2015-12-30 11:47

2015-12-30 11:47

Vi bygger om, prisanpassar och förbättrar för kunderna

VÄRMLAND: Vd om Konsum och framtiden

Svar till signaturen Tomtenissen (NWT 30/12):

Du hade funderingar om framtiden för Konsum Värmland, och påpekade att det under 2015 mest har kommit negativa besked till våra medlemmar och ägare.

Jag håller med dig om att Konsum Värmland är ett fint företag som är värt att bevara och ta hand om. Därför är vi tvungna att ta itu med de miljonunderskott som vi har haft under de senaste åren. För att långsiktigt slå vakt om Konsum Värmland måste vi också ha modet att ta beslut som är obekväma. Vi måste helt enkelt anpassa verksamheten efter nya förutsättningar. Det är en realitet för alla företag och så även för oss.

Även om det inte har synts i några tidningsrubriker har vi också arbetat offensivt. Generellt har vi skapat bättre butiker och bättre förutsättningar för våra medarbetare att ta hand om våra kunder. Detta arbete har också gett resultat och det kan vi bland annat mäta i en positiv försäljningsutveckling och nästan 3 000 nya medlemmar.

Under 2016 fortsätter vi arbetet med att få ordning på föreningens ekonomi. Även om vi blir färre anställda inom administrationen kommer vi att intensifiera våra insatser för att skapa ännu bättre förutsättningar för våra butiksmedarbetare att ta hand om våra medlemmar och kunder, samtidigt som vi fortsätter prisanpassningen på en mängd varugrupper. Dessutom kommer vi, inom realistiska ekonomiska gränser, att fortsätta att bygga om eller bygga till några av våra butiker.

Tomas Sjölander

Konsum Värmland

Svar till signaturen Tomtenissen (NWT 30/12):

Du hade funderingar om framtiden för Konsum Värmland, och påpekade att det under 2015 mest har kommit negativa besked till våra medlemmar och ägare.

Jag håller med dig om att Konsum Värmland är ett fint företag som är värt att bevara och ta hand om. Därför är vi tvungna att ta itu med de miljonunderskott som vi har haft under de senaste åren. För att långsiktigt slå vakt om Konsum Värmland måste vi också ha modet att ta beslut som är obekväma. Vi måste helt enkelt anpassa verksamheten efter nya förutsättningar. Det är en realitet för alla företag och så även för oss.

Även om det inte har synts i några tidningsrubriker har vi också arbetat offensivt. Generellt har vi skapat bättre butiker och bättre förutsättningar för våra medarbetare att ta hand om våra kunder. Detta arbete har också gett resultat och det kan vi bland annat mäta i en positiv försäljningsutveckling och nästan 3 000 nya medlemmar.

Under 2016 fortsätter vi arbetet med att få ordning på föreningens ekonomi. Även om vi blir färre anställda inom administrationen kommer vi att intensifiera våra insatser för att skapa ännu bättre förutsättningar för våra butiksmedarbetare att ta hand om våra medlemmar och kunder, samtidigt som vi fortsätter prisanpassningen på en mängd varugrupper. Dessutom kommer vi, inom realistiska ekonomiska gränser, att fortsätta att bygga om eller bygga till några av våra butiker.

Tomas Sjölander

Konsum Värmland

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.