2016-03-07 06:00

2016-03-07 06:00

Fram för husläkarsystemet

LANDSTINGET: Trygghet för patienten ger bättre hälsa

Vid Landstinget i Värmland, LiV, tillämpar man ett system kallat Familjeläkare. Denna benämning borde innebära att man som patient träffar en och samma läkare vid konsultation. Så är det emellertid inte. Det är enbart patienter med visst vårdbehov (?) som följs upp av ”sin” läkare. Andra får finna sig i att träffa slumpvis olika läkare vid varje kontakt.

Husläkarmottagningssystemet, HLM, där en listad patient valde sin läkare, som en gång infördes i primärvården, tillämpas uppenbarligen inte av LiV. Kostar det för mycket, anser man? Jag är övertygad om motsatsen. HLM-systemet innebär kontinuitet och trygghet för patienten och därmed bättre hälsa. Det är dessutom mindre tidskrävande för läkaren som känner sin patients sjukdomshistoria.

På vissa vårdcentraler inom LiV är det även svårt att få möjlighet att träffa läkare fysiskt. Konsultationen sker i stället via uppringning av vårdgivare! Ett annat stort problem för patienter listade hos vårdcentral – åtminstone på Gripen i Karlstad, som jag stor erfarenhet av – är tillgängligheten. Tidsbokning ska ske via telefonsamtal, men ofta är det omöjligt att komma fram per telefon utan lång väntan. Inte sällan händer det att man plötsligt, efter långt köande, får beskedet: inga tider kvar, återkom i morgon.

På vissa vårdcentraler tillämpar man ett återuppringningssystem där man som patient slipper att sitta i ändlös väntan. Varför inte också på Gripen där man tidigare hade ett sådant system? Är det en vinst att färre patienter kommer fram och får en besökstid, eller vari består fördelarna?

De som kan och orkar beger sig till mottagningen för att boka tid på plats. Då kan man få höra att detta måste göras per telefon! Den stackars personalen får med all säkerhet höra både ett och annat från frustrerade vårdsökande. De har en otacksam uppgift att försöka försvara ett idiotiskt och inhumant system.

ABWE

Vid Landstinget i Värmland, LiV, tillämpar man ett system kallat Familjeläkare. Denna benämning borde innebära att man som patient träffar en och samma läkare vid konsultation. Så är det emellertid inte. Det är enbart patienter med visst vårdbehov (?) som följs upp av ”sin” läkare. Andra får finna sig i att träffa slumpvis olika läkare vid varje kontakt.

Husläkarmottagningssystemet, HLM, där en listad patient valde sin läkare, som en gång infördes i primärvården, tillämpas uppenbarligen inte av LiV. Kostar det för mycket, anser man? Jag är övertygad om motsatsen. HLM-systemet innebär kontinuitet och trygghet för patienten och därmed bättre hälsa. Det är dessutom mindre tidskrävande för läkaren som känner sin patients sjukdomshistoria.

På vissa vårdcentraler inom LiV är det även svårt att få möjlighet att träffa läkare fysiskt. Konsultationen sker i stället via uppringning av vårdgivare! Ett annat stort problem för patienter listade hos vårdcentral – åtminstone på Gripen i Karlstad, som jag stor erfarenhet av – är tillgängligheten. Tidsbokning ska ske via telefonsamtal, men ofta är det omöjligt att komma fram per telefon utan lång väntan. Inte sällan händer det att man plötsligt, efter långt köande, får beskedet: inga tider kvar, återkom i morgon.

På vissa vårdcentraler tillämpar man ett återuppringningssystem där man som patient slipper att sitta i ändlös väntan. Varför inte också på Gripen där man tidigare hade ett sådant system? Är det en vinst att färre patienter kommer fram och får en besökstid, eller vari består fördelarna?

De som kan och orkar beger sig till mottagningen för att boka tid på plats. Då kan man få höra att detta måste göras per telefon! Den stackars personalen får med all säkerhet höra både ett och annat från frustrerade vårdsökande. De har en otacksam uppgift att försöka försvara ett idiotiskt och inhumant system.

ABWE

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.