2016-01-21 06:00

2016-01-21 06:00

Stolt över utvecklingen

TORSBY KOMMUN: Svar på tal om bilpool, kommunalrådslön et cetera

De som läser insändaren om ledningen i Torsby (NWT 18/1) blir nog fundersamma. Eftersom jag sitter i kommunstyrelsen där S, C och L har majoritet vill jag tala om hur jag har tänkt i de ärenden som nämns. Jag tar mitt uppdrag på fullaste allvar och skäms inte för de beslut vi fattat utan är stolt över kommunens utveckling.

1) Förmånsbilarna. 2014 gjordes en översyn av kommunens bilar för att få ner kostnaderna. Bilpoolen minskades med fem bilar och tjänstemännen kunde få tjänstebil. Bilarna får även användas för privatresor och de betalas av tjänstemännen själva. De flesta tjänar inget på att ha tjänstebil, men det finns de som ser det som en bra lösning. Om personalen kan få något som de uppskattar och som inte kostar kommunen något är det inte fel. Nu granskas vårt beslut av revisorerna och det är mycket bra att få svar på om vi agerat rätt eller ej.

2) Kommunalrådets månadslön. Hon har inte fått en ökning på 8 000 kronor. Av fullmäktiges protokoll framgår att ökningen är 4,2 procent, alltså 2 000 kronor vilket är på samma nivå som liknande kommuners. Dessa fakta är lätta att hitta och använda i stället för att sprida falska påståenden.

3) Kommunens administration. Självklart ska den minska när kommunen krymper. Inför budgeten 2016 fick alla chefer stränga sparkrav. Det har resulterat i minskade kostnader för kansliet med sex procent jämfört med prognosen för 2015.

4) Herrgården. Vi har länge försökt att få till en familjecentral, men det har varit svårt att hitta lämplig lokal. Herrgården uppfyller kraven och vi tycket att det är en mycket bra lösning. Barnen är vår framtid och centralen blir en tillgång för alla. När det gäller parken har många deltagit med idéer och synpunkter så att den ska kunna användas för kultur och rekreation.

5) Puckelpisterna. Trafiksituationen i Torsby centrum har av många bedömts som farlig där bilarnas hastighet ofta varit för hög. Om hastighetsbegränsningarna följts så hade gång- och cykeltrafikanter kunnat känna sig säkra och då hade fartguppen inte behövt byggas.

Inger Larén (L)

De som läser insändaren om ledningen i Torsby (NWT 18/1) blir nog fundersamma. Eftersom jag sitter i kommunstyrelsen där S, C och L har majoritet vill jag tala om hur jag har tänkt i de ärenden som nämns. Jag tar mitt uppdrag på fullaste allvar och skäms inte för de beslut vi fattat utan är stolt över kommunens utveckling.

1) Förmånsbilarna. 2014 gjordes en översyn av kommunens bilar för att få ner kostnaderna. Bilpoolen minskades med fem bilar och tjänstemännen kunde få tjänstebil. Bilarna får även användas för privatresor och de betalas av tjänstemännen själva. De flesta tjänar inget på att ha tjänstebil, men det finns de som ser det som en bra lösning. Om personalen kan få något som de uppskattar och som inte kostar kommunen något är det inte fel. Nu granskas vårt beslut av revisorerna och det är mycket bra att få svar på om vi agerat rätt eller ej.

2) Kommunalrådets månadslön. Hon har inte fått en ökning på 8 000 kronor. Av fullmäktiges protokoll framgår att ökningen är 4,2 procent, alltså 2 000 kronor vilket är på samma nivå som liknande kommuners. Dessa fakta är lätta att hitta och använda i stället för att sprida falska påståenden.

3) Kommunens administration. Självklart ska den minska när kommunen krymper. Inför budgeten 2016 fick alla chefer stränga sparkrav. Det har resulterat i minskade kostnader för kansliet med sex procent jämfört med prognosen för 2015.

4) Herrgården. Vi har länge försökt att få till en familjecentral, men det har varit svårt att hitta lämplig lokal. Herrgården uppfyller kraven och vi tycket att det är en mycket bra lösning. Barnen är vår framtid och centralen blir en tillgång för alla. När det gäller parken har många deltagit med idéer och synpunkter så att den ska kunna användas för kultur och rekreation.

5) Puckelpisterna. Trafiksituationen i Torsby centrum har av många bedömts som farlig där bilarnas hastighet ofta varit för hög. Om hastighetsbegränsningarna följts så hade gång- och cykeltrafikanter kunnat känna sig säkra och då hade fartguppen inte behövt byggas.

Inger Larén (L)