2015-12-11 14:58

2015-12-11 14:58

Tummen ner för nytt system

SKOLA:

Varför gjordes det gamla betygssystemet om? Det nuvarande systemet är väldigt krånglig i dagens samhälle för dem som hade det gamla. Detta tycker jag är ett stort problem.

Många ungdomar i dag ger upp på betygssystemet. Varför? Jo, om man får betygen A, A, A, och sedan E i samma ämne så kan det bli slutbetyget D. Detta gör att man slutar försöka till slut. En del lärare kan ge kompletteringsuppgifter för att visa att man är bättre, men inte alla gör det.

Det nya betygssystemet infördes runt om i Sveriges gymnasier läsåret 2011–2012, med en sexskalig betygsskala. I stället för IG–MVG är det F–A som gäller. Men kritiken mot det nya systemet har inte låtit vänta på sig, för till skillnad från det tidigare systemet avgör varje delmoment hur högt slutbetyget kan bli. Ett underkänt prov i början av terminen begränsar betyget för hela kursen, även om eleven i övrigt skriver A på alla moment.

Jag går själv i gymnasiet nu, men det var mest i grundskolan som det blev såhär. Nu får vi komplettera uppgifterna och det är bra. Men i grundskolan var det värre. Det sliter på en så mycket att man slutar försöka till slut, speciellt när man är så ung. Jag tycker att det ska bli en ändring i vårt samhälle gällande betygen, så att inte fler ungdomar ger upp när de börjar få betyg!

Orolig elev

Varför gjordes det gamla betygssystemet om? Det nuvarande systemet är väldigt krånglig i dagens samhälle för dem som hade det gamla. Detta tycker jag är ett stort problem.

Många ungdomar i dag ger upp på betygssystemet. Varför? Jo, om man får betygen A, A, A, och sedan E i samma ämne så kan det bli slutbetyget D. Detta gör att man slutar försöka till slut. En del lärare kan ge kompletteringsuppgifter för att visa att man är bättre, men inte alla gör det.

Det nya betygssystemet infördes runt om i Sveriges gymnasier läsåret 2011–2012, med en sexskalig betygsskala. I stället för IG–MVG är det F–A som gäller. Men kritiken mot det nya systemet har inte låtit vänta på sig, för till skillnad från det tidigare systemet avgör varje delmoment hur högt slutbetyget kan bli. Ett underkänt prov i början av terminen begränsar betyget för hela kursen, även om eleven i övrigt skriver A på alla moment.

Jag går själv i gymnasiet nu, men det var mest i grundskolan som det blev såhär. Nu får vi komplettera uppgifterna och det är bra. Men i grundskolan var det värre. Det sliter på en så mycket att man slutar försöka till slut, speciellt när man är så ung. Jag tycker att det ska bli en ändring i vårt samhälle gällande betygen, så att inte fler ungdomar ger upp när de börjar få betyg!

Orolig elev

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.