2016-03-16 11:30

2016-03-16 11:30

Så bygger man ut E 18 i Finland

INFRASTRUKTUR

När Trafikverket nu planerar att 2019 sänka hastigheten från 90 till 80 km/tim på E 18 på sträckan Valnäs-Töcksfors i den så kallade nordiska triangeln, kan det kanske vara av intresse att påminna om att Finlands del i den nordiska triangeln, E 18 från Åbo till Vaalimaa vid ryska gränsen, nu är på väg att fullbordas som motorväg.

Sträckan på 340 km har byggts ut i fyra etapper, varav de tre senaste har byggts i så kallad Offentlig Privat Samverkan (OPS), ett sätt att med privat finansiering snabba på och tidigarelägga offentliga investeringar. Finansiering av projekten har underlättats med lån från bland annat Nordiska Investeringsbanken.

De privatfinansierade sträckorna har byggts med mycket hög standard under funktionsentreprenad och med innovativa lösningar.

Byggbolagen tar också funktions- och kostnadsansvar för vägarna under 15-25 år.

Börje Lundvall

När Trafikverket nu planerar att 2019 sänka hastigheten från 90 till 80 km/tim på E 18 på sträckan Valnäs-Töcksfors i den så kallade nordiska triangeln, kan det kanske vara av intresse att påminna om att Finlands del i den nordiska triangeln, E 18 från Åbo till Vaalimaa vid ryska gränsen, nu är på väg att fullbordas som motorväg.

Sträckan på 340 km har byggts ut i fyra etapper, varav de tre senaste har byggts i så kallad Offentlig Privat Samverkan (OPS), ett sätt att med privat finansiering snabba på och tidigarelägga offentliga investeringar. Finansiering av projekten har underlättats med lån från bland annat Nordiska Investeringsbanken.

De privatfinansierade sträckorna har byggts med mycket hög standard under funktionsentreprenad och med innovativa lösningar.

Byggbolagen tar också funktions- och kostnadsansvar för vägarna under 15-25 år.

Börje Lundvall

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.