2016-01-12 06:00

2016-01-12 06:00

Flyget bör göra rätt för sig!

KARLSTAD AIRPORT: Häpnadsväckande hantering av kommunen

Det är häpnadsväckande att flygbolaget BMI har sluppit att betala vissa avgifter vid Karlstad Airport. Avtalet om detta lär vara dels hemligt, dels muntligt, och handla om olika avgifter. Dessutom hade bolaget fräckheten att kräva en hangar för sitt plan. Kostnaden för byggandet av hangaren blev 7,1 miljon kronor. Hyresintäkterna har totalt sett sjunkit sedan hangaren togs i bruk. Enligt uppgift torde den förlusttyngda flygplatsen dessutom ha betalat logikostnaderna för BMI:s personal.

Karlstad Airport ägs till 100 procent av Karlstads kommun. Det är frapperande hur de ansvariga kan gå med på detta. Som vanligt håller de sig undan när media söker dem för en kommentar – och om media får kontakt med någon ansvarig, hänvisar denne – som brukligt – till någon annan...

Tidningarna har tidigare skrivit om detta. Den 5/2 2015 skrev NWT att det nybildade Värmlands näringslivsutveckling ställde upp med 15 miljoner kronor för att få igång en flyglinje till Frankfurt. Det var Karlstads kommun som betalade för det. Bolaget vägrar berätta om det finns kvar något av pengarna. Med tanke på närheten till tre storflygplatser – Landvetter, Arlanda, Gardemoen – kan en direktlinje Karlstad–Frankfurt med fog ifrågasättas. Enligt NWT har förvaltningsrätten gjort bedömningen att det är fråga om otillåten användning av skattepengar. Upplägget har dömts ut och ansetts olagligt enligt kommunallagen.

Medborgarna har rätt att få veta hur kommunen genom sitt bolag har hanterat verksamheten vid Karlstad Airport. Verksamheten i ett aktiebolag ska bedrivas affärsmässigt. Då ska de flygbolag som utnyttjar flygplatsen fullt ut betala marknadsmässiga priser för de tjänster som flygplatsen tillhandahåller. Genom att lägga flygplatsen i ett aktiebolag har kommunen försökt undgå medborgarnas insyn i dess verksamhet, vilket inte är möjligt när det gäller kommunens verksamhet i övrigt.

Christer WilhelmssonMagnus Brynjer

Det är häpnadsväckande att flygbolaget BMI har sluppit att betala vissa avgifter vid Karlstad Airport. Avtalet om detta lär vara dels hemligt, dels muntligt, och handla om olika avgifter. Dessutom hade bolaget fräckheten att kräva en hangar för sitt plan. Kostnaden för byggandet av hangaren blev 7,1 miljon kronor. Hyresintäkterna har totalt sett sjunkit sedan hangaren togs i bruk. Enligt uppgift torde den förlusttyngda flygplatsen dessutom ha betalat logikostnaderna för BMI:s personal.

Karlstad Airport ägs till 100 procent av Karlstads kommun. Det är frapperande hur de ansvariga kan gå med på detta. Som vanligt håller de sig undan när media söker dem för en kommentar – och om media får kontakt med någon ansvarig, hänvisar denne – som brukligt – till någon annan...

Tidningarna har tidigare skrivit om detta. Den 5/2 2015 skrev NWT att det nybildade Värmlands näringslivsutveckling ställde upp med 15 miljoner kronor för att få igång en flyglinje till Frankfurt. Det var Karlstads kommun som betalade för det. Bolaget vägrar berätta om det finns kvar något av pengarna. Med tanke på närheten till tre storflygplatser – Landvetter, Arlanda, Gardemoen – kan en direktlinje Karlstad–Frankfurt med fog ifrågasättas. Enligt NWT har förvaltningsrätten gjort bedömningen att det är fråga om otillåten användning av skattepengar. Upplägget har dömts ut och ansetts olagligt enligt kommunallagen.

Medborgarna har rätt att få veta hur kommunen genom sitt bolag har hanterat verksamheten vid Karlstad Airport. Verksamheten i ett aktiebolag ska bedrivas affärsmässigt. Då ska de flygbolag som utnyttjar flygplatsen fullt ut betala marknadsmässiga priser för de tjänster som flygplatsen tillhandahåller. Genom att lägga flygplatsen i ett aktiebolag har kommunen försökt undgå medborgarnas insyn i dess verksamhet, vilket inte är möjligt när det gäller kommunens verksamhet i övrigt.

Christer WilhelmssonMagnus Brynjer

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.