2016-06-08 06:00

2016-06-08 06:00

Blomstertid och betygstid

Debatt: Skolan

Bedömningsarbete pågår fortlöpande och att bara veckorna innan betygen ska delas ut komma med direktiv om ändrad tolkning tynger bara en hårt pressad lärarkår och skapar osäkerhet och förvirring, skriver Åsa Fahlén.

Nu funderar säkert många tusen lärare i Värmland och mångdubbelt fler elever och föräldrar på betygen. Det är en hektisk period för landets lärare.

I detta läge gör Skolverket en ändrad tolkning av betygssystemet som ska användas redan nu i vår. Så kan man inte behandla lärarkåren! Bedömningsarbete pågår fortlöpande och att bara veckorna innan betygen ska delas ut komma med direktiv om ändrad tolkning tynger bara en hårt pressad lärarkår och skapar osäkerhet och förvirring för lärare, elever och föräldrar.

Nu blåser dessutom Alliansen till ny betygsstrid och hotar med att genom ett utskottsinitiativ kräva att betyg sätts redan i årskurs fyra trots att partierna efter mycket ställningskrig till slut enades om en begränsad försöksverksamhet med tidigare betyg. Det är inte seriöst! Viktiga beslut om skolan bör fattas i samförstånd efter att saken utretts ordentligt.

Gymnasieminister Aida Hadzialic (S) har genom en utredning öppnat för att betygen i gymnasieskolan kan komma att förändras. Förslaget är återinförda ämnesbetyg – det vill säga att kunskaperna när ämnet avslutas avgör – i stället för att utdelas på varje kurs. En utredning som Lärarnas Riksförbund välkomnar.

Återinförda ämnesbetyg är det många som ser fram emot eftersom vi vet att mycket kan hända under gymnasietiden, både händelser som tillfälligt kan påverka studieresultaten och med elevernas utveckling och mognad. Det är därför bra att frågan nu utreds. Som alla förändringar i skolan behöver det finnas ett gediget kunskapsunderlag för att till sist hitta en ordning som ligger fast och som inte låter sig påverkas av tillfälliga opinionsvindar eller skiftande politiska majoriteter.

Lärarnas Riksförbund ställer krav på landets politiker: gör om, gör rätt men utred först ordentligt och se framförallt till att bli överens så att lärare, elever och föräldrar vet vad som gäller!

Åsa Fahlén

Ordförande, Lärarnas Riksförbund

Nu funderar säkert många tusen lärare i Värmland och mångdubbelt fler elever och föräldrar på betygen. Det är en hektisk period för landets lärare.

I detta läge gör Skolverket en ändrad tolkning av betygssystemet som ska användas redan nu i vår. Så kan man inte behandla lärarkåren! Bedömningsarbete pågår fortlöpande och att bara veckorna innan betygen ska delas ut komma med direktiv om ändrad tolkning tynger bara en hårt pressad lärarkår och skapar osäkerhet och förvirring för lärare, elever och föräldrar.

Nu blåser dessutom Alliansen till ny betygsstrid och hotar med att genom ett utskottsinitiativ kräva att betyg sätts redan i årskurs fyra trots att partierna efter mycket ställningskrig till slut enades om en begränsad försöksverksamhet med tidigare betyg. Det är inte seriöst! Viktiga beslut om skolan bör fattas i samförstånd efter att saken utretts ordentligt.

Gymnasieminister Aida Hadzialic (S) har genom en utredning öppnat för att betygen i gymnasieskolan kan komma att förändras. Förslaget är återinförda ämnesbetyg – det vill säga att kunskaperna när ämnet avslutas avgör – i stället för att utdelas på varje kurs. En utredning som Lärarnas Riksförbund välkomnar.

Återinförda ämnesbetyg är det många som ser fram emot eftersom vi vet att mycket kan hända under gymnasietiden, både händelser som tillfälligt kan påverka studieresultaten och med elevernas utveckling och mognad. Det är därför bra att frågan nu utreds. Som alla förändringar i skolan behöver det finnas ett gediget kunskapsunderlag för att till sist hitta en ordning som ligger fast och som inte låter sig påverkas av tillfälliga opinionsvindar eller skiftande politiska majoriteter.

Lärarnas Riksförbund ställer krav på landets politiker: gör om, gör rätt men utred först ordentligt och se framförallt till att bli överens så att lärare, elever och föräldrar vet vad som gäller!

Åsa Fahlén

Ordförande, Lärarnas Riksförbund