2016-05-11 06:00

2016-05-11 06:00

Elever har rätt till arbetsro

Debatt: Skolan

Bristen på studiero gör att alltför mycket av lärarnas tid upptas av att upprätthålla ordningen, hantera elever som kommer för sent eller som stör i klassrummet, skriver Christer Nylander och Eric Hesselius.

Stöket och oron i de svenska klassrummen fortsätter. Dagligen kommer rapporter om klassrumssituationer som gått över styr. Många klassrum är trygga och präglas av ett gott ordningsarbete, men det går inte att blunda för att många elevers skoltid fortfarande präglas av stök och otrygghet.

Svenska elevers kunskaper sjunker. Fler och fler, särskilt pojkar, har en svag läsförståelse. De sjunkande Pisaresultaten står sig även när man räknar bort elever med få år i svensk skola, enligt Skolverket. Bristen på studiero gör att alltför mycket av lärarnas tid upptas av att upprätthålla ordningen, hantera elever som kommer för sent eller som stör i klassrummet.

Mobiltelefoner och surfplattor har blivit en symbol för det stök och de problem som lärare och elever upplever idag. I en ny studie från Skolverket framgår det att 16 procent av Sveriges gymnasieelever störs av andra elevers mobilanvändning och att en tredjedel tycker att deras egen mobilanvändning tar tid och fokus från skolarbetet.

Debatten har kommit att handla om huruvida mobiler är ett störningsmoment eller ett komplement till undervisningen. Alla enheter med rätt program eller internetuppkoppling kan fylla ett syfte i undervisningen – om läraren har utformat lektionen så. Och alla enheter med internetuppkoppling kan användas på ett sätt som stör och distraherar – när de används utan att de fyller ett syfte i undervisningen.

Liberalerna och Alliansregeringen ville genom en ny skollag under sin tid i regeringen ge lärarna möjlighet att skapa trygghet och ordning i klassrummet. Lagen måste omfatta rätten att få bestämma när det är dags att lägga mobilen åt sidan, både i grundskolan och i gymnasieskolan. För att åstadkomma trygghet krävs ett konkret stöd från regering och huvudmän ner till enskilda skolor och lärare. Politikerna måste helt enkelt våga ta ställning och backa upp de skolor och lärare som jobbar aktivt för trygghet.

I otrygga klassrum gäller den starkes rätt. I trygga klassrum däremot kan alla elever få möjlighet att lära sig. Därför måste det vara skolors rätt att upprätthålla ordning och reda – och skolpolitikers plikt att möjliggöra och backa upp detta. Allt annat är ett svek mot både elever och lärare.

Christer Nylander (L)

Vice ordförande, riksdagens utbildningsutskott

Eric Hesselius (L)

Andre vice ordförande, Värmland

Stöket och oron i de svenska klassrummen fortsätter. Dagligen kommer rapporter om klassrumssituationer som gått över styr. Många klassrum är trygga och präglas av ett gott ordningsarbete, men det går inte att blunda för att många elevers skoltid fortfarande präglas av stök och otrygghet.

Svenska elevers kunskaper sjunker. Fler och fler, särskilt pojkar, har en svag läsförståelse. De sjunkande Pisaresultaten står sig även när man räknar bort elever med få år i svensk skola, enligt Skolverket. Bristen på studiero gör att alltför mycket av lärarnas tid upptas av att upprätthålla ordningen, hantera elever som kommer för sent eller som stör i klassrummet.

Mobiltelefoner och surfplattor har blivit en symbol för det stök och de problem som lärare och elever upplever idag. I en ny studie från Skolverket framgår det att 16 procent av Sveriges gymnasieelever störs av andra elevers mobilanvändning och att en tredjedel tycker att deras egen mobilanvändning tar tid och fokus från skolarbetet.

Debatten har kommit att handla om huruvida mobiler är ett störningsmoment eller ett komplement till undervisningen. Alla enheter med rätt program eller internetuppkoppling kan fylla ett syfte i undervisningen – om läraren har utformat lektionen så. Och alla enheter med internetuppkoppling kan användas på ett sätt som stör och distraherar – när de används utan att de fyller ett syfte i undervisningen.

Liberalerna och Alliansregeringen ville genom en ny skollag under sin tid i regeringen ge lärarna möjlighet att skapa trygghet och ordning i klassrummet. Lagen måste omfatta rätten att få bestämma när det är dags att lägga mobilen åt sidan, både i grundskolan och i gymnasieskolan. För att åstadkomma trygghet krävs ett konkret stöd från regering och huvudmän ner till enskilda skolor och lärare. Politikerna måste helt enkelt våga ta ställning och backa upp de skolor och lärare som jobbar aktivt för trygghet.

I otrygga klassrum gäller den starkes rätt. I trygga klassrum däremot kan alla elever få möjlighet att lära sig. Därför måste det vara skolors rätt att upprätthålla ordning och reda – och skolpolitikers plikt att möjliggöra och backa upp detta. Allt annat är ett svek mot både elever och lärare.

Christer Nylander (L)

Vice ordförande, riksdagens utbildningsutskott

Eric Hesselius (L)

Andre vice ordförande, Värmland

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.