2016-02-10 06:00

2016-02-10 06:00

Kollektivtrafik innebär alltid att man måste kompromissa

HAMMARÖ: Otillräckligt resandeunderlag för linje 903

Svar till signaturen Miljövänliga Hammaröbor (NWT 5/2):

Värmlandstrafiks uppdrag, som vår ägare Region Värmland har gett oss, handlar om regionförstoring och att fokusera på arbets- och studiependling. Därför är trafiken Koncentrerad till när resebehoven är som störst. I dagsläget handlar det om morgon och kväll under vardagar.

Främsta syftet med linje 903 var att serva Hammarögymnasiet med kollektivtrafik. När vi inrättade linjen var det cirka 800 elever på skolan som behövde resa. När skolan lades ner fanns inte längre tillräckligt resandeunderlag för linjen. Tyvärr blir då också avståndet till hållplatserna på Hälltorp och Nolgård något längre.

Bytespunkten i Jonsbol samlar alla linjer som går på Hammarö så att det går att göra byten i olika riktningar, något som varit mycket efterfrågat, och göra lokala resor på ön. Där går det också att parkera bilen, ställa cykeln och köpa biljett i automat.

Precis som ni föreslår funderade vi över om linjerna 902 och 904 skulle ta vägen genom Hälltorp och Nolgård. Eftersom de linjerna redan i dag har väldigt bra resande skulle ytterligare reslängd och restid försämra såpass för befintliga resenärer att vi i stället valde lösningen med den skyttel som går under linje 915.

Kollektivtrafiken är alltid en kompromiss mellan olika önskemål. Tyvärr kan inte alla synpunkter på linjesträckningar tillgodoses.

Sören Ohlsson

Trafikchef buss Värmlandstrafik AB

Svar till signaturen Miljövänliga Hammaröbor (NWT 5/2):

Värmlandstrafiks uppdrag, som vår ägare Region Värmland har gett oss, handlar om regionförstoring och att fokusera på arbets- och studiependling. Därför är trafiken Koncentrerad till när resebehoven är som störst. I dagsläget handlar det om morgon och kväll under vardagar.

Främsta syftet med linje 903 var att serva Hammarögymnasiet med kollektivtrafik. När vi inrättade linjen var det cirka 800 elever på skolan som behövde resa. När skolan lades ner fanns inte längre tillräckligt resandeunderlag för linjen. Tyvärr blir då också avståndet till hållplatserna på Hälltorp och Nolgård något längre.

Bytespunkten i Jonsbol samlar alla linjer som går på Hammarö så att det går att göra byten i olika riktningar, något som varit mycket efterfrågat, och göra lokala resor på ön. Där går det också att parkera bilen, ställa cykeln och köpa biljett i automat.

Precis som ni föreslår funderade vi över om linjerna 902 och 904 skulle ta vägen genom Hälltorp och Nolgård. Eftersom de linjerna redan i dag har väldigt bra resande skulle ytterligare reslängd och restid försämra såpass för befintliga resenärer att vi i stället valde lösningen med den skyttel som går under linje 915.

Kollektivtrafiken är alltid en kompromiss mellan olika önskemål. Tyvärr kan inte alla synpunkter på linjesträckningar tillgodoses.

Sören Ohlsson

Trafikchef buss Värmlandstrafik AB

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.