2016-09-27 06:00

2016-09-27 12:11

Flyg bör ses som kollektivtrafik

Debatt: Persontransport

Värmlänningarnas resebehov sträcker sig idag så mycket längre än till regiongränsen, skriver Frida Johansson.

Svart till Lars Bull (NWT23/9)

Värmlandstrafiks vd Lars Bull skriver på NWT:s debattsida den 23/9 om att flyg inte är kollektivtrafik och att flygtrafiken skiljer sig från den lagstadgade kollektivtrafiken. Flyg är inte, per definition, kollektivtrafik. Men flyget bör ses som kollektivtrafik.

Infrastruktur kostar pengar. Och det måste infrastruktur få göra, för den ger så mycket tillbaka i form av tillväxt. I vardagen är infrastrukturen en helt avgörande faktor för det enskilda företaget. Värmlänningarnas resebehov sträcker sig idag så mycket längre än till regiongränsen. Kunder och leverantörer ska besöka företaget och varor ska transporteras såväl till den egna verksamheten som till kunder världen över. Medarbetare ska komma till jobbet och till sina affärsmöten. Och hem igen.

Lägg där till att vi i Värmland har en struktur där varuexporten står för cirka 30 procent av Värmlands totala bruttoregionalprodukt och att vår starkt växande besöksindustri behöver internationella gäster.

Att de värmländska företagen ska kunna verka och växa här är en förutsättning för jobben och välfärden och de skattepengar som nu diskuteras. För att kunna föra ett samtal kring vad infrastruktur och transporter får kosta, kan det vara intressant att sätta summor bredvid varandra. De är inte alltid helt jämförbara, utan bygger ofta på olika modeller och lagstiftningar och finansieras också olika. Men det är ett sätt att skapa förståelse för att all infrastruktur, såväl investeringar som trafiksatsningar, kostar pengar och att kostnaden är en investering och inte nödvändigtvis detsamma som en förlust. Oavsett om det är tre miljarder för nya slussar, 15 miljoner för flygtrafik till Frankfurt eller över 400 miljoner för den värmländska kollektivtrafikens linjetrafik för buss och tåg. Exempel som inte gör anspråk på att innefatta totalkostnaderna, men som ger en fingervisning om vad olika satsningar kostar. Trafikslagen ska inte konkurrera med varandra, utan Värmland behöver ett samverkande system där buss, tåg, bil, cykel, båt och flyg kompletterar varandra.

Värmlandstrafik bidrar till att vi kan ha en attraktiv region för företag att verka i och för människor att leva i. Det pågår nu en översyn av Värmlandstrafik AB, Karlstadsbuss, Karlstad Airport AB, Torsby flygplats AB och Hagfors flygplats med syfte att identifiera ett antal möjliga lösningar för den framtida kollektiv- och linjetrafikens organisering och finansiering. Det är glädjande att denna översyn även innefattar flyget.

Världen förändras och Värmland måste hänga med i utvecklingen. En ökad globalisering kräver ökad tillgänglighet. Då behöver vi investera i infrastruktur - både regional och global – och även bredda vår syn på det kollektiva resandet.

Frida Johansson

Vd, Handelskammaren Värmland

Svart till Lars Bull (NWT23/9)

Värmlandstrafiks vd Lars Bull skriver på NWT:s debattsida den 23/9 om att flyg inte är kollektivtrafik och att flygtrafiken skiljer sig från den lagstadgade kollektivtrafiken. Flyg är inte, per definition, kollektivtrafik. Men flyget bör ses som kollektivtrafik.

Infrastruktur kostar pengar. Och det måste infrastruktur få göra, för den ger så mycket tillbaka i form av tillväxt. I vardagen är infrastrukturen en helt avgörande faktor för det enskilda företaget. Värmlänningarnas resebehov sträcker sig idag så mycket längre än till regiongränsen. Kunder och leverantörer ska besöka företaget och varor ska transporteras såväl till den egna verksamheten som till kunder världen över. Medarbetare ska komma till jobbet och till sina affärsmöten. Och hem igen.

Lägg där till att vi i Värmland har en struktur där varuexporten står för cirka 30 procent av Värmlands totala bruttoregionalprodukt och att vår starkt växande besöksindustri behöver internationella gäster.

Att de värmländska företagen ska kunna verka och växa här är en förutsättning för jobben och välfärden och de skattepengar som nu diskuteras. För att kunna föra ett samtal kring vad infrastruktur och transporter får kosta, kan det vara intressant att sätta summor bredvid varandra. De är inte alltid helt jämförbara, utan bygger ofta på olika modeller och lagstiftningar och finansieras också olika. Men det är ett sätt att skapa förståelse för att all infrastruktur, såväl investeringar som trafiksatsningar, kostar pengar och att kostnaden är en investering och inte nödvändigtvis detsamma som en förlust. Oavsett om det är tre miljarder för nya slussar, 15 miljoner för flygtrafik till Frankfurt eller över 400 miljoner för den värmländska kollektivtrafikens linjetrafik för buss och tåg. Exempel som inte gör anspråk på att innefatta totalkostnaderna, men som ger en fingervisning om vad olika satsningar kostar. Trafikslagen ska inte konkurrera med varandra, utan Värmland behöver ett samverkande system där buss, tåg, bil, cykel, båt och flyg kompletterar varandra.

Värmlandstrafik bidrar till att vi kan ha en attraktiv region för företag att verka i och för människor att leva i. Det pågår nu en översyn av Värmlandstrafik AB, Karlstadsbuss, Karlstad Airport AB, Torsby flygplats AB och Hagfors flygplats med syfte att identifiera ett antal möjliga lösningar för den framtida kollektiv- och linjetrafikens organisering och finansiering. Det är glädjande att denna översyn även innefattar flyget.

Världen förändras och Värmland måste hänga med i utvecklingen. En ökad globalisering kräver ökad tillgänglighet. Då behöver vi investera i infrastruktur - både regional och global – och även bredda vår syn på det kollektiva resandet.

Frida Johansson

Vd, Handelskammaren Värmland