2015-10-10 06:00

2015-10-10 06:00

Karlstadsbuss lyssnar inte

PENDLARE:

Anledningen till detta mail är att jag inte tycker att Karlstadsbuss vid tidigare kontakter har lyssnat och att det behövs en förändring.

Vad är då problemet?

Jag är pendlare och åker vanligtvis varje morgon från Kristinehamn med en buss som går klockan 05.05. Denna buss har haft samma avgångstid så länge som jag har pendlat, cirka fem år. Ankomst tiden till Karlstad har också varit densamma: cirka 05.47.

Under dessa år har Karlstadsbuss vid ett flertalet gånger lagt om bussarna och dess tider så de inte passar för inkommande läns resenärer. Men det mest sorgliga är inte det utan hur man påtalar dessa problem gång på gång för Karlstadsbuss – utan att någon förändring sker... Man ber att de se över tiderna för bussarna så att de även passar för oss pendlare, men då får man till svar att Värmlandstrafik kanske ska passera Stora torget i stället!

Här är ett vanligt scenario som jag stöter på om morgnarna som jag anser visar respektlöshet mot pendlare: 05.47 svänger buss 500 in mot busstationen och kör förbi Karlstadsbuss linje 6 som står inne på hållplatsen. Förarna av linje 6 väljer vanligtvis att inte invänta länsbussen för att se om någon därifrån vill följa med linje 6, utan åker iväg precis när man kliver av linje 500...

Man skulle kunna tro att det har med tajta tider att göra, men detta har jag fått uppleva så tidigt som 05.45 och även 05.51. Linje 6 har alltså väldigt olika avgångstider från busstationen.

Linje 8, som jag lite senare ska med från torget, ligger i sin tur tajt matchad mot linje 6, så man hinner inte springa från busstationen – vilket man i och för sig inte ska behöva göra.

Nu har jag flera gånger varit i kontakt med Karlstadsbuss om detta och hänvisar till mitt ärende med nummer 1407, som upprättades den 21 oktober 2014!

Det pratas mycket om miljövänliga val, som att busspendla till exempel, men sådant här agerande gör att man som pendlare undrar om intresset finns och om Karlstadsbuss ens är intresserade av att ordna till saker över huvud taget. De väljer att föra över problemet till Värmlandstrafik, som har haft samma tider så länge jag vet, vilket ju är en enkel lösning när man inte själv vill ta tag i problemet...

Då detta har fortsatt i över ett år undrar man varför man ska betala ett så högt månadspris för busskortet, när service nivån är usel!

Jesper

Anledningen till detta mail är att jag inte tycker att Karlstadsbuss vid tidigare kontakter har lyssnat och att det behövs en förändring.

Vad är då problemet?

Jag är pendlare och åker vanligtvis varje morgon från Kristinehamn med en buss som går klockan 05.05. Denna buss har haft samma avgångstid så länge som jag har pendlat, cirka fem år. Ankomst tiden till Karlstad har också varit densamma: cirka 05.47.

Under dessa år har Karlstadsbuss vid ett flertalet gånger lagt om bussarna och dess tider så de inte passar för inkommande läns resenärer. Men det mest sorgliga är inte det utan hur man påtalar dessa problem gång på gång för Karlstadsbuss – utan att någon förändring sker... Man ber att de se över tiderna för bussarna så att de även passar för oss pendlare, men då får man till svar att Värmlandstrafik kanske ska passera Stora torget i stället!

Här är ett vanligt scenario som jag stöter på om morgnarna som jag anser visar respektlöshet mot pendlare: 05.47 svänger buss 500 in mot busstationen och kör förbi Karlstadsbuss linje 6 som står inne på hållplatsen. Förarna av linje 6 väljer vanligtvis att inte invänta länsbussen för att se om någon därifrån vill följa med linje 6, utan åker iväg precis när man kliver av linje 500...

Man skulle kunna tro att det har med tajta tider att göra, men detta har jag fått uppleva så tidigt som 05.45 och även 05.51. Linje 6 har alltså väldigt olika avgångstider från busstationen.

Linje 8, som jag lite senare ska med från torget, ligger i sin tur tajt matchad mot linje 6, så man hinner inte springa från busstationen – vilket man i och för sig inte ska behöva göra.

Nu har jag flera gånger varit i kontakt med Karlstadsbuss om detta och hänvisar till mitt ärende med nummer 1407, som upprättades den 21 oktober 2014!

Det pratas mycket om miljövänliga val, som att busspendla till exempel, men sådant här agerande gör att man som pendlare undrar om intresset finns och om Karlstadsbuss ens är intresserade av att ordna till saker över huvud taget. De väljer att föra över problemet till Värmlandstrafik, som har haft samma tider så länge jag vet, vilket ju är en enkel lösning när man inte själv vill ta tag i problemet...

Då detta har fortsatt i över ett år undrar man varför man ska betala ett så högt månadspris för busskortet, när service nivån är usel!

Jesper