2016-07-13 06:00

2016-07-13 06:00

Underlätta inköp och drift av elbilar

Debatt: Stat och kommun

Ska alla vackra ord om teknikutveckling och grönt ledarskap bli verklighet måste marknadens aktörer bli mer offensiva, skriver Torkel Hallander.

En färsk undersökning (Bilpanelen) visar att fler än hälften av svenska bilägare kan tänka sig att köpa en elbil. Det är ett närmast revolutionerande resultat som kan göra Sverige till ett verkligt föregångsland inom teknik och miljö. Men bilarna måste bli billigare i inköp och drift och här har såväl biltillverkare som stat och kommun ett stort ansvar.

En stor majoritet av svenska bilägare, 55 procent, kan tänka sig att köpa en elbil, enligt den färska undersökningen Bilpanelen. En tredjedel av de tillfrågade svarar „absolut!” på den frågan. Ytterligare 28 procent svarar ”kanske” och bara tolv procent är negativa till elbilar.

Resultatet är mycket uppseendeväckande och glädjande. Här har Sverige chansen att bli ett verkligt globalt föregångsland inom teknik och miljö, med stora positiva ”gröna” effekter. Svenskar är teknik- och innovationsvänliga med ett stort miljömedvetande.

Svenskar vill ha elbilar – men vill inte betala mer för dem. Samma undersökning visar också vad som krävs för att nå denna vision; elbilarna måste bli billigare i inköp, drift och ägande. Endast var tionde bilägare säger de är villiga att betala mer i årlig driftskostnad för en elbil än vad man betalar för sin nuvarande bil. Elbilar ska helst vara billigare än bensindrivna bilar, eller åtminstone inte dyrare, säger de.

Ska alla vackra ord om teknikutveckling och grönt ledarskap bli verklighet måste marknadens aktörer bli mer offensiva. De inneboende marknadskrafterna – tillgång och efterfrågan – kommer att lösa problemet med de höga inköpspriserna. Biltillverkarna kommer att inse att här finns en stor marknad och utveckla billiga alternativ.

Samhället kan och bör överväga följande åtgärder för elbilar: Ingen fordonsskatt; Lägre moms; Billigare bilprovning; Inga trängselavgifter; Lägre eller slopad förmånsskatt; Fler laddningsstationer landet runt; Billig eller gratis laddning; Fri parkering.

Dessa åtgärder kan gälla permanent, eller åtminstone under en så lång tid (t ex tio år) att de blir meningsfulla i inköpsbeslutet. Visst, stat och kommun kommer under en tid att få minskade skatteintäkter men de långsiktiga positiva fördelarna överväger. Alla kommuner i Värmlands Län kan också ta chansen att bli ”elbilsvänliga”, t ex med många laddningsstationer och fri parkering för elbilar. Det gynnar inte enbart lokala elbilsägare utan även resande och turism till länet.

Precis som ”det svenska musikundret” eller vår ledande ställning inom IT, internet och teknik, har Sverige möjlighet att bli ett elbils-Mecka. Ta chansen.

Torkel Hallander

Trafikexpert och vd för Bythjul.com

En färsk undersökning (Bilpanelen) visar att fler än hälften av svenska bilägare kan tänka sig att köpa en elbil. Det är ett närmast revolutionerande resultat som kan göra Sverige till ett verkligt föregångsland inom teknik och miljö. Men bilarna måste bli billigare i inköp och drift och här har såväl biltillverkare som stat och kommun ett stort ansvar.

En stor majoritet av svenska bilägare, 55 procent, kan tänka sig att köpa en elbil, enligt den färska undersökningen Bilpanelen. En tredjedel av de tillfrågade svarar „absolut!” på den frågan. Ytterligare 28 procent svarar ”kanske” och bara tolv procent är negativa till elbilar.

Resultatet är mycket uppseendeväckande och glädjande. Här har Sverige chansen att bli ett verkligt globalt föregångsland inom teknik och miljö, med stora positiva ”gröna” effekter. Svenskar är teknik- och innovationsvänliga med ett stort miljömedvetande.

Svenskar vill ha elbilar – men vill inte betala mer för dem. Samma undersökning visar också vad som krävs för att nå denna vision; elbilarna måste bli billigare i inköp, drift och ägande. Endast var tionde bilägare säger de är villiga att betala mer i årlig driftskostnad för en elbil än vad man betalar för sin nuvarande bil. Elbilar ska helst vara billigare än bensindrivna bilar, eller åtminstone inte dyrare, säger de.

Ska alla vackra ord om teknikutveckling och grönt ledarskap bli verklighet måste marknadens aktörer bli mer offensiva. De inneboende marknadskrafterna – tillgång och efterfrågan – kommer att lösa problemet med de höga inköpspriserna. Biltillverkarna kommer att inse att här finns en stor marknad och utveckla billiga alternativ.

Samhället kan och bör överväga följande åtgärder för elbilar: Ingen fordonsskatt; Lägre moms; Billigare bilprovning; Inga trängselavgifter; Lägre eller slopad förmånsskatt; Fler laddningsstationer landet runt; Billig eller gratis laddning; Fri parkering.

Dessa åtgärder kan gälla permanent, eller åtminstone under en så lång tid (t ex tio år) att de blir meningsfulla i inköpsbeslutet. Visst, stat och kommun kommer under en tid att få minskade skatteintäkter men de långsiktiga positiva fördelarna överväger. Alla kommuner i Värmlands Län kan också ta chansen att bli ”elbilsvänliga”, t ex med många laddningsstationer och fri parkering för elbilar. Det gynnar inte enbart lokala elbilsägare utan även resande och turism till länet.

Precis som ”det svenska musikundret” eller vår ledande ställning inom IT, internet och teknik, har Sverige möjlighet att bli ett elbils-Mecka. Ta chansen.

Torkel Hallander

Trafikexpert och vd för Bythjul.com