2016-01-23 06:00

2016-01-23 06:00

Miljöpartiet komplicerar livet för dem som vill bo på landet

SVERIGE: Ohemula bränsleskatter

Den miljöpartistyrda regeringen gör vad den kan för att komplicera livet för de som envisas med att bo på landsbygden. Den höjda bränsleskatten är ett exempel. Att försöka tvinga folk att inte använda bilen genom bränsleskattehöjning när det inte finns ett alternativ med kollektivtrafik är oförskämt.

De som bor på landsbygden betalar redan före höjningen mer i bilskatt än en storstadsbo. En storstadsbil kanske rullar 1 500 mil per år medan en landsbygdsbo säkerligen kör det dubbla. Om skatten är 8 kronor litern och förbrukningen en liter per mil, betalar landsbygdsbon redan för skattehöjningen 24 000 kronor om året i skatt mot storstadsbon 12 000.

Nu läggs det på ytterligare 1 500 kronor i skatt för landsbygdsbon. Ska bensin-/dieselbilarna bort där det inte finns kollektivtrafik, är det rimligt att elbilar subventioneras kraftigt så förhållandena stad/land blir mer jämna. Utbyggnaden av kollektivtrafiken sker med stora bidrag av statliga skattepengar – även om det då kallas investeringar.

Fortfarande bilist

Den miljöpartistyrda regeringen gör vad den kan för att komplicera livet för de som envisas med att bo på landsbygden. Den höjda bränsleskatten är ett exempel. Att försöka tvinga folk att inte använda bilen genom bränsleskattehöjning när det inte finns ett alternativ med kollektivtrafik är oförskämt.

De som bor på landsbygden betalar redan före höjningen mer i bilskatt än en storstadsbo. En storstadsbil kanske rullar 1 500 mil per år medan en landsbygdsbo säkerligen kör det dubbla. Om skatten är 8 kronor litern och förbrukningen en liter per mil, betalar landsbygdsbon redan för skattehöjningen 24 000 kronor om året i skatt mot storstadsbon 12 000.

Nu läggs det på ytterligare 1 500 kronor i skatt för landsbygdsbon. Ska bensin-/dieselbilarna bort där det inte finns kollektivtrafik, är det rimligt att elbilar subventioneras kraftigt så förhållandena stad/land blir mer jämna. Utbyggnaden av kollektivtrafiken sker med stora bidrag av statliga skattepengar – även om det då kallas investeringar.

Fortfarande bilist