2016-02-26 06:00

2016-02-26 06:00

Mer idrott för bättre hälsa

UTBILDNING

Många ungdomar är överviktiga nu för tiden och vill ändra på det. För in fler idrottslektioner i skolan!

I dagens samhälle är ungdomar alldeles för lite aktiva och deras enda aktivitetstimmar är i skolan. Det räcker inte. Överviktiga barn har ökat drastiskt den senaste tiden, på grund av mer skräpmat, för mycket tv-tittande och tv-spelande istället för fysiska aktiviteter. Detta kan leda till större risker att få exempelvis diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar samt sömnbrist.

När man är fysiskt aktiv fungerar hjärnan bättre och nya hjärnceller bildas. Alltså, man får bättre fokus i skolan och man presterar bättre. Vilket leder till bättre betyg.

Fysiska aktiviteter hjälper bland annat mot depression och det är bevisat att fysiska aktiviteter är bättre medicin än antidepressiva läkemedel.

Det är många nu som tänker att det finns risker med idrott också, till exempel stukningar, men det förebygger vissa kroniska sjukdomar. Andra kanske tänker att idrottstimmarna kommer att ta lektionstid ifrån barnen, men man kan ju alltid förlänga dagarna eller korta ner rasterna.

Om vi ökar idrotten med bara en timme i veckan kan den göra stor skillnad för vår hälsa. En extra timme i veckan motsvarar cirka tre dygns aktivitet på ett skolår.

”DI”

Många ungdomar är överviktiga nu för tiden och vill ändra på det. För in fler idrottslektioner i skolan!

I dagens samhälle är ungdomar alldeles för lite aktiva och deras enda aktivitetstimmar är i skolan. Det räcker inte. Överviktiga barn har ökat drastiskt den senaste tiden, på grund av mer skräpmat, för mycket tv-tittande och tv-spelande istället för fysiska aktiviteter. Detta kan leda till större risker att få exempelvis diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar samt sömnbrist.

När man är fysiskt aktiv fungerar hjärnan bättre och nya hjärnceller bildas. Alltså, man får bättre fokus i skolan och man presterar bättre. Vilket leder till bättre betyg.

Fysiska aktiviteter hjälper bland annat mot depression och det är bevisat att fysiska aktiviteter är bättre medicin än antidepressiva läkemedel.

Det är många nu som tänker att det finns risker med idrott också, till exempel stukningar, men det förebygger vissa kroniska sjukdomar. Andra kanske tänker att idrottstimmarna kommer att ta lektionstid ifrån barnen, men man kan ju alltid förlänga dagarna eller korta ner rasterna.

Om vi ökar idrotten med bara en timme i veckan kan den göra stor skillnad för vår hälsa. En extra timme i veckan motsvarar cirka tre dygns aktivitet på ett skolår.

”DI”