2015-11-27 15:35

2015-11-27 15:35

Låt patienten gå i första hand

KARLSTAD: Sjukvården måste förändras

Jag läser och följer med om personalens arbetssituation på Centralsjukhuset i Karlstad. Tänker då tillbaka på flera tillfällen om hur det har varit att finnas med som anhörig. För både föräldrar och vuxna barn med allvarliga sjukdomar.

Vem tänker på patienten och vad personalen förmedlar i de akuta situationerna vid allvarlig sjukdom? Knappast personalen upplever jag. Min enda son sökte akut för cirka ett år sedan för en mindre fraktur. Han fick hög feber efter några dagar och handen blev röd och svullnade upp. Han fick frossa och kände sig allmänt dålig.

Sökte akut ved tre tillfällen till akutmottagningen i Karlstad. Läkaren där förmedlade att han var färdigbehandlad och kunde resa hem, att de inget kunde göra för honom. Vid fjärde tillfället följde jag med min vuxne son till akuten. Läkaren upprepade att sonen var färdigbehandlad.

Jag sade till läkaren att min son skulle resa hem om han skrev ett intyg på att han ansågs som frisk. Då sa överläkaren att det var chefernas fel på sjukhuset och att de hade en dålig arbetsmiljö.

Min son blev efter tolv timmar inlagd på en vårdavdelning och var då ganska dålig. Jag frågade läkaren vad hans CRP var på? Det vet jag inte fick jag som svar. Fick svar av en sjuksköterska så småningom. CRP var på 400! En sepsis (blodförgiftning)!

Under det dygn som jag tillbringade med min son på Centralsjukhuset i Karlstad fick vi förmedlat i omgångar om personalens dåliga arbetsmiljö. Jag sade att ni får prata om det på era personalmöten eller kontakta era fack.

Min mor dog på sjukhuset i Karlstad för snart exakt fem år sedan i en avancerad lungcancer. Jag kommer i håg samma kaos runt henne i hennes vistelse på sjukhuset. Min mor sa till mig, det hade varit bättre att hon hade fått dött hemma. Jag kunde bara hålla med henne. Arbetssättet bör ändras på sjukhuset så att etik också finns med. Och där inte personalen förmedlar sin frustation till sjuka patienter.

Anhörig

Jag läser och följer med om personalens arbetssituation på Centralsjukhuset i Karlstad. Tänker då tillbaka på flera tillfällen om hur det har varit att finnas med som anhörig. För både föräldrar och vuxna barn med allvarliga sjukdomar.

Vem tänker på patienten och vad personalen förmedlar i de akuta situationerna vid allvarlig sjukdom? Knappast personalen upplever jag. Min enda son sökte akut för cirka ett år sedan för en mindre fraktur. Han fick hög feber efter några dagar och handen blev röd och svullnade upp. Han fick frossa och kände sig allmänt dålig.

Sökte akut ved tre tillfällen till akutmottagningen i Karlstad. Läkaren där förmedlade att han var färdigbehandlad och kunde resa hem, att de inget kunde göra för honom. Vid fjärde tillfället följde jag med min vuxne son till akuten. Läkaren upprepade att sonen var färdigbehandlad.

Jag sade till läkaren att min son skulle resa hem om han skrev ett intyg på att han ansågs som frisk. Då sa överläkaren att det var chefernas fel på sjukhuset och att de hade en dålig arbetsmiljö.

Min son blev efter tolv timmar inlagd på en vårdavdelning och var då ganska dålig. Jag frågade läkaren vad hans CRP var på? Det vet jag inte fick jag som svar. Fick svar av en sjuksköterska så småningom. CRP var på 400! En sepsis (blodförgiftning)!

Under det dygn som jag tillbringade med min son på Centralsjukhuset i Karlstad fick vi förmedlat i omgångar om personalens dåliga arbetsmiljö. Jag sade att ni får prata om det på era personalmöten eller kontakta era fack.

Min mor dog på sjukhuset i Karlstad för snart exakt fem år sedan i en avancerad lungcancer. Jag kommer i håg samma kaos runt henne i hennes vistelse på sjukhuset. Min mor sa till mig, det hade varit bättre att hon hade fått dött hemma. Jag kunde bara hålla med henne. Arbetssättet bör ändras på sjukhuset så att etik också finns med. Och där inte personalen förmedlar sin frustation till sjuka patienter.

Anhörig

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.