2015-12-19 06:00

2015-12-19 06:00

Kanalen blir helt förstörd

FORSHAGA: Fortum har missat den kulturella aspekten

Replik till Per-Oscar Hedman (NWT 15/12):

Fiskodling borde kunna samsas med att Fortum tar ansvar för att bevara och utveckla det unika industrihistoriska minnesmärket Forshaga kanal. Det är sorgligt att Fortum inte tar frågan om det kulturhistoriska värdet, och möjligheten att bevara och utveckla kanalen, på allvar utan fortsätter att bortse från kulturaspekten.

Den bristen på förståelse speglas bland annat i ditt uttalande om att den norra delen av Forshaga kanal enligt Fortums förslag inte ska läggas igen. Det innebär nämligen inte att Forshaga kanal bevaras. Tvärtom, slussen – kanalens hjärta – byggdes för att göra älven farbar förbi fallen och den ligger i södra ändan. Det är där de vackra vyerna, den spännande tekniken och möjligheterna finns. Fylls den igen är Forshaga kanal för evigt förstörd och borta.

Med slussen borta är frågan vad det är för friluftsliv du tänker dig ska utvecklas runt den kanalstump med stillastående vatten utan förbindelse med något som blir kvar. Knappast lär det i alla fall bli en plats för båtliv.

Du skriver vidare att det är länge sedan Forshaga kanal hade sin storhetstid som transportled. Så är det. Men är det inte just kanalens månghundraåriga historia och svunna storhetstid som gör den värd att bevara?

Jo, det kostar mycket pengar, skriver du. Men hur mycket pengar säger du inget om. Svaret är förmodligen att ingen på Fortum vet. Fortum har nöjt sig med att bara räkna på sitt fiskodlingsprojekt, som man tänker satsa 90 miljoner kronor på. Men eftersom man inte förstått kulturaspekten har man heller inte räknat på vare sig möjligheter eller kostnader för att ta hand om Forshaga kanal. Det har däremot andra gjort: 2005 beräknade Göta kanalbolaget att det skulle kosta cirka 3,5 miljoner i dagens penningvärde att renovera slussen och dess portar för att åter göra Forshaga kanal seglingsbar.

Som ni själva säger, ni glömde kulturaspekten. Låt oss då ta tag i den innan det är för sent. Gör en halvhalt och ta med dig högste chef för projektet på en tur till Värmland, så kan vi träffas och prata om den där kulturaspekten ni glömde.

Mårten Ohlsson

Replik till Per-Oscar Hedman (NWT 15/12):

Fiskodling borde kunna samsas med att Fortum tar ansvar för att bevara och utveckla det unika industrihistoriska minnesmärket Forshaga kanal. Det är sorgligt att Fortum inte tar frågan om det kulturhistoriska värdet, och möjligheten att bevara och utveckla kanalen, på allvar utan fortsätter att bortse från kulturaspekten.

Den bristen på förståelse speglas bland annat i ditt uttalande om att den norra delen av Forshaga kanal enligt Fortums förslag inte ska läggas igen. Det innebär nämligen inte att Forshaga kanal bevaras. Tvärtom, slussen – kanalens hjärta – byggdes för att göra älven farbar förbi fallen och den ligger i södra ändan. Det är där de vackra vyerna, den spännande tekniken och möjligheterna finns. Fylls den igen är Forshaga kanal för evigt förstörd och borta.

Med slussen borta är frågan vad det är för friluftsliv du tänker dig ska utvecklas runt den kanalstump med stillastående vatten utan förbindelse med något som blir kvar. Knappast lär det i alla fall bli en plats för båtliv.

Du skriver vidare att det är länge sedan Forshaga kanal hade sin storhetstid som transportled. Så är det. Men är det inte just kanalens månghundraåriga historia och svunna storhetstid som gör den värd att bevara?

Jo, det kostar mycket pengar, skriver du. Men hur mycket pengar säger du inget om. Svaret är förmodligen att ingen på Fortum vet. Fortum har nöjt sig med att bara räkna på sitt fiskodlingsprojekt, som man tänker satsa 90 miljoner kronor på. Men eftersom man inte förstått kulturaspekten har man heller inte räknat på vare sig möjligheter eller kostnader för att ta hand om Forshaga kanal. Det har däremot andra gjort: 2005 beräknade Göta kanalbolaget att det skulle kosta cirka 3,5 miljoner i dagens penningvärde att renovera slussen och dess portar för att åter göra Forshaga kanal seglingsbar.

Som ni själva säger, ni glömde kulturaspekten. Låt oss då ta tag i den innan det är för sent. Gör en halvhalt och ta med dig högste chef för projektet på en tur till Värmland, så kan vi träffas och prata om den där kulturaspekten ni glömde.

Mårten Ohlsson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.