2015-12-10 06:00

2015-12-10 06:00

Rädda den gamla kanalen!

FORSHAGA: Ett värdefullt kulturarv riskerar att försvinna

Jag läste i NWT 8/12 att Fortum har långt framskridna planer på att fylla igen Forshaga kanal. Det gör mig beklämd. Kanalen är en unik kultur- och industrihistorisk miljö och ett minnesmärke över den gamla farleden på Klarälven, som ägaren Fortum ansvarsfullt borde skydda, bevara och utveckla i stället för att fördärva.

Forshaga kanal stod färdig 1858. Därmed blev det mjöligt att nå Deje med sjötransporter till och från havet. Från början var tanken att bygga slussar även i Deje och göra Klarälven seglingsbar ända till Munkfors. Men när pengarna tog slut byggdes det i stället en järnväg förbi fallen i Dejefors.

Kanalen och slussen i Forshaga fungerade i närmare 100 år innan den avlystes och användes för timmerflottning fram till 1990-talet. Sedan följde en period där höga staket omgärdade Fortums bristande intresse och underhåll. För knappt tio år sedan byggdes en gångväg längs kanalen, vilket gör att den nu är tillgänglig för allmänheten.

Forshaga kanal behöver rustas upp och det kostar pengar, samtidigt som Fortum säger sig helt bortse från kulturaspekten. Men är det argument som räcker för att för evigt fördärva ett så värdefullt kulturarv?

Det är längesedan bruken vid Klarälvens hade sin storhetstid. I dag är arbetstillfällena få och ungdomsarbetslösheten där är bland den högsta i landet. Samtidigt ökar upplevelser och turistindustri i omsättning och export snabbare än andra sektorer. Där finns framtiden.

Så sent som på 1970-talet diskuterades att fylla igen Göta kanal. Tack och lov fanns det då kloka ägare som satsade på att rusta upp kanalen. I dag befars och besöks den varje år av tre miljoner människor, som ger arbetstillfällen och livskraft längs kanalen. Varför skulle inte en farled i Forshaga kanal och Klarälven ha samma möjligheter att bli en viktig tillväxtmotor för båtliv och turism i Värmland?

Det är sorgligt att Fortum inte tar ansvar för att förvalta denna klenod. Det finns ingen motsättning mellan att utveckla och att bevara Forshaga kanal, om intresset bara finns.

Tänk om den restaureras och gjordes seglingsbar ända till Deje – öppen för fritidsbåtar, båtbussar och båtuthyrning! Då skulle den gamla kanalen och Klarälven bli en del av en infrastruktur som skapar möjlighet för de nya företag och nya arbetstillfällen som Värmland så väl behöver.

Mårten Ohlsson

Jag läste i NWT 8/12 att Fortum har långt framskridna planer på att fylla igen Forshaga kanal. Det gör mig beklämd. Kanalen är en unik kultur- och industrihistorisk miljö och ett minnesmärke över den gamla farleden på Klarälven, som ägaren Fortum ansvarsfullt borde skydda, bevara och utveckla i stället för att fördärva.

Forshaga kanal stod färdig 1858. Därmed blev det mjöligt att nå Deje med sjötransporter till och från havet. Från början var tanken att bygga slussar även i Deje och göra Klarälven seglingsbar ända till Munkfors. Men när pengarna tog slut byggdes det i stället en järnväg förbi fallen i Dejefors.

Kanalen och slussen i Forshaga fungerade i närmare 100 år innan den avlystes och användes för timmerflottning fram till 1990-talet. Sedan följde en period där höga staket omgärdade Fortums bristande intresse och underhåll. För knappt tio år sedan byggdes en gångväg längs kanalen, vilket gör att den nu är tillgänglig för allmänheten.

Forshaga kanal behöver rustas upp och det kostar pengar, samtidigt som Fortum säger sig helt bortse från kulturaspekten. Men är det argument som räcker för att för evigt fördärva ett så värdefullt kulturarv?

Det är längesedan bruken vid Klarälvens hade sin storhetstid. I dag är arbetstillfällena få och ungdomsarbetslösheten där är bland den högsta i landet. Samtidigt ökar upplevelser och turistindustri i omsättning och export snabbare än andra sektorer. Där finns framtiden.

Så sent som på 1970-talet diskuterades att fylla igen Göta kanal. Tack och lov fanns det då kloka ägare som satsade på att rusta upp kanalen. I dag befars och besöks den varje år av tre miljoner människor, som ger arbetstillfällen och livskraft längs kanalen. Varför skulle inte en farled i Forshaga kanal och Klarälven ha samma möjligheter att bli en viktig tillväxtmotor för båtliv och turism i Värmland?

Det är sorgligt att Fortum inte tar ansvar för att förvalta denna klenod. Det finns ingen motsättning mellan att utveckla och att bevara Forshaga kanal, om intresset bara finns.

Tänk om den restaureras och gjordes seglingsbar ända till Deje – öppen för fritidsbåtar, båtbussar och båtuthyrning! Då skulle den gamla kanalen och Klarälven bli en del av en infrastruktur som skapar möjlighet för de nya företag och nya arbetstillfällen som Värmland så väl behöver.

Mårten Ohlsson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.