2015-12-12 06:00

2015-12-12 06:00

Mer folkvett behövs

FÄRDTJÄNST:

Det är inte ofta jag blir förbannad men den 7/12 var det dags. Kerstin, min fru, är berättigad till färdtjänst vilken vi då använde oss av. Ditresan gick (naturligtvis) bra men hemresan blev, helt i onödan, ett stort problem. Vi fick besked om att bilen skulle hämta oss klockan 16.25 och vi gjorde oss redo i god tid att åka, men utom vår kontroll blev det problem med hissen varför vi blev exakt tre minuter sena. Till vår häpnad började då bilen att rulla varför jag sprang ut för att stoppa den med det enda resultatet att jag kunde notera chaufförens hångrin varefter bilen försvann ur vår åsyn...

Som om detta inte vore nog ringde jag omedelbart färdtjänst igen och samtalet, efter nio minuters tuggande om att jag var först i kön, besvarades av en tjej/kvinna. Efter att ha beskrivit situationen och önskat en ny bil säger hon helt plötsligt att hon måste svara på ett annat samtal. En fullkomligt obegriplig hantering vilket resulterade i att hon inte återkom till mig under den närmaste kvarten...

Därefter ringde jag upp dem igen men efter 20 resultatlösa minuter, där jag blev informerad om att jag var nummer två i kön, gav jag upp och ringde en vanlig taxi i stället.

Den kommunala färdtjänsten brukar fungera väl men det här är ett bottennapp alla kategorier. Resultatet blev att min fru, som var trött redan när vi skulle åka klockan 16.25, fick vänta ytterligare en timme innan vi kom hem.

Så här behandlar man inte någon människa, allra minst en funktionshindrad!

Vilka instruktioner tjejen/kvinnan som svarade har vet jag naturligtvis inte, men jag har svårt att tänka mig att de innefattar att man vilar ett samtal för att i stället ägna sig åt ett annat. Så behandlar man inte någon människa.

Hur och med vilken empati den ljushåriga chauffören tillbringar sin arbetstid, vilken bör gå ut på att hjälpa och serva funktionshindrade människor i stället för att dra iväg från dem och hångrina mig rätt upp i ansiktet, är skrivet i stjärnorna.

Om det är så att färdtjänsten har instruktioner att lämna kunden i fall den inte är på plats vid exakt tid eller några minuter därefter, vill jag än en gång konstatera att vi pratar om funktionshindrade människor som, av många skäl, inte alltid förmår att lösa allting med exakt precision – ungefär som färdtjänsten själv, som nästan aldrig kommer när det är avtalat utan oftast en bra stund efter.

Varför lever man då inte som man lär...?

Detta är ett bottennapp när det gäller att hantera funktionshindrade människor och det borde vara självklart att färdtjänsten både ber om ursäkt och betalar de extrakostnader vi hade för taxin.

Stefan Rein

Det är inte ofta jag blir förbannad men den 7/12 var det dags. Kerstin, min fru, är berättigad till färdtjänst vilken vi då använde oss av. Ditresan gick (naturligtvis) bra men hemresan blev, helt i onödan, ett stort problem. Vi fick besked om att bilen skulle hämta oss klockan 16.25 och vi gjorde oss redo i god tid att åka, men utom vår kontroll blev det problem med hissen varför vi blev exakt tre minuter sena. Till vår häpnad började då bilen att rulla varför jag sprang ut för att stoppa den med det enda resultatet att jag kunde notera chaufförens hångrin varefter bilen försvann ur vår åsyn...

Som om detta inte vore nog ringde jag omedelbart färdtjänst igen och samtalet, efter nio minuters tuggande om att jag var först i kön, besvarades av en tjej/kvinna. Efter att ha beskrivit situationen och önskat en ny bil säger hon helt plötsligt att hon måste svara på ett annat samtal. En fullkomligt obegriplig hantering vilket resulterade i att hon inte återkom till mig under den närmaste kvarten...

Därefter ringde jag upp dem igen men efter 20 resultatlösa minuter, där jag blev informerad om att jag var nummer två i kön, gav jag upp och ringde en vanlig taxi i stället.

Den kommunala färdtjänsten brukar fungera väl men det här är ett bottennapp alla kategorier. Resultatet blev att min fru, som var trött redan när vi skulle åka klockan 16.25, fick vänta ytterligare en timme innan vi kom hem.

Så här behandlar man inte någon människa, allra minst en funktionshindrad!

Vilka instruktioner tjejen/kvinnan som svarade har vet jag naturligtvis inte, men jag har svårt att tänka mig att de innefattar att man vilar ett samtal för att i stället ägna sig åt ett annat. Så behandlar man inte någon människa.

Hur och med vilken empati den ljushåriga chauffören tillbringar sin arbetstid, vilken bör gå ut på att hjälpa och serva funktionshindrade människor i stället för att dra iväg från dem och hångrina mig rätt upp i ansiktet, är skrivet i stjärnorna.

Om det är så att färdtjänsten har instruktioner att lämna kunden i fall den inte är på plats vid exakt tid eller några minuter därefter, vill jag än en gång konstatera att vi pratar om funktionshindrade människor som, av många skäl, inte alltid förmår att lösa allting med exakt precision – ungefär som färdtjänsten själv, som nästan aldrig kommer när det är avtalat utan oftast en bra stund efter.

Varför lever man då inte som man lär...?

Detta är ett bottennapp när det gäller att hantera funktionshindrade människor och det borde vara självklart att färdtjänsten både ber om ursäkt och betalar de extrakostnader vi hade för taxin.

Stefan Rein

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.