2016-05-20 06:00

2016-05-20 06:00

Nya järnvägar behövs

Replik: Tpgtrafik

Det är därför fara för att eventuellt uteblivna investeringar i järnväg gör att det inte blir resurser att investera i de andra sektorer som omtalas, skriver Börje Karlsson.

Svar till Petter Månsby (NWT 29/4)

Det planeras nya järnvägar mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, med knutpunkt i Jönköping, eftersom dagens kapacitet snart är fullt utnyttjad. Om vidare utbyggnad av järnvägen skall ifrågasättas bör man därför se på alternativen, som med dagens teknik är landsväg eller flyg. Här bör klimatavtalet från Paris vägas in eftersom alternativen genererar mer koldioxid än järnvägen. Dessutom kommer de nya linjerna gå genom större städer än dagens järnväg för att få flera resenärer.

Effektiva och tillförlitliga transporter är viktiga för svensk industris konkurrenskraft. Det gäller transport av både varor och arbetskraft. Om inte järnvägen byggs ut i takt med efterfrågan så riskerar näringslivets expansion att bromsas, som i sin tur begränsar det offentligas skatteinkomster. Det är därför fara för att eventuellt uteblivna investeringar i järnväg gör att det inte blir resurser att investera i de andra sektorer som omtalas. När investeringar i järnväg sätts upp mot investeringar i andra sektorer blir därför problemställningen allt för enkel.

I inlägget omtalas ett par projekt som inte höll budgeten. Att Citytunneln under Malmö höll budgeten och dessutom kunde överlämnas till beställaren 7 månader före tidsfristen fick inte så stora rubriker.

Visst kan man fråga om nyttan höghastighetsbanan vis-à-vis vanlig järnväg väger upp den extra kostnaden. Det är dock nödvändigt att bygga nya dubbelspår på nämnda sträckor eftersom kapacitet snart är sprängd.

Börje Karlsson

Landskapsarkitekt (M. Sc.) / ingenjör, Aker brygge

Svar till Petter Månsby (NWT 29/4)

Det planeras nya järnvägar mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, med knutpunkt i Jönköping, eftersom dagens kapacitet snart är fullt utnyttjad. Om vidare utbyggnad av järnvägen skall ifrågasättas bör man därför se på alternativen, som med dagens teknik är landsväg eller flyg. Här bör klimatavtalet från Paris vägas in eftersom alternativen genererar mer koldioxid än järnvägen. Dessutom kommer de nya linjerna gå genom större städer än dagens järnväg för att få flera resenärer.

Effektiva och tillförlitliga transporter är viktiga för svensk industris konkurrenskraft. Det gäller transport av både varor och arbetskraft. Om inte järnvägen byggs ut i takt med efterfrågan så riskerar näringslivets expansion att bromsas, som i sin tur begränsar det offentligas skatteinkomster. Det är därför fara för att eventuellt uteblivna investeringar i järnväg gör att det inte blir resurser att investera i de andra sektorer som omtalas. När investeringar i järnväg sätts upp mot investeringar i andra sektorer blir därför problemställningen allt för enkel.

I inlägget omtalas ett par projekt som inte höll budgeten. Att Citytunneln under Malmö höll budgeten och dessutom kunde överlämnas till beställaren 7 månader före tidsfristen fick inte så stora rubriker.

Visst kan man fråga om nyttan höghastighetsbanan vis-à-vis vanlig järnväg väger upp den extra kostnaden. Det är dock nödvändigt att bygga nya dubbelspår på nämnda sträckor eftersom kapacitet snart är sprängd.

Börje Karlsson

Landskapsarkitekt (M. Sc.) / ingenjör, Aker brygge