2016-09-24 06:00

2016-09-24 06:00

Ta ansvar för svenska id-handlingar

Debatt: Bedrägeribrott

Regeringen behöver därför omgående presentera förslag om hur vi kan minska risken för bedrägeribrott med falska id-handlingar, skriver Hans Lindberg.

Nyligen kunde vi läsa i NWT att datorbedrägerierna har ökat med 78 procent. Dessvärre verkar detta vara en trend som håller i sig. På tio år har bedrägeribrotten i Sverige tredubblats och bara under juli månad anmäldes 1 085 sådana brott här i Bergslagsregionen. Allvarligast drabbas offren där känslorna av kränkning och förlorad integritet inte går att ersätta med hjälp av någon försäkring. Dessutom växer terrorhoten i vår omvärld och behovet av att staten vet vilka som faktiskt befinner sig i landet ökar.

Regeringen behöver därför omgående presentera förslag om hur vi kan minska risken för bedrägeribrott med falska id-handlingar.

En orsak bakom problemet är att Sverige har för många och för osäkra identitetskort. Flera är lätta att förfalska och den som har onda avsikter kan på ett par minuter på internet hitta folk som erbjuder falska svenska ”legitimationer” för några hundralappar.

Dessutom saknas en gemensam funktion för stöd vid validering av id-kort. Den som behöver kontrollera att ett id-kort inte är spärrat, tappat eller stulet kan i de flesta fall inte göra detta online. Att enkelt kunna kontrollera om en id-handling exempelvis är rapporterad tappad eller stulen kan hindra att en brottsling beviljas inträde i landet eller ges tillgång till någon annans bankkonto.

För just bankerna är det särskilt viktigt att veta vem kunden är. Det finns lagkrav på att identiteten måste fastställas både när personen blir kund och under löpande kundförhållande. Det senare är avgörande för att kunden ska kunna vara trygg och inte riskera att någon annan utger sig för att vara kunden och begår bedrägeri.

En lösning som kan minska både bedrägeribrotten och underlätta för alla konsumenter vore om staten utfärdar officiella id-handlingar med säkerställd bakgrundskontroll av identiteten till alla svenska medborgare och alla som har laglig rätt att vistas i Sverige.

Den näst bästa lösningen, och kanske mer realistiska, är att staten tar ansvar för hur det ska gå till att ansöka om, tillverka och överlämna id-handlingar. Där måste staten se till att det går att enkelt, snabbt och på ett pålitligt sätt kontrollera en id-handlings äkthet mot en databas.

Detta efterfrågas även av Polisen själv. En bra utgångspunkt för regeringen kan därför vara den översyn av det statliga ansvaret för id-handlingar som Skatteverket, Transportstyrelsen och Polisen har inlett.

Men viktigast är att regeringen nu vidtar åtgärder. Ansvariga statsrådet Anders Ygeman bör därför se till att regeringen tar ansvar för svenska id-handlingar. Situationen är brådskande.

Hans Lindberg

Vd Svenska Bankföreningen

Nyligen kunde vi läsa i NWT att datorbedrägerierna har ökat med 78 procent. Dessvärre verkar detta vara en trend som håller i sig. På tio år har bedrägeribrotten i Sverige tredubblats och bara under juli månad anmäldes 1 085 sådana brott här i Bergslagsregionen. Allvarligast drabbas offren där känslorna av kränkning och förlorad integritet inte går att ersätta med hjälp av någon försäkring. Dessutom växer terrorhoten i vår omvärld och behovet av att staten vet vilka som faktiskt befinner sig i landet ökar.

Regeringen behöver därför omgående presentera förslag om hur vi kan minska risken för bedrägeribrott med falska id-handlingar.

En orsak bakom problemet är att Sverige har för många och för osäkra identitetskort. Flera är lätta att förfalska och den som har onda avsikter kan på ett par minuter på internet hitta folk som erbjuder falska svenska ”legitimationer” för några hundralappar.

Dessutom saknas en gemensam funktion för stöd vid validering av id-kort. Den som behöver kontrollera att ett id-kort inte är spärrat, tappat eller stulet kan i de flesta fall inte göra detta online. Att enkelt kunna kontrollera om en id-handling exempelvis är rapporterad tappad eller stulen kan hindra att en brottsling beviljas inträde i landet eller ges tillgång till någon annans bankkonto.

För just bankerna är det särskilt viktigt att veta vem kunden är. Det finns lagkrav på att identiteten måste fastställas både när personen blir kund och under löpande kundförhållande. Det senare är avgörande för att kunden ska kunna vara trygg och inte riskera att någon annan utger sig för att vara kunden och begår bedrägeri.

En lösning som kan minska både bedrägeribrotten och underlätta för alla konsumenter vore om staten utfärdar officiella id-handlingar med säkerställd bakgrundskontroll av identiteten till alla svenska medborgare och alla som har laglig rätt att vistas i Sverige.

Den näst bästa lösningen, och kanske mer realistiska, är att staten tar ansvar för hur det ska gå till att ansöka om, tillverka och överlämna id-handlingar. Där måste staten se till att det går att enkelt, snabbt och på ett pålitligt sätt kontrollera en id-handlings äkthet mot en databas.

Detta efterfrågas även av Polisen själv. En bra utgångspunkt för regeringen kan därför vara den översyn av det statliga ansvaret för id-handlingar som Skatteverket, Transportstyrelsen och Polisen har inlett.

Men viktigast är att regeringen nu vidtar åtgärder. Ansvariga statsrådet Anders Ygeman bör därför se till att regeringen tar ansvar för svenska id-handlingar. Situationen är brådskande.

Hans Lindberg

Vd Svenska Bankföreningen