjuder Klimatkompenserad Direktreklam, som innebär att hela klimatpåverkan från ett reklamutskick kompenseras genom klimatprojekt i tredje världen. Då kompenseras för trycksakens hela livscykel, dvs papperstillverkning, tryck och distribution. Produkten är mycket populär bland SDR:s kunder och numera är närmare hälften av SDR:s volym klimatkompenserad, och det ökar hela tiden.

Reklam i Tv och Radio går inte att tacka nej till och det låter på dig som att du tycker det är för mycket utav detta. Låt mig få ge dig ett exempel där ett reklamutskick i brevlådan blir mer effektivt och bättre utifrån klimatpåverkan. En lokal hantverkare i en mindre ort vill göra en kampanj med erbjudande om fönsterrenovering till villaägare på orten för att husen ska bli energieffektivare och därmed mer miljövänliga. Men hur ska hen nå ut med sitt erbjudande? Ska hen köra en massiv tv-reklamkampanj över hela Värmland eller ska hen göra ett reklamutskick riktat endast till villahushållen på orten? Vilket alternativ är effektivast sett till kostnad och uppmärksamhet? Våra kunders mätningar berättar att ett direktreklamutskick är i detta avseende överlägset mest effektivt! Sedan tillkommer såklart även fördelen att utskicket blir klimatkompenserat om hantverkaren väljer SDR för sitt utskick.

Exemplet ovan är vardag för många små entreprenörer över hela landet, och de flesta upptäcker att möjligheten till att skräddarsy en lokal kampanj efter behovet är ett ypperligt sätt att marknadsföra sig. Och är man som konsument ointresserad av dessa budskap så har man möjlighet att avstå.

Fredrik Thorsvret

Vd Svensk Direktreklam Värmland