2016-09-21 06:00

2016-09-21 06:00

Vi klarar inte nollvisionen utan polisen

Debatt: Trafiksäkerhet

Men vi får inte bli förmätna i vårt trafiksäkerhetsarbete. Nollvisionen innebär just noll döda i trafiken, och på den punkten har vi en bit kvar att gå, skriver Thomas Broström.

När FN:s Agenda 2030 inkluderar trafiksäkerhet vänds omvärldens blickar mot Sverige. Vi är världsledande på trafiksäkerhet. Vi har lägst antal döda i trafiken, år efter år. I och med vårt långa arbete med Nollvisionen har vi kommit mycket långt. Att regeringen nu tar ett omtag, och låter Nollvisionen få en nystart är högst välkommet. Samtidigt är det djupt oroande att inte Polismyndigheten äger ett större ansvar för trafiksäkerhetsfrågorna.

Nystarten för Sveriges trafiksäkerhetsarbete innebär bland annat att Trafikverket pekas ut som ansvarig myndighet. Flera myndigheter har sedan sektorsansvaret togs bort känt sig ansvariga för Nollvisionen, och en tydlig ansvarsfördelning bort från polisen oroar. De senaste tio åren har antalet döda i trafiken minskat med nästan 40 procent. Men vi får inte bli förmätna i vårt trafiksäkerhetsarbete. Nollvisionen innebär just noll döda i trafiken, och på den punkten har vi en bit kvar att gå. De preliminära siffrorna för år 2015 visar att 259 människor omkom i trafiken – och det är 259 för många.

Tylösandsseminariet är Sveriges viktigaste forum för trafiksäkerhetsfrågor. Under sista veckan i augusti träffas Trafiksäkerhetssverige för att åter sätta frågan på agendan och diskutera orsaker till och effekter av allvarligt skadade och omkomna i trafiken. Där framkommer tydligt att alkohol och droganvändning är en starkt bidragande faktor till svåra trafikolyckor. Därför är det skrämmande att bevittna nedmonteringen av trafikpolisen, och de dystra siffrorna över stadigt sjunkande antal utandningsprov.

I SVT:s Agenda (4/9) bekräftade rikspolischef Dan Eliasson att i kölvattnet av polisens stora omorganisering kommer trafikbrott att prioriteras ned. Samtidigt stoppar och rapporterar polisen allt oftare onyktra yrkesförare. Utandningsproverna visar ofta på en alkoholhalt på 1 promille och över. Vad som oroar är att mörkerantalet antagligen är stort. Mellan åren 2009 och 2015 minskade antalet utandningsprover med nästan 60 procent. Antalet positiva utandningsprover har inte minskat.

Det är inte konstigt att trafikpolisen inte hinner med. Det är en yrkeskår som förtvinar. År 2015 hade vi 250 trafikpoliser längs våra vägar, i år 187. Det rimmar illa med Nollvisionen.

Allt är emellertid inte beckmörkt. Alkobommar kommer att bli permanenta i några av våra hamnar, och 1 200 fartkameror kommer att placeras ut. Nollvisionens nystart ger Trafikverket förnyad energi och motivation. Nya indikatorer för Nollvisionen kommer säkerligen bidra till en skärpning och precisering. Tekniken ger nya möjligheter. Världens bästa ska kunna nå målet om noll, och vi har goda chanser att göra det. Men inte utan trafikpolisen.

Thomas Broström

Regionchef, Sveriges Åkeriföretag Värmland och Skaraborg

När FN:s Agenda 2030 inkluderar trafiksäkerhet vänds omvärldens blickar mot Sverige. Vi är världsledande på trafiksäkerhet. Vi har lägst antal döda i trafiken, år efter år. I och med vårt långa arbete med Nollvisionen har vi kommit mycket långt. Att regeringen nu tar ett omtag, och låter Nollvisionen få en nystart är högst välkommet. Samtidigt är det djupt oroande att inte Polismyndigheten äger ett större ansvar för trafiksäkerhetsfrågorna.

Nystarten för Sveriges trafiksäkerhetsarbete innebär bland annat att Trafikverket pekas ut som ansvarig myndighet. Flera myndigheter har sedan sektorsansvaret togs bort känt sig ansvariga för Nollvisionen, och en tydlig ansvarsfördelning bort från polisen oroar. De senaste tio åren har antalet döda i trafiken minskat med nästan 40 procent. Men vi får inte bli förmätna i vårt trafiksäkerhetsarbete. Nollvisionen innebär just noll döda i trafiken, och på den punkten har vi en bit kvar att gå. De preliminära siffrorna för år 2015 visar att 259 människor omkom i trafiken – och det är 259 för många.

Tylösandsseminariet är Sveriges viktigaste forum för trafiksäkerhetsfrågor. Under sista veckan i augusti träffas Trafiksäkerhetssverige för att åter sätta frågan på agendan och diskutera orsaker till och effekter av allvarligt skadade och omkomna i trafiken. Där framkommer tydligt att alkohol och droganvändning är en starkt bidragande faktor till svåra trafikolyckor. Därför är det skrämmande att bevittna nedmonteringen av trafikpolisen, och de dystra siffrorna över stadigt sjunkande antal utandningsprov.

I SVT:s Agenda (4/9) bekräftade rikspolischef Dan Eliasson att i kölvattnet av polisens stora omorganisering kommer trafikbrott att prioriteras ned. Samtidigt stoppar och rapporterar polisen allt oftare onyktra yrkesförare. Utandningsproverna visar ofta på en alkoholhalt på 1 promille och över. Vad som oroar är att mörkerantalet antagligen är stort. Mellan åren 2009 och 2015 minskade antalet utandningsprover med nästan 60 procent. Antalet positiva utandningsprover har inte minskat.

Det är inte konstigt att trafikpolisen inte hinner med. Det är en yrkeskår som förtvinar. År 2015 hade vi 250 trafikpoliser längs våra vägar, i år 187. Det rimmar illa med Nollvisionen.

Allt är emellertid inte beckmörkt. Alkobommar kommer att bli permanenta i några av våra hamnar, och 1 200 fartkameror kommer att placeras ut. Nollvisionens nystart ger Trafikverket förnyad energi och motivation. Nya indikatorer för Nollvisionen kommer säkerligen bidra till en skärpning och precisering. Tekniken ger nya möjligheter. Världens bästa ska kunna nå målet om noll, och vi har goda chanser att göra det. Men inte utan trafikpolisen.

Thomas Broström

Regionchef, Sveriges Åkeriföretag Värmland och Skaraborg