2016-02-17 06:00

2016-02-17 06:00

Låt inte prestigen styra

VÄRMLAND: Användning av landstingsskatter

Jag har funderat en hel del över hur Landstinget i Värmland, LiV, använder våra skattepengar. Det handlar framför allt om två områden.

Det första gäller ambulansflyget. Med klirr i kassan är det behjärtansvärt. Men ser man till alla neddragningar och vilka konsekvenserna blir för svårt sjuka som får vänta på vård – eller ännu värre: inte hinner få den vård de behöver – är det inte lika självklart att lägga ut så många miljoner på en enda verksamhet. Rent krasst är ambulansflyget mer en fjäder i hatten än en realistisk helhetssyn på vården. Mikael Svensson, professor i tillämpad hälsoekonomi vid Göteborgs universitet, hade ett utförligt inlägg i NWT den 12/2 som stärkte mina funderingar kring detta.

Det andra området gäller de planerade närvårdsplatserna i Kristinehamn och Säffle. Detta kan inte vara något annat än en eftergift åt Sjukvårdspartiet, SiV, som kämpade för att behålla dessa sjukhus, eller...? I så fall en dyr eftergift. Tomma lokaler kommer säkert att finnas både på Centralsjukhuset i Karlstad och på sjukhusen i Arvika och Torsby, med tanke på neddragningarna. Där finns vid behov tillgång till läkare, och den friställda personalen kan få jobb på plats. Det känns som en bättre lösning för patienter, personal och ekonomi. Även där fick jag stöd för mina funderingar, när jag läste en artikel i NWT den 11/2 om ett liknande försök i Uppsala. Det ledde till försämringar för såväl patienter som ekonomi.

Låt inte prestige eller eftergifter stå i vägen för att ni tänker om i landstingspolitiken! Risken är att en fjäder i hatten kan bli till en black om foten.

Väljare och skattebetalare

Som lekman har jag bara mitt sunda förnuft att tillgå.

Jag har funderat en hel del över hur Landstinget i Värmland, LiV, använder våra skattepengar. Det handlar framför allt om två områden.

Det första gäller ambulansflyget. Med klirr i kassan är det behjärtansvärt. Men ser man till alla neddragningar och vilka konsekvenserna blir för svårt sjuka som får vänta på vård – eller ännu värre: inte hinner få den vård de behöver – är det inte lika självklart att lägga ut så många miljoner på en enda verksamhet. Rent krasst är ambulansflyget mer en fjäder i hatten än en realistisk helhetssyn på vården. Mikael Svensson, professor i tillämpad hälsoekonomi vid Göteborgs universitet, hade ett utförligt inlägg i NWT den 12/2 som stärkte mina funderingar kring detta.

Det andra området gäller de planerade närvårdsplatserna i Kristinehamn och Säffle. Detta kan inte vara något annat än en eftergift åt Sjukvårdspartiet, SiV, som kämpade för att behålla dessa sjukhus, eller...? I så fall en dyr eftergift. Tomma lokaler kommer säkert att finnas både på Centralsjukhuset i Karlstad och på sjukhusen i Arvika och Torsby, med tanke på neddragningarna. Där finns vid behov tillgång till läkare, och den friställda personalen kan få jobb på plats. Det känns som en bättre lösning för patienter, personal och ekonomi. Även där fick jag stöd för mina funderingar, när jag läste en artikel i NWT den 11/2 om ett liknande försök i Uppsala. Det ledde till försämringar för såväl patienter som ekonomi.

Låt inte prestige eller eftergifter stå i vägen för att ni tänker om i landstingspolitiken! Risken är att en fjäder i hatten kan bli till en black om foten.

Väljare och skattebetalare

Som lekman har jag bara mitt sunda förnuft att tillgå.

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.