2015-12-12 06:00

2015-12-12 06:00

Alla gjorde ett suveränt arbete

TÅGKAOS:

Jag var på möte i Stockholm och hade oturen att hamna mitt i stora tågkaoset nyligen. Jag skulle åka hem fredag eftermiddag, men då var alla tåg söderut inställda. På tidningsbilder syns folkmassan som väntade på Stockholms central, jag var med där. När det annonserades i högtalaren att inga tåg skulle avgå det dygnet, tog jag mig tillbaka till hotellet och frågade om jag möjligen kunde få ett rum en natt till. Allt var fullbokat, men lediga rum fanns på Arlanda. Efter en timmes väntan fick jag dock ett rum, som någon annan hade avbokat.

Lördag morgon: åter lång kö till SJ-kontoret, men nu ordnat på annat sätt så att det gick framåt. Jag fick, utan alltför lång väntan, min fredagsbiljett ändrad till ett tåg klockan 17.40. Sedan blev det en äventyrlig färd hemåt i låg hastighet på grund av störda signalsystem, inväntande av andra tåg, nerblåsta träd och så vidare. Det tog fyra timmar, mot normala drygt två.

Det måste ha varit ett elände för SJ med en sån här storm. Jag tror att beslutet att ställa in tågavgångarna var riktigt, annars hade situationen blivit ännu värre.

Min upplevelse var att alla jag träffade som arbetade på SJ, Stockholms central och hotellet där jag bodde var suveräna, vänliga och hjälpsamma! Alla som jobbade så hårt för att hjälpa oss strandsatta förtjänar ett stort tack!

Resenären

Jag var på möte i Stockholm och hade oturen att hamna mitt i stora tågkaoset nyligen. Jag skulle åka hem fredag eftermiddag, men då var alla tåg söderut inställda. På tidningsbilder syns folkmassan som väntade på Stockholms central, jag var med där. När det annonserades i högtalaren att inga tåg skulle avgå det dygnet, tog jag mig tillbaka till hotellet och frågade om jag möjligen kunde få ett rum en natt till. Allt var fullbokat, men lediga rum fanns på Arlanda. Efter en timmes väntan fick jag dock ett rum, som någon annan hade avbokat.

Lördag morgon: åter lång kö till SJ-kontoret, men nu ordnat på annat sätt så att det gick framåt. Jag fick, utan alltför lång väntan, min fredagsbiljett ändrad till ett tåg klockan 17.40. Sedan blev det en äventyrlig färd hemåt i låg hastighet på grund av störda signalsystem, inväntande av andra tåg, nerblåsta träd och så vidare. Det tog fyra timmar, mot normala drygt två.

Det måste ha varit ett elände för SJ med en sån här storm. Jag tror att beslutet att ställa in tågavgångarna var riktigt, annars hade situationen blivit ännu värre.

Min upplevelse var att alla jag träffade som arbetade på SJ, Stockholms central och hotellet där jag bodde var suveräna, vänliga och hjälpsamma! Alla som jobbade så hårt för att hjälpa oss strandsatta förtjänar ett stort tack!

Resenären

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.