2016-04-02 06:00

2016-04-02 06:00

Vårt behov av postkontor

BREV:

Det var mycket intressant att få inblick i den del av postgången som signaturen Postnord bryr sig inte delade med sig av i NWT 30/3.

Du visar verkligen på behovet av postkontor bemannade med utbildade postexpeditörer som kan ta hand om posten på rätt sätt och hjälpa oss kunder med våra olika postärenden. Det är givetvis inte alls tillräckligt att kassapersonal i livsmedelsbutikerna även ska bistå med detta. Om man nu prompt måste flytta Posten till affärerna så behöver dessa postkontor i butik bemannas med utbildade postexpeditörer. Hellre begränsat öppethållande och god hantering än generösa öppettider och bristande funktion.

Angående det välkända och omfattande problemet att posten tar så lång tid på sig för att komma fram så är det svar jag fått från Posten att vi måste skicka våra kort och brev rekommenderade om vi vill vara säkra på att de ska komma fram i tid! Något som inte känns motiverat när det exempelvis handlar om gratulationskort som man förväntar sig ska komma fram på rätt dag med normalt porto för förstaklassbrev.

En annan olägenhet är att många strategiskt utplacerade postlådor tagits bort i våra samhällen, vilket leder till att det kan vara svårt att ta sig till postlåda utan att åka bil eller buss. När jag påtalat detta har jag fått till svar att Posten anser det viktigt ur miljösynpunkt att postbilen får åka kortare sträckor för att tömma lådorna, som vi kunder alltså behöver åka allt längre för att finna...

Brevvän

Det var mycket intressant att få inblick i den del av postgången som signaturen Postnord bryr sig inte delade med sig av i NWT 30/3.

Du visar verkligen på behovet av postkontor bemannade med utbildade postexpeditörer som kan ta hand om posten på rätt sätt och hjälpa oss kunder med våra olika postärenden. Det är givetvis inte alls tillräckligt att kassapersonal i livsmedelsbutikerna även ska bistå med detta. Om man nu prompt måste flytta Posten till affärerna så behöver dessa postkontor i butik bemannas med utbildade postexpeditörer. Hellre begränsat öppethållande och god hantering än generösa öppettider och bristande funktion.

Angående det välkända och omfattande problemet att posten tar så lång tid på sig för att komma fram så är det svar jag fått från Posten att vi måste skicka våra kort och brev rekommenderade om vi vill vara säkra på att de ska komma fram i tid! Något som inte känns motiverat när det exempelvis handlar om gratulationskort som man förväntar sig ska komma fram på rätt dag med normalt porto för förstaklassbrev.

En annan olägenhet är att många strategiskt utplacerade postlådor tagits bort i våra samhällen, vilket leder till att det kan vara svårt att ta sig till postlåda utan att åka bil eller buss. När jag påtalat detta har jag fått till svar att Posten anser det viktigt ur miljösynpunkt att postbilen får åka kortare sträckor för att tömma lådorna, som vi kunder alltså behöver åka allt längre för att finna...

Brevvän

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.