2016-03-04 06:00

2016-03-04 06:00

Äldre personer luras byta till nya dyra abonnemang

TELEFONI: Anmälningar mot oseriösa företag

Otyget med oseriös telefonförsäljning har ökat det senaste året och tycks riktat mot främst äldre personer. I flera fall har personen inte uppfattat att vederbörande blivit kund hos ett nytt företag och fått sitt abonnemang överflyttat. Följden har blivit att tidigare abonnemang har brutits, trots att det funnits bindningstid/uppsägningstid kvar, vilket har lett till höga kostnader. Det nya abonnemanget är dessutom ofta dyrare.

Två företag i Karlstad, Svenska Elbolaget och Svenska Telebolaget, har hittills i år anmälts 14 respektive 28 gånger för oseriös försäljning. Antalet fall är sannolikt mångdubbelt större då ju många äldre inte har möjlighet anmäla.

Dessa företag följer uppenbarligen inte gällande branschregler och distansavtalslagen. Vi får hoppas att Konsumentverket snabbt får gehör för sitt krav på striktare regler för telefonförsäljning så att speciellt äldre slipper bli lurade.

När det ringer en telefonförsäljare eller okänd så avsluta direkt samtalet med ”nej tack” och lägg på luren!

Anhörig

Otyget med oseriös telefonförsäljning har ökat det senaste året och tycks riktat mot främst äldre personer. I flera fall har personen inte uppfattat att vederbörande blivit kund hos ett nytt företag och fått sitt abonnemang överflyttat. Följden har blivit att tidigare abonnemang har brutits, trots att det funnits bindningstid/uppsägningstid kvar, vilket har lett till höga kostnader. Det nya abonnemanget är dessutom ofta dyrare.

Två företag i Karlstad, Svenska Elbolaget och Svenska Telebolaget, har hittills i år anmälts 14 respektive 28 gånger för oseriös försäljning. Antalet fall är sannolikt mångdubbelt större då ju många äldre inte har möjlighet anmäla.

Dessa företag följer uppenbarligen inte gällande branschregler och distansavtalslagen. Vi får hoppas att Konsumentverket snabbt får gehör för sitt krav på striktare regler för telefonförsäljning så att speciellt äldre slipper bli lurade.

När det ringer en telefonförsäljare eller okänd så avsluta direkt samtalet med ”nej tack” och lägg på luren!

Anhörig

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.