2016-01-30 06:00

2016-01-30 06:00

Många tiger och lider

VÄRMLAND: Orimliga förhållanden för sjuka människor

För ett par år sedan hade Värmlandstrafiks vd Lars Bull planer på att lägga ned servicelinjen och i stället använda de nya, nu beryktade, handikappanpassade bussarna i ordinarie linjetrafik. De skulle subventioneras av Landstinget i Värmland, LiV. Enligt förslaget skulle patienter med besök på Centralsjukhuset i Karlstad, CSK, samlas på busscentraler och liknande, åka med ordinarie bussar/tåg till buss-/tågstation i Karlstad för vidarebefordran till CSK.

Landstingspolitikerna sa nej till detta, bland annat medmotiveringen att ”sjukresan är en viktig del av vården”.

Den 16/12 2015 infördes ny turlista för servicelinjen. Denna medför en början på avvecklingen av linjen för Västvärmland. Från tidigare fem turer finns nu bara två kvar: den ena från sjukhuset i Arvika klockan 07.10 med ankomst CSK 08.30 – och åter till Arvika 08.40; den andra från Arvika klockan 11.20 med ankomst CSK 12.30, åter 13.15! Då har man tio respektive 45 minuter på sig för anmälan, transport till sin mottagning, sjukvårdande besök och återtransport till huvudingången... Har man tur och ork kan man i bästa fall få en mottagningstid 12.40. Inte alla har den turen. Då får man åka från Arvika 07.10 och vara åter 14.30. Inräknat transport till och från sjukhuset blir det minst en åttatimmarsdag för ett besök på CSK!

Är detta rimligt för sjuka och medtagna människor? Har man färdtjänst, kan man utnyttja färdtjänsttaxi, om man får vänta mer än 90 minuter eller om man inte är klar senast 13.15. Sedan den 16/12 har jag utnyttjat detta tre gånger. Kostnad: 150 kronor per resa; resterande belopp får LiV stå för. Är det god ekonomi?

Värst drabbas de som inte har färdtjänst, och de är många, till exempel cancerpatienter med cytostatika- eller strålbehandling. Är de inte klara 13.15 får de ta ordinarie färdmedel. Buss går till Arvika 20.30, tåg tidigast 15.47. Åker man tåg till ett besök, måste man ha goda marginaler för att inte missa en inbokad tid. Sitter man i rullstol och åker med ordinarie linjetrafik får man enligt uppgift åka baklänges för att använda riktigt säkerhetsbälte. Västvärmland är hårdast drabbat, övriga områden har minst tre turer.

Enligt en LiV-politiker har man inte dragit ner på anslagen, enligt Värmlandstrafik har det halverats. Var ligger sanningen? Detta borde klargöras. Och har turlistan godtagits av båda parter?

Jag vet att många är drabbade. De tiger och lider – eller väljer rent av bort ett besök. Var finns medmänskligheten för svaga och sjuka? Är empati en bristvara hos de styrande? Kanske vore det en lösning att höja det låga biljettpriset på 25 kronor per resa? Många skulle nog acceptera detta.

Till slut något positivt: stort beröm till bokningspersonal och chaufförer, de gör ett fantastiskt jobb för att hjälpa oss!

Ej hårdast drabbad

För ett par år sedan hade Värmlandstrafiks vd Lars Bull planer på att lägga ned servicelinjen och i stället använda de nya, nu beryktade, handikappanpassade bussarna i ordinarie linjetrafik. De skulle subventioneras av Landstinget i Värmland, LiV. Enligt förslaget skulle patienter med besök på Centralsjukhuset i Karlstad, CSK, samlas på busscentraler och liknande, åka med ordinarie bussar/tåg till buss-/tågstation i Karlstad för vidarebefordran till CSK.

Landstingspolitikerna sa nej till detta, bland annat medmotiveringen att ”sjukresan är en viktig del av vården”.

Den 16/12 2015 infördes ny turlista för servicelinjen. Denna medför en början på avvecklingen av linjen för Västvärmland. Från tidigare fem turer finns nu bara två kvar: den ena från sjukhuset i Arvika klockan 07.10 med ankomst CSK 08.30 – och åter till Arvika 08.40; den andra från Arvika klockan 11.20 med ankomst CSK 12.30, åter 13.15! Då har man tio respektive 45 minuter på sig för anmälan, transport till sin mottagning, sjukvårdande besök och återtransport till huvudingången... Har man tur och ork kan man i bästa fall få en mottagningstid 12.40. Inte alla har den turen. Då får man åka från Arvika 07.10 och vara åter 14.30. Inräknat transport till och från sjukhuset blir det minst en åttatimmarsdag för ett besök på CSK!

Är detta rimligt för sjuka och medtagna människor? Har man färdtjänst, kan man utnyttja färdtjänsttaxi, om man får vänta mer än 90 minuter eller om man inte är klar senast 13.15. Sedan den 16/12 har jag utnyttjat detta tre gånger. Kostnad: 150 kronor per resa; resterande belopp får LiV stå för. Är det god ekonomi?

Värst drabbas de som inte har färdtjänst, och de är många, till exempel cancerpatienter med cytostatika- eller strålbehandling. Är de inte klara 13.15 får de ta ordinarie färdmedel. Buss går till Arvika 20.30, tåg tidigast 15.47. Åker man tåg till ett besök, måste man ha goda marginaler för att inte missa en inbokad tid. Sitter man i rullstol och åker med ordinarie linjetrafik får man enligt uppgift åka baklänges för att använda riktigt säkerhetsbälte. Västvärmland är hårdast drabbat, övriga områden har minst tre turer.

Enligt en LiV-politiker har man inte dragit ner på anslagen, enligt Värmlandstrafik har det halverats. Var ligger sanningen? Detta borde klargöras. Och har turlistan godtagits av båda parter?

Jag vet att många är drabbade. De tiger och lider – eller väljer rent av bort ett besök. Var finns medmänskligheten för svaga och sjuka? Är empati en bristvara hos de styrande? Kanske vore det en lösning att höja det låga biljettpriset på 25 kronor per resa? Många skulle nog acceptera detta.

Till slut något positivt: stort beröm till bokningspersonal och chaufförer, de gör ett fantastiskt jobb för att hjälpa oss!

Ej hårdast drabbad

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.