2016-06-22 06:00

2016-06-22 06:00

Lägg inte ned tågstoppen

Debatt: Värmlandstrafik

Värmlandstrafik borde vara intresserade av att stanna vid stationerna eftersom det är det enda sättet att få kunder som åker med, skriver Hans Nilsson med flera.

Eda är en pendlingskommun. Många människor pendlar in för jobb i någon av Charlottenbergs butiker. Fler än 700 Edabor arbetar i Norge. Fördelarna med att kunna åka tåg är stora.

För ett par månader sen verkade det kunna bli mycket bättre för de som vill åka kollektivt. Lokaltågen skulle från och med nästa år gå från stationerna på Värmlandsbanan hela vägen fram till Oslo. Men det föll på osäkerhet kring finansieringen. Snart vänder tågen i Charlottenberg istället för Kongsvinger. Nu vill Värmlandstrafik dessutom stänga nio småstationer. Två av dessa; Ås och Lerot finns i Eda kommun. Det kommer ytterligare att försämra levnadsvillkoren för de som bor på landsbygden.

Värmlandstrafik borde vara intresserade av att stanna vid stationerna eftersom det är det enda sättet att få kunder som åker med. Det finns beprövad teknik som kan användas för att tågen inte behöver stanna vid de tillfällen som det vare sig finns folk som vill gå på eller stiga av tåget. Värmlandstrafik fokuserar på fel saker. Det viktiga är inte att i teorin kunna komma några minuter snabbare fram. Se istället till att tågen håller tidtabellen.

Det är orimligt att Värmlandstrafiks styrelse ska kunna avgöra en så viktig fråga. Stationsstrukturen är en långsiktig och avgörande fråga för de kommuner som det berör. Beslut om att bevara nuvarande stationer ska därför fattas av Värmlandstrafiks ägare genom Region Värmland.

Hans Nilsson (HEL)

Nicklas Backelin (V)

Hans-Peter Jessen (S)

Annika Hugne (C)

Hanna Andersson (M)

Anders Gustavsson (KD)

Ola Dahlström (L)

Eda kommun

Eda är en pendlingskommun. Många människor pendlar in för jobb i någon av Charlottenbergs butiker. Fler än 700 Edabor arbetar i Norge. Fördelarna med att kunna åka tåg är stora.

För ett par månader sen verkade det kunna bli mycket bättre för de som vill åka kollektivt. Lokaltågen skulle från och med nästa år gå från stationerna på Värmlandsbanan hela vägen fram till Oslo. Men det föll på osäkerhet kring finansieringen. Snart vänder tågen i Charlottenberg istället för Kongsvinger. Nu vill Värmlandstrafik dessutom stänga nio småstationer. Två av dessa; Ås och Lerot finns i Eda kommun. Det kommer ytterligare att försämra levnadsvillkoren för de som bor på landsbygden.

Värmlandstrafik borde vara intresserade av att stanna vid stationerna eftersom det är det enda sättet att få kunder som åker med. Det finns beprövad teknik som kan användas för att tågen inte behöver stanna vid de tillfällen som det vare sig finns folk som vill gå på eller stiga av tåget. Värmlandstrafik fokuserar på fel saker. Det viktiga är inte att i teorin kunna komma några minuter snabbare fram. Se istället till att tågen håller tidtabellen.

Det är orimligt att Värmlandstrafiks styrelse ska kunna avgöra en så viktig fråga. Stationsstrukturen är en långsiktig och avgörande fråga för de kommuner som det berör. Beslut om att bevara nuvarande stationer ska därför fattas av Värmlandstrafiks ägare genom Region Värmland.

Hans Nilsson (HEL)

Nicklas Backelin (V)

Hans-Peter Jessen (S)

Annika Hugne (C)

Hanna Andersson (M)

Anders Gustavsson (KD)

Ola Dahlström (L)

Eda kommun