2016-08-11 06:00

2016-08-11 06:00

Politikerna har det största inflytandet

Replik: Säkrare vägar

Så vi från Transport ställer oss frågan hur många människor ska behöva sätta livet till innan politiker vågar ta beslut om att ge de bästa skydden för dem som jobbar tillfälligt på vägen för att rädda andras liv, skriver Mikael Ladman, Anders Blomquist och Patrik Kästel.

Svar till Jens Nilsson (NWT 2/8)

Jens Nilsson skriver i ett debattinlägg om att alla måste ta ansvar för säkrare vägar. Det är självklart så. Men då måste också våra politiker våga fatta beslut om regler som ska gälla för alla som ska vara på våra vägar. Jens beskriver vägarbetarnas tillvaro på ett bra sätt, de han glömmer är alla som är där och gör en insats kortvarigt. Räddnings- och bärgningspersonal har sällan några skydd alls.

Vi har 18 skyddsklassade vägar bara i Värmland. Skyddsklassad väg är en väg som har en trafikmängd över 2 000 fordon i årsdygnstrafik med tillåten hastighet 70 kilometer i timmen eller högre. Skyddsklassningen innebär att förstärkt skydd för personal erfordras. Är en väg skyddsklassad gäller klassningen även på eventuella sträckor med lokal trafikföreskrift som har lägre hastighet än 70 kilometer i timmen.

Det man kan undra är hur vi ska kunna ge personalen i dessa yrkesgrupper skydd om man inte kan samordna så att det finns TMA-fordon (även kallat ”skyddsbil”) som skydd för dessa. Arbetsmiljöverket tog bort kravet på TMA-fordon i Örebro län med hänvisning till att det skulle bli orimligt dyrt för försäkringsbolag och företag som tvingas ha detta skydd.

Så vi från Transport ställer oss frågan hur många människor ska behöva sätta livet till innan politiker vågar ta beslut om att ge de bästa skydden för dem som jobbar tillfälligt på vägen för att rädda andras liv.

Mikael Ladman

Ombudsman, Transport

Anders Blomquist

RSO Transport

Patrik Kästel

Ordförande, Transport

Svar till Jens Nilsson (NWT 2/8)

Jens Nilsson skriver i ett debattinlägg om att alla måste ta ansvar för säkrare vägar. Det är självklart så. Men då måste också våra politiker våga fatta beslut om regler som ska gälla för alla som ska vara på våra vägar. Jens beskriver vägarbetarnas tillvaro på ett bra sätt, de han glömmer är alla som är där och gör en insats kortvarigt. Räddnings- och bärgningspersonal har sällan några skydd alls.

Vi har 18 skyddsklassade vägar bara i Värmland. Skyddsklassad väg är en väg som har en trafikmängd över 2 000 fordon i årsdygnstrafik med tillåten hastighet 70 kilometer i timmen eller högre. Skyddsklassningen innebär att förstärkt skydd för personal erfordras. Är en väg skyddsklassad gäller klassningen även på eventuella sträckor med lokal trafikföreskrift som har lägre hastighet än 70 kilometer i timmen.

Det man kan undra är hur vi ska kunna ge personalen i dessa yrkesgrupper skydd om man inte kan samordna så att det finns TMA-fordon (även kallat ”skyddsbil”) som skydd för dessa. Arbetsmiljöverket tog bort kravet på TMA-fordon i Örebro län med hänvisning till att det skulle bli orimligt dyrt för försäkringsbolag och företag som tvingas ha detta skydd.

Så vi från Transport ställer oss frågan hur många människor ska behöva sätta livet till innan politiker vågar ta beslut om att ge de bästa skydden för dem som jobbar tillfälligt på vägen för att rädda andras liv.

Mikael Ladman

Ombudsman, Transport

Anders Blomquist

RSO Transport

Patrik Kästel

Ordförande, Transport