2015-10-29 06:00

2015-10-29 06:00

Ny teknik måste till

SVERIGE: Privatbilismen är en stor miljöbov

Nyheten om Volkswagens fusk med mätningarna av utsläppen från deras dieselmotorer kan knappast ha undgått någon. Avslöjandet har slagit hårt mot företaget, eftersom miljövänligheten numera är ett säljargument för bilföretagen.

Den tråkiga sanningen är dock att det inte finns några miljövänliga bilar. Bilar kräver en mängd material för att kunna tillverkas, och dessutom mängder med asfalterade vägar och p-platser för att kunna användas. Alla bilar som inte är elbilar, laddhybrider eller går på biodrivmedel bidrar också kraftigt till växthuseffekten.

När det gäller koldioxid, så har utsläppen från privatbilismen i Sverige inte sjunkit ett dugg sedan 1990-talet. Bilmotorerna har visserligen blivit bättre under tiden, men den förbättringen har motverkats av att vi köpt fler stora fyrhjulsdrivna bilar och av att vi kör fler mil.

Privatbilismen står för så mycket som en femtedel av de totala svenska klimatutsläppen. Detta är ohållbart: vi måste i snabb takt ersätta den föråldrade bensinbilstekniken med elbilar, laddhybrider och bilar som går på biodrivmedel – och dessutom i möjligaste mån ersätta bilismen med kollektivtrafik, gång och cykling, för att främja ett samhälle där närhet blir ett mer positivt signalord än pendlingsmöjlighet.

Ingela Björck

Nyheten om Volkswagens fusk med mätningarna av utsläppen från deras dieselmotorer kan knappast ha undgått någon. Avslöjandet har slagit hårt mot företaget, eftersom miljövänligheten numera är ett säljargument för bilföretagen.

Den tråkiga sanningen är dock att det inte finns några miljövänliga bilar. Bilar kräver en mängd material för att kunna tillverkas, och dessutom mängder med asfalterade vägar och p-platser för att kunna användas. Alla bilar som inte är elbilar, laddhybrider eller går på biodrivmedel bidrar också kraftigt till växthuseffekten.

När det gäller koldioxid, så har utsläppen från privatbilismen i Sverige inte sjunkit ett dugg sedan 1990-talet. Bilmotorerna har visserligen blivit bättre under tiden, men den förbättringen har motverkats av att vi köpt fler stora fyrhjulsdrivna bilar och av att vi kör fler mil.

Privatbilismen står för så mycket som en femtedel av de totala svenska klimatutsläppen. Detta är ohållbart: vi måste i snabb takt ersätta den föråldrade bensinbilstekniken med elbilar, laddhybrider och bilar som går på biodrivmedel – och dessutom i möjligaste mån ersätta bilismen med kollektivtrafik, gång och cykling, för att främja ett samhälle där närhet blir ett mer positivt signalord än pendlingsmöjlighet.

Ingela Björck