2015-12-30 06:00

2015-12-30 06:00

Vart ska Konsum gå 2016?

VÄRMLAND: Ett år med ny ledning

Nu har det gått ett år efter det att Tomas Sjölander tog över ledningen för Konsum Värmland. Vad har hänt, kan vi se någon positiv utveckling? Nej, det verkar bara vara mest negativa besked som han kom med till oss medlemmar.

Butiker har lagts och kommer att läggas ned. Det gäller både Konsumbutiker och nu senast Affection och Mansion i Töcksfors och Charlottenberg – och Domus Optik har avyttrats till en konkurrent. Dessutom hars 30 tjänstemän vid huvudkontoret varslat.

Det som både är positivt och negativt är försäljningen av Bergvik.

Vad kan vi vänta oss av 2016? Ska fler butiker läggas ner, eller gäller ledningens slogan om att Konsum finns där ingen annan vill vara? Antingen nedläggningar eller försäljningar verkar vara Sjölanders väg ur den negativa resultatspiral som Konsum är inne i. Vi har ju inte kunna se att konkurrenskraftiga priser, vilket kan innebära ökad försäljning, är den väg som ledningen har stakat ut. Det räcker med att läsa varje veckas reklamblad – då är det svårt att välja en Konsumbutik då priserna allt som oftast är högre där.

Nej, det är dags att visa positiva signaler – och inte bara Värmlandsmjölken, för den har Ica också. I annat fall har Sjölander och övrig ledning plockat isär ett fint företag på några år och lämnat spelplanen öppen för Ica, Lidl, Netto och säkert snart även Citygross med flera. Fokusera på att hålla låga priser som ökar kundtillströmningen, speciellt nu i storhelgstider, så ska ni få se att resultatet blir allt bättre och bättre – utan att ni behöver lägga ner eller sälja delar av verksamheten!

Gott Nytt År!

Tomtenissen

Nu har det gått ett år efter det att Tomas Sjölander tog över ledningen för Konsum Värmland. Vad har hänt, kan vi se någon positiv utveckling? Nej, det verkar bara vara mest negativa besked som han kom med till oss medlemmar.

Butiker har lagts och kommer att läggas ned. Det gäller både Konsumbutiker och nu senast Affection och Mansion i Töcksfors och Charlottenberg – och Domus Optik har avyttrats till en konkurrent. Dessutom hars 30 tjänstemän vid huvudkontoret varslat.

Det som både är positivt och negativt är försäljningen av Bergvik.

Vad kan vi vänta oss av 2016? Ska fler butiker läggas ner, eller gäller ledningens slogan om att Konsum finns där ingen annan vill vara? Antingen nedläggningar eller försäljningar verkar vara Sjölanders väg ur den negativa resultatspiral som Konsum är inne i. Vi har ju inte kunna se att konkurrenskraftiga priser, vilket kan innebära ökad försäljning, är den väg som ledningen har stakat ut. Det räcker med att läsa varje veckas reklamblad – då är det svårt att välja en Konsumbutik då priserna allt som oftast är högre där.

Nej, det är dags att visa positiva signaler – och inte bara Värmlandsmjölken, för den har Ica också. I annat fall har Sjölander och övrig ledning plockat isär ett fint företag på några år och lämnat spelplanen öppen för Ica, Lidl, Netto och säkert snart även Citygross med flera. Fokusera på att hålla låga priser som ökar kundtillströmningen, speciellt nu i storhelgstider, så ska ni få se att resultatet blir allt bättre och bättre – utan att ni behöver lägga ner eller sälja delar av verksamheten!

Gott Nytt År!

Tomtenissen