2015-09-15 06:00

2015-09-15 06:00

Mycket matte i Konsum Värmland

SIFFEREXERCIS:

Efter den senaste tidens uttalanden av ledande personer samt kommunikationsansvarig hos Konsum Värmland skulle det vara på sin plats att ledningen klargör vad som är rätt och riktigt. Som ett uttalande på Facebook uttryckte angående Konsum: ”Det liknar Ebberöds bank”.

När Tomas Sjölander tillträdde som vd fick han en löneökning med 25 procent och fick då en lön på 125 000 kronor per månad. Denna löneökning förnekade kommunikationsansvarige Klas Olsson i ett antal uttalande, bland annat i NWT. När styrelseordförande Ann Kristine Johansson uttalade sig och berättade att vd fått en löneökning med 25 procent förnekade Klas Olsson i samma tidning och samma dag att Tomas Sjölander detta, Sjölander hade inte fått någon löneökning.

Under våren annonserades om att tusentals varor hade fått en prissänkning, men vilka varor som blivit billigare är det svårt att som kund lista ut. Skumt.

Vd gick under våren ut med information om att elva butiker låg i farozonen och kunde komma att läggas ner, om inte kunderna blev mer köptrogna... Av dessa elva kom sedan ett förslag om att fyra butiker ska läggas ner. Hur många anställda berörs?

Vd och produktionschef för Värmlandschark har fått sparken. Konsum Värmland söker ny produktionschef. Vad kostar detta?

Domus Optik säljs. Fyra butiker försvinner. Hur många anställda berörs?

7/9 kom information om att varor kommer att prissänkas med fem–tio procent och några med 15, för att öka försäljningen. Om varor kan sänkas så mycket och det ändå blir en förtjänst för Coop, då måste varorna ha varit fel prissatta från början. Jämför man som kund priserna Konsum Värmland och Ica så är det betydligt billigare att handla på Ica.

När sedan Therese Andersson, som är arbetande styrelserepresentant, skriver i sin insändare att ledningsgruppen har fått en lönesänkning med 21,6 procent, då blir det än mindre trovärdigt om detta verkligen kan vara sant. Vd Tomas Sjölander ingår ju i ledningsgruppen och han har ju enligt styrelseordförande Ann Kristine Johansson fått en löneökning med 25 procent.

Som grädde på moset är Konsum Värmland ”stoltare än nånsin” och man kan ju även undra vad denna reklamkampanj kostar.

Ärlighet varar längst

Efter den senaste tidens uttalanden av ledande personer samt kommunikationsansvarig hos Konsum Värmland skulle det vara på sin plats att ledningen klargör vad som är rätt och riktigt. Som ett uttalande på Facebook uttryckte angående Konsum: ”Det liknar Ebberöds bank”.

När Tomas Sjölander tillträdde som vd fick han en löneökning med 25 procent och fick då en lön på 125 000 kronor per månad. Denna löneökning förnekade kommunikationsansvarige Klas Olsson i ett antal uttalande, bland annat i NWT. När styrelseordförande Ann Kristine Johansson uttalade sig och berättade att vd fått en löneökning med 25 procent förnekade Klas Olsson i samma tidning och samma dag att Tomas Sjölander detta, Sjölander hade inte fått någon löneökning.

Under våren annonserades om att tusentals varor hade fått en prissänkning, men vilka varor som blivit billigare är det svårt att som kund lista ut. Skumt.

Vd gick under våren ut med information om att elva butiker låg i farozonen och kunde komma att läggas ner, om inte kunderna blev mer köptrogna... Av dessa elva kom sedan ett förslag om att fyra butiker ska läggas ner. Hur många anställda berörs?

Vd och produktionschef för Värmlandschark har fått sparken. Konsum Värmland söker ny produktionschef. Vad kostar detta?

Domus Optik säljs. Fyra butiker försvinner. Hur många anställda berörs?

7/9 kom information om att varor kommer att prissänkas med fem–tio procent och några med 15, för att öka försäljningen. Om varor kan sänkas så mycket och det ändå blir en förtjänst för Coop, då måste varorna ha varit fel prissatta från början. Jämför man som kund priserna Konsum Värmland och Ica så är det betydligt billigare att handla på Ica.

När sedan Therese Andersson, som är arbetande styrelserepresentant, skriver i sin insändare att ledningsgruppen har fått en lönesänkning med 21,6 procent, då blir det än mindre trovärdigt om detta verkligen kan vara sant. Vd Tomas Sjölander ingår ju i ledningsgruppen och han har ju enligt styrelseordförande Ann Kristine Johansson fått en löneökning med 25 procent.

Som grädde på moset är Konsum Värmland ”stoltare än nånsin” och man kan ju även undra vad denna reklamkampanj kostar.

Ärlighet varar längst