2017-10-09 06:00

2017-10-09 06:00

Ställ inte gårdsförsäljning mot folkhälsan

Debatt: Alkohol

Det är absurt att ställa våra strävanden för att få verksamheten att gå ihop mot Systembolagets stadiga handelsmarginaler, föreskrivna av politikerna, skriver Hans Skan.

Den senaste tiden har debatten varit livlig om Sverige som sista land i EU skall öppna upp för gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. Systembolaget har reagerat våldsamt och hävdar i annonser i en rad tidningar att gårdsförsäljning innebär att sätta vinstintresset före folkhälsan.

I ett brev till samtliga riksdagsledamöter skriver Systembolagets vd Magdalena Gerger att det nu står ett val mellan att värna den svenska alkoholpolitiken eller tillåta gårdsförsäljning. Systembolaget riskerar att falla och därmed hela den svenska modellen för alkoholförsäljning, hävdar man.

I Dagens Nyheter går tre f d partiledare med Göran Persson i spetsen ut och säger i stort sett samma sak och att en gårdsförsäljning är fel väg att utveckla den svenska landsbygden. Vi som arbetar dagligen med att framställa öl/vin i liten skala på den svenska landsbygden känner inte alls igen oss i den här beskrivningen.

Det är absurt att ställa våra strävanden för att få verksamheten att gå ihop mot Systembolagets stadiga handelsmarginaler, föreskrivna av politikerna. Vi är producenter, inte handlare. Faktum är att varje flaska eller box av de 200 miljoner liter importerade viner som Systembolaget säljer görs av producenter som sannerligen har ett vinstintresse – utanför Sverige. Att utmåla oss som snöda profitjägare i färd med att försämra folkhälsan är en förolämpning mot människor som arbetar hårt med att få produktionen att gå runt, trots en stadig motvind i form av regler, förbud och förordningar.

Men vi drivs av en passion att framställa goda och högkvalitativa drycker. Ofta i liten skala till ganska höga kostnader, vilket reflekteras i relativt höga priser. Sverige kan, vilket märks i ett ökat antal utmärkelser och erkännanden från experter inom mat och dryck.

Om vi slutar ställa stad mot landsbygd, gårdsförsäljning mot Systembolaget och vinstintresse mot folkhälsa skulle vi få en mycket bättre och modernare alkoholpolitik som utvecklar såväl landsbygden som en ny och ung bransch med spännande framtidsutsikter.

Istället för att ropa på mer av förbud kan våra politiker bidra till denna utveckling genom att hitta en lösning som gör att vi kan ha kvar detaljhandelsmonopolet för alkohol, men ändå tillåta en begränsad gårdsförsäljning. Finland har gjort det, och i dagarna avlämnat en proposition till den finska riksdagen att utvidga sin gårdsförsäljning till s k hantverksöl.

Det är dags att sluta käbbla och istället söka en konstruktiv lösning. Vi som producenter medverkar gärna till en diskussion hur en sådan kan utformas på bästa sätt för att gynna såväl konsumenter, folkhälsa och en levande landsbygd.

Hans Skan

Wermlands Brygghus

Den senaste tiden har debatten varit livlig om Sverige som sista land i EU skall öppna upp för gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. Systembolaget har reagerat våldsamt och hävdar i annonser i en rad tidningar att gårdsförsäljning innebär att sätta vinstintresset före folkhälsan.

I ett brev till samtliga riksdagsledamöter skriver Systembolagets vd Magdalena Gerger att det nu står ett val mellan att värna den svenska alkoholpolitiken eller tillåta gårdsförsäljning. Systembolaget riskerar att falla och därmed hela den svenska modellen för alkoholförsäljning, hävdar man.

I Dagens Nyheter går tre f d partiledare med Göran Persson i spetsen ut och säger i stort sett samma sak och att en gårdsförsäljning är fel väg att utveckla den svenska landsbygden. Vi som arbetar dagligen med att framställa öl/vin i liten skala på den svenska landsbygden känner inte alls igen oss i den här beskrivningen.

Det är absurt att ställa våra strävanden för att få verksamheten att gå ihop mot Systembolagets stadiga handelsmarginaler, föreskrivna av politikerna. Vi är producenter, inte handlare. Faktum är att varje flaska eller box av de 200 miljoner liter importerade viner som Systembolaget säljer görs av producenter som sannerligen har ett vinstintresse – utanför Sverige. Att utmåla oss som snöda profitjägare i färd med att försämra folkhälsan är en förolämpning mot människor som arbetar hårt med att få produktionen att gå runt, trots en stadig motvind i form av regler, förbud och förordningar.

Men vi drivs av en passion att framställa goda och högkvalitativa drycker. Ofta i liten skala till ganska höga kostnader, vilket reflekteras i relativt höga priser. Sverige kan, vilket märks i ett ökat antal utmärkelser och erkännanden från experter inom mat och dryck.

Om vi slutar ställa stad mot landsbygd, gårdsförsäljning mot Systembolaget och vinstintresse mot folkhälsa skulle vi få en mycket bättre och modernare alkoholpolitik som utvecklar såväl landsbygden som en ny och ung bransch med spännande framtidsutsikter.

Istället för att ropa på mer av förbud kan våra politiker bidra till denna utveckling genom att hitta en lösning som gör att vi kan ha kvar detaljhandelsmonopolet för alkohol, men ändå tillåta en begränsad gårdsförsäljning. Finland har gjort det, och i dagarna avlämnat en proposition till den finska riksdagen att utvidga sin gårdsförsäljning till s k hantverksöl.

Det är dags att sluta käbbla och istället söka en konstruktiv lösning. Vi som producenter medverkar gärna till en diskussion hur en sådan kan utformas på bästa sätt för att gynna såväl konsumenter, folkhälsa och en levande landsbygd.

Hans Skan

Wermlands Brygghus

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.