2016-02-18 06:00

2016-02-18 06:00

Systemet är under all kritik

LANDSTINGSKONTAKTER:

En mig närstående tog sitt liv i höstas. De som har upplevt detta fasansfulla eller liknande trauman vet vad det medför i form av chock, tappat närminne, eventuella depressioner, fysiska besvär och allmän djup sorg.

Jag har haft flertalet tider bokade hos kurator vid landstinget i Karlstad och detta har varit en minst sagt krokig väg. I första läget var det svårtillgängligt att få en tid över huvud taget och då kuratorn var sjukskriven vid det andra tillfället satt jag två timmar i väntrummet innan någon frågade om jag väntade på någon; informationen hade ej framkommit om detta tidigare!

Några sessioner flöt på och när jag nu ville kontakta aktuell mottagning för att förvissa mig om tiden för en framtida bokad tid (då närminnet sviker mig ständigt för tillfället) möts jag inte ens av en lång telefonkö, i stället talar en inspelad röst om att de inte kan ta samtalet: ”Var vänlig ring en annan gång!” Detta har skett flertalet gånger på aktuell mottagning. Missar man dock tiden skickas snabbt fakturan för detta ut, men åt andra hållet är det tydligen inte så viktigt...

Jag loggar in på Mina vårdkontakter och där finns inga bokade tider att se, trots att detta rent tekniskt borde vara mycket enkelt att programmera per automatik; det finns frisörer som använder mer avancerade bokningssystem än vårt så kallade skyddsnät.

Efter detta ringde jag till 1177 och möttes i relativt vanlig ordning av en lätt oengagerad person, som varken kunde se mina journaler eller hade några kontaktuppgifter till personen jag sökte och dennes telefonsvarare. Jag frågade vad hon ansåg att man ska göra och fick – åter igen – till svar att ringa en annan gång.

Jag anser att systemet för kontakt är under all kritik och hoppas att fler med mig framkommer med liknande kritik.Jag tänker på de personer som är betydligt värre däran än mig själv och hur dessa ska orka processa sig fram gång på gång.Risken finns att människor tappar tålamodet och missbrukar 112 vilket man själv är sugen på att göra för att påvisa allvaret i situationen man befinner sig i.Tycker verkligen det är dags att landstinget tar hjälp av den kompetens som uppenbarligen behövs för att revidera sitt kontaktsystem och på så vis bespara människor ytterligare stress och ångest jämte det faktiska vårdsökta grundproblemet!

CAE

En mig närstående tog sitt liv i höstas. De som har upplevt detta fasansfulla eller liknande trauman vet vad det medför i form av chock, tappat närminne, eventuella depressioner, fysiska besvär och allmän djup sorg.

Jag har haft flertalet tider bokade hos kurator vid landstinget i Karlstad och detta har varit en minst sagt krokig väg. I första läget var det svårtillgängligt att få en tid över huvud taget och då kuratorn var sjukskriven vid det andra tillfället satt jag två timmar i väntrummet innan någon frågade om jag väntade på någon; informationen hade ej framkommit om detta tidigare!

Några sessioner flöt på och när jag nu ville kontakta aktuell mottagning för att förvissa mig om tiden för en framtida bokad tid (då närminnet sviker mig ständigt för tillfället) möts jag inte ens av en lång telefonkö, i stället talar en inspelad röst om att de inte kan ta samtalet: ”Var vänlig ring en annan gång!” Detta har skett flertalet gånger på aktuell mottagning. Missar man dock tiden skickas snabbt fakturan för detta ut, men åt andra hållet är det tydligen inte så viktigt...

Jag loggar in på Mina vårdkontakter och där finns inga bokade tider att se, trots att detta rent tekniskt borde vara mycket enkelt att programmera per automatik; det finns frisörer som använder mer avancerade bokningssystem än vårt så kallade skyddsnät.

Efter detta ringde jag till 1177 och möttes i relativt vanlig ordning av en lätt oengagerad person, som varken kunde se mina journaler eller hade några kontaktuppgifter till personen jag sökte och dennes telefonsvarare. Jag frågade vad hon ansåg att man ska göra och fick – åter igen – till svar att ringa en annan gång.

Jag anser att systemet för kontakt är under all kritik och hoppas att fler med mig framkommer med liknande kritik.Jag tänker på de personer som är betydligt värre däran än mig själv och hur dessa ska orka processa sig fram gång på gång.Risken finns att människor tappar tålamodet och missbrukar 112 vilket man själv är sugen på att göra för att påvisa allvaret i situationen man befinner sig i.Tycker verkligen det är dags att landstinget tar hjälp av den kompetens som uppenbarligen behövs för att revidera sitt kontaktsystem och på så vis bespara människor ytterligare stress och ångest jämte det faktiska vårdsökta grundproblemet!

CAE