2016-01-22 15:37

2016-01-22 15:37

Patetiskt av Landmark

KARLSTAD: Avgiftsfritt för BMI

Diskussionen om Karlstads flygplats stöd till flygbolaget BMI blottlägger stora problem och avslöjar flygplatschefen Peter Landmark som en patetisk figur. Hans så kallade behovsanalys när det gäller flyglinjen till Frankfurt visade sig sakna förankring i verkligheten.

I en artikel i NWT säger direktör Landmark att ”Stora företag med bokningsbyråer utspridda över landet har inte samma möjlighet att snabbt lägga om reserutiner”. Vad är det för dumheter? Det är ju precis tvärtom.

De företag som utnyttjar professionella bokningsbyråer har naturligtvis mycket lättare att hitta nya effektiva linjer när de etableras. Byråer som inte gör annat än att boka resor får rimligen snabbt kännedom om nya flyglinjer och är alltid uppdaterade på nyheter och förändringar i resebranschen. Sanningen är naturligtvis att företagen inte har det resebehov som flygplatsens ledning tror.

Nu säger flygplatschefen att det tar tre år innan man vet hur stort behovet är. Den ”analysen” ska vi nog ta med en nypa salt med hänsyn till den dokumenterade kvaliteten på analyserna. Uttalandet om det långsiktiga behovet av just den här linjen ska nog mest ses som en förhoppning.

Vidare säger Landmark att rutten Karlstad-Frankfurt är ”en av BMI:s bäst belagda linjer i deras linjenät i Europa”. Om det nu vore sant, varför behöver då bolaget slippa avgifterna på Karlstads flygplats? Hur förhåller det sig med bolagets mindre belagda linjer? Man kan utgå ifrån att BMI står på randen till konkurs om en av de bäst belagda linjerna inte bär sig utan avgiftsbefrielse.

I NWT:s reportage får Peter Landmark frågan om när Frankfurtlinjen kan bli lönsam för flygplatsen. Han svarar inte på frågan om den aktuella linjen, utan gör istället en märklig jämförelse med den eventuella lönsamheten i ett vägbygge. En väsentlig skillnad, som han inte nämner, är dock att bilister, bussbolag och speditionsföretag inte får någon nedsättning av fordonsskatten för att trafikera en särskild väg.

Flygplatschefen har tillåtits leka tillräckligt länge med skattebetalarnas pengar. Kanhända bör länsledningen gripa in och ta ett samlat grepp på Värmlands kommunikationer med omvärlden. Att låta Peter Landmark analysera och låta pengarna flöda känns inte bra för oss skattebetalare som äger flygplatsen.

L-G Nilsson, Karlstad

Diskussionen om Karlstads flygplats stöd till flygbolaget BMI blottlägger stora problem och avslöjar flygplatschefen Peter Landmark som en patetisk figur. Hans så kallade behovsanalys när det gäller flyglinjen till Frankfurt visade sig sakna förankring i verkligheten.

I en artikel i NWT säger direktör Landmark att ”Stora företag med bokningsbyråer utspridda över landet har inte samma möjlighet att snabbt lägga om reserutiner”. Vad är det för dumheter? Det är ju precis tvärtom.

De företag som utnyttjar professionella bokningsbyråer har naturligtvis mycket lättare att hitta nya effektiva linjer när de etableras. Byråer som inte gör annat än att boka resor får rimligen snabbt kännedom om nya flyglinjer och är alltid uppdaterade på nyheter och förändringar i resebranschen. Sanningen är naturligtvis att företagen inte har det resebehov som flygplatsens ledning tror.

Nu säger flygplatschefen att det tar tre år innan man vet hur stort behovet är. Den ”analysen” ska vi nog ta med en nypa salt med hänsyn till den dokumenterade kvaliteten på analyserna. Uttalandet om det långsiktiga behovet av just den här linjen ska nog mest ses som en förhoppning.

Vidare säger Landmark att rutten Karlstad-Frankfurt är ”en av BMI:s bäst belagda linjer i deras linjenät i Europa”. Om det nu vore sant, varför behöver då bolaget slippa avgifterna på Karlstads flygplats? Hur förhåller det sig med bolagets mindre belagda linjer? Man kan utgå ifrån att BMI står på randen till konkurs om en av de bäst belagda linjerna inte bär sig utan avgiftsbefrielse.

I NWT:s reportage får Peter Landmark frågan om när Frankfurtlinjen kan bli lönsam för flygplatsen. Han svarar inte på frågan om den aktuella linjen, utan gör istället en märklig jämförelse med den eventuella lönsamheten i ett vägbygge. En väsentlig skillnad, som han inte nämner, är dock att bilister, bussbolag och speditionsföretag inte får någon nedsättning av fordonsskatten för att trafikera en särskild väg.

Flygplatschefen har tillåtits leka tillräckligt länge med skattebetalarnas pengar. Kanhända bör länsledningen gripa in och ta ett samlat grepp på Värmlands kommunikationer med omvärlden. Att låta Peter Landmark analysera och låta pengarna flöda känns inte bra för oss skattebetalare som äger flygplatsen.

L-G Nilsson, Karlstad