2016-08-06 06:01

2016-08-06 06:01

Stoppa de svarta "trafikskolorna"

Debatt: Trafik

Svarta trafikskolor är ett växande problem som slår ut seriösa näringsidkare och hotar trafiksäkerheten. De svarta trafikskolorna lurar människor att betala för undermålig utbildning, skriver Berit Johansson och Jonas Haaster.

Under det senaste året har problemen kring svart trafikskola, ibland kallat svart illegal övningskörning, uppmärksammats alltmer i media. För oss som är verksamma inom trafikskolebranschen är detta ingen nyhet, problemet har funnits länge och det fortsätter tyvärr att växa.

Det hela handlar om att personer mot svart betalning utför körlektioner utan att vara godkänd utbildad trafiklärare, utan de tillstånd som krävs, utan att betala skatt, moms och tillsynsavgift samt att F-skatt givetvis saknas. Ibland håller man sig till maxantalet 15 elever som man samtidigt får ha som handledare, ibland inte. Ibland har fordonet dubbelkommando (är ibland också stripad), ibland inte. Risken att bli kontrollerad är obefintlig och om någon mot förmodan skulle bli ertappad och dömd är boten att likställa med kaffepengar.

För att komma till rätta med problemet ändrades reglerna för privata handledare för några år sedan. Antalet tillstånd för en privat handledare begränsades till 15 och samtidigt togs kravet om att gå en utbildning med varje elev bort.

Tyvärr har denna regelförändring inte fått den önskade effekten. En mycket oblyg annonsering, organiserad verksamhet och en bransch där cirka 80 procent av trafikskolorna frekvent ser och misstänker svart verksamhet är ett faktum. Av de 19 STR-anslutna trafikskolorna i Värmland har cirka 85 procent upplevt att det bedrivs svart övningskörning som konkurrerar med dem. Tidigare sågs detta som ett storstadsproblem men nu finns det mer eller mindre i hela landet.

För oss är det uppenbart att det regelverk som finns inte fungerar. 15 handledartillstånd per person och där inga övriga krav ställs förutom genomförd handledarutbildning, räcker inte. Denna marknad frodas och växer till sig snabbt.

Det finns många problem med den svarta trafikskoleverksamheten. Människor drabbas både kort- och långsiktigt då de luras att betala för dåliga körlektioner och får en felaktig förarutbildning. Att många får en dålig utbildning är förstås också problematiskt ur trafiksäkerhetssynpunkt. För oss som driver trafikskolor är det också uppenbart att de svarta trafikskolorna konkurrerar ut de trafikskolor som har trafikskoletillstånd. Antalet trafikskolor som lagts ner har ökat tydligt de senaste åren. Det säger också sig självt att en ökad svart trafikskoleverksamhet gör att skatteintäkterna minskar för samhället.

För att komma tillrätta med problemet krävs åtgärder nu, inte i morgon. Minska antalet handledarstillstånd och införa digitalt utbildningsprotokoll som ställer krav på identifiering av handledare så väl som på trafiklärare, är några av de förslag vi har. Det finns också ett stort behov av genomlysning och översyn av dagens körkortssystem, vilket inte har skett på snart 20 år.

Teknik, attityder, trafik, inte minst närvaron av svarta trafikskolor och mycket annat är helt annorlunda i dag än på mitten av 90-talet. Vår förhoppning är därför att riksdag och regering ser det behov av förändring som finns och moderniserar och uppdaterar utbildningssystemet för att kunna bibehålla god trafiksäkerhet och mobilitet i vårt samhälle.

Berit Johansson

Sveriges trafikskolors riksförbund (STR)

Jonas Haaster

STR-Värmland

Under det senaste året har problemen kring svart trafikskola, ibland kallat svart illegal övningskörning, uppmärksammats alltmer i media. För oss som är verksamma inom trafikskolebranschen är detta ingen nyhet, problemet har funnits länge och det fortsätter tyvärr att växa.

Det hela handlar om att personer mot svart betalning utför körlektioner utan att vara godkänd utbildad trafiklärare, utan de tillstånd som krävs, utan att betala skatt, moms och tillsynsavgift samt att F-skatt givetvis saknas. Ibland håller man sig till maxantalet 15 elever som man samtidigt får ha som handledare, ibland inte. Ibland har fordonet dubbelkommando (är ibland också stripad), ibland inte. Risken att bli kontrollerad är obefintlig och om någon mot förmodan skulle bli ertappad och dömd är boten att likställa med kaffepengar.

För att komma till rätta med problemet ändrades reglerna för privata handledare för några år sedan. Antalet tillstånd för en privat handledare begränsades till 15 och samtidigt togs kravet om att gå en utbildning med varje elev bort.

Tyvärr har denna regelförändring inte fått den önskade effekten. En mycket oblyg annonsering, organiserad verksamhet och en bransch där cirka 80 procent av trafikskolorna frekvent ser och misstänker svart verksamhet är ett faktum. Av de 19 STR-anslutna trafikskolorna i Värmland har cirka 85 procent upplevt att det bedrivs svart övningskörning som konkurrerar med dem. Tidigare sågs detta som ett storstadsproblem men nu finns det mer eller mindre i hela landet.

För oss är det uppenbart att det regelverk som finns inte fungerar. 15 handledartillstånd per person och där inga övriga krav ställs förutom genomförd handledarutbildning, räcker inte. Denna marknad frodas och växer till sig snabbt.

Det finns många problem med den svarta trafikskoleverksamheten. Människor drabbas både kort- och långsiktigt då de luras att betala för dåliga körlektioner och får en felaktig förarutbildning. Att många får en dålig utbildning är förstås också problematiskt ur trafiksäkerhetssynpunkt. För oss som driver trafikskolor är det också uppenbart att de svarta trafikskolorna konkurrerar ut de trafikskolor som har trafikskoletillstånd. Antalet trafikskolor som lagts ner har ökat tydligt de senaste åren. Det säger också sig självt att en ökad svart trafikskoleverksamhet gör att skatteintäkterna minskar för samhället.

För att komma tillrätta med problemet krävs åtgärder nu, inte i morgon. Minska antalet handledarstillstånd och införa digitalt utbildningsprotokoll som ställer krav på identifiering av handledare så väl som på trafiklärare, är några av de förslag vi har. Det finns också ett stort behov av genomlysning och översyn av dagens körkortssystem, vilket inte har skett på snart 20 år.

Teknik, attityder, trafik, inte minst närvaron av svarta trafikskolor och mycket annat är helt annorlunda i dag än på mitten av 90-talet. Vår förhoppning är därför att riksdag och regering ser det behov av förändring som finns och moderniserar och uppdaterar utbildningssystemet för att kunna bibehålla god trafiksäkerhet och mobilitet i vårt samhälle.

Berit Johansson

Sveriges trafikskolors riksförbund (STR)

Jonas Haaster

STR-Värmland