2016-01-22 06:00

2016-01-22 06:00

En annan form av reklam

MARKNADSFÖRING: Fritt fram för lansering

Hur kan det vara okej att olika program i statstelevisionens -radions så kallade reklamfria kanaler hela tiden får ägna sig åt lansering av böcker, film, teater och skivor? De marknadsför också träningsprodukter och kläder för sådana övningar.

Men den mest påtagliga reklamen handlar om viner. Där informeras tittarna till och med om priset och var det finns att köpa. Hur kom det sig att just dessa flaskor och böcker och träningsprodukter med mera presenteras? Vem har betalt varorna, eller är det rent av en gåva från producenterna och bok- respektive skivförlagen? Och var är varningarna vid vinlanseringen som andra annonser om alkohol måste ha?

Man kan också undra om det är stor skillnad på gage den som intervjuas utan att marknadsföra en produkt, jämfört med den som gör reklam för sitt verk i programmet?

En SR-kanal har svarat mig i gagefrågan att de inte betalar någonting till artister och författare med flera som deltar i program. Men jag är tvärsäker på att dessa inte skulle ställa upp gratis för intervjuer, om de inte fick tillfälle till att marknadsföra det som ger dem deras levebröd.

Det är just därför jag anser att de mediebolag som säger sig vara reklamfria är beroende av artisternas medverkan – med lansering – för att kunna producera sina program. Detta är endast en annan form av annonsering och marknadsföring och därför ställer aktörerna upp – oftast utan annan ersättning än fria resor.

Tacksam för svar från någon som vet hur det verkligen förhåller sig.

Tyckologen

Hur kan det vara okej att olika program i statstelevisionens -radions så kallade reklamfria kanaler hela tiden får ägna sig åt lansering av böcker, film, teater och skivor? De marknadsför också träningsprodukter och kläder för sådana övningar.

Men den mest påtagliga reklamen handlar om viner. Där informeras tittarna till och med om priset och var det finns att köpa. Hur kom det sig att just dessa flaskor och böcker och träningsprodukter med mera presenteras? Vem har betalt varorna, eller är det rent av en gåva från producenterna och bok- respektive skivförlagen? Och var är varningarna vid vinlanseringen som andra annonser om alkohol måste ha?

Man kan också undra om det är stor skillnad på gage den som intervjuas utan att marknadsföra en produkt, jämfört med den som gör reklam för sitt verk i programmet?

En SR-kanal har svarat mig i gagefrågan att de inte betalar någonting till artister och författare med flera som deltar i program. Men jag är tvärsäker på att dessa inte skulle ställa upp gratis för intervjuer, om de inte fick tillfälle till att marknadsföra det som ger dem deras levebröd.

Det är just därför jag anser att de mediebolag som säger sig vara reklamfria är beroende av artisternas medverkan – med lansering – för att kunna producera sina program. Detta är endast en annan form av annonsering och marknadsföring och därför ställer aktörerna upp – oftast utan annan ersättning än fria resor.

Tacksam för svar från någon som vet hur det verkligen förhåller sig.

Tyckologen