2016-05-09 06:01

2016-05-09 06:01

Är flyget viktigt för näringslivet?

Debatt: Värmland

Vi på Handelskammaren bryr oss om Värmland. Varje dag. Och för att Värmland ska kunna växa behöver vi väl fungerande flygförbindelser med omvärlden, skriver Frida Johansson.

Den frågan har ställts på sin spets här i Värmland, men också i många andra regioner det senaste året. Här i Värmland har det viktiga samtalet om internationell tillgänglighet dock kommit i skymundan.

Vad gäller Frankfurtlinjen menar vi inte att frågorna om bildandet av Värmlands Näringslivsutveckling eller beslutsprocesser och behovsanalyser ska läggas åt sidan, men vi vill gärna lyfta en annan fråga till strålkastarljuset. Nämligen varför flyget är så viktigt.

Värmlands tillgänglighet är en knäckfråga. Utan bra infrastruktur när det gäller exempelvis tåg, flyg eller bredband har vi svårt att vara en konkurrenskraftig region där människor vill bo, arbeta och driva företag. Världen förändras i rasande fart och blir allt mer global, digital och urbaniserad. Den som inte är med är inte med.

En flyglinje till en internationell hubb är en av många viktiga förutsättningar för att företag, värmländska arbetsgivare, ska kunna verka och växa i Värmland. De flesta branscher, från verkstadsindustri till turism, jobbar och konkurrerar på en allt mer global marknad, där kunder, leverantörer och ägare finns i andra länder och världsdelar. Det är olyckligt att den av Karlstad Airport framtagna behovsanalysen inte visar sig stämma överens med verkligheten, men det ändrar inte det faktum att näringslivet behöver internationell tillgänglighet och att näringslivet använder Frankfurtlinjen – dock i en annan utsträckning än beräknat.

Infrastruktur och tillgänglighet kostar pengar. Så också flyg. Men infrastruktur är också en generator för tillväxt. Utifrån detta perspektiv har Frankfurtflyget levererat. Mellan maj 2014 och september 2015 genererade linjen 19513 gästnätter enligt Visit Värmland, vilket i sin tur innebar mer än 44 miljoner i omsättning till den värmländska besöksnäringen. En omsättningsökning som bland annat gynnat hotellen, restaurangerna, handeln och därigenom skatteintäkterna, och som stärker tesen att vi måste våga investera i vår konkurrenskraft.

Om vi lyfter blicken står de regionala flygplatserna, däribland Karlstad Airport, inför stora utmaningar. Sverige är ett land med långa avstånd, men med en relativt liten befolkning. Vi är, jämfört med många andra europeiska länder, mer beroende av flyget men har ett mindre befolkningsunderlag. Det statliga bolaget Swedavia har behållit de stora, inkomstbringande flygplatserna och lämnat över ansvaret för många av de regionala flygplatserna till i huvudsak kommuner och regioner.

Eftersom upptagningsområdena är mindre och majoriteten av alla flygbolag vill trafikera de stora flygplatserna är det svårt för en regional flygplats att gå runt. Detta samtidigt som dessa flygplatser ofta spelar en betydande roll i regionernas utveckling. Karlstad Airport är ett ansvar som Karlstads kommun till stor del fått axla själva, trots att flygplatsen har betydelse för hela Värmland.

Vi på Handelskammaren bryr oss om Värmland. Varje dag. Och för att Värmland ska kunna växa behöver vi väl fungerande flygförbindelser med omvärlden. Så på frågan om flyget är viktigt för företagen i Värmland är det givna svaret ja. Vi vill inte ha en utveckling där världen flyger över och förbi Värmland.

Frida Johansson

Vd, Handelskammaren Värmland

Handelskammaren Värmlands styrelse genom:

Ulrika Obstfelder Peterson

Värmlands Folkblad, ordförande

Daniel Juvél

SMA Mineral AB

Håkan Thorell

O.F. Ahlmark & Co Eftr. A.-B.

IngMarie Junler

Vildmark i Värmland

Annette Björkman

HSB Värmland

Håkan Nordblad

Westra Wermlands Sparbank

Karin Vangstad

Qtym AB

Fredrik Turzik

Billerud Korsnäs Gruvöns bruk

Lars Wingefors

Nordic Games Group AB

Den frågan har ställts på sin spets här i Värmland, men också i många andra regioner det senaste året. Här i Värmland har det viktiga samtalet om internationell tillgänglighet dock kommit i skymundan.

Vad gäller Frankfurtlinjen menar vi inte att frågorna om bildandet av Värmlands Näringslivsutveckling eller beslutsprocesser och behovsanalyser ska läggas åt sidan, men vi vill gärna lyfta en annan fråga till strålkastarljuset. Nämligen varför flyget är så viktigt.

Värmlands tillgänglighet är en knäckfråga. Utan bra infrastruktur när det gäller exempelvis tåg, flyg eller bredband har vi svårt att vara en konkurrenskraftig region där människor vill bo, arbeta och driva företag. Världen förändras i rasande fart och blir allt mer global, digital och urbaniserad. Den som inte är med är inte med.

En flyglinje till en internationell hubb är en av många viktiga förutsättningar för att företag, värmländska arbetsgivare, ska kunna verka och växa i Värmland. De flesta branscher, från verkstadsindustri till turism, jobbar och konkurrerar på en allt mer global marknad, där kunder, leverantörer och ägare finns i andra länder och världsdelar. Det är olyckligt att den av Karlstad Airport framtagna behovsanalysen inte visar sig stämma överens med verkligheten, men det ändrar inte det faktum att näringslivet behöver internationell tillgänglighet och att näringslivet använder Frankfurtlinjen – dock i en annan utsträckning än beräknat.

Infrastruktur och tillgänglighet kostar pengar. Så också flyg. Men infrastruktur är också en generator för tillväxt. Utifrån detta perspektiv har Frankfurtflyget levererat. Mellan maj 2014 och september 2015 genererade linjen 19513 gästnätter enligt Visit Värmland, vilket i sin tur innebar mer än 44 miljoner i omsättning till den värmländska besöksnäringen. En omsättningsökning som bland annat gynnat hotellen, restaurangerna, handeln och därigenom skatteintäkterna, och som stärker tesen att vi måste våga investera i vår konkurrenskraft.

Om vi lyfter blicken står de regionala flygplatserna, däribland Karlstad Airport, inför stora utmaningar. Sverige är ett land med långa avstånd, men med en relativt liten befolkning. Vi är, jämfört med många andra europeiska länder, mer beroende av flyget men har ett mindre befolkningsunderlag. Det statliga bolaget Swedavia har behållit de stora, inkomstbringande flygplatserna och lämnat över ansvaret för många av de regionala flygplatserna till i huvudsak kommuner och regioner.

Eftersom upptagningsområdena är mindre och majoriteten av alla flygbolag vill trafikera de stora flygplatserna är det svårt för en regional flygplats att gå runt. Detta samtidigt som dessa flygplatser ofta spelar en betydande roll i regionernas utveckling. Karlstad Airport är ett ansvar som Karlstads kommun till stor del fått axla själva, trots att flygplatsen har betydelse för hela Värmland.

Vi på Handelskammaren bryr oss om Värmland. Varje dag. Och för att Värmland ska kunna växa behöver vi väl fungerande flygförbindelser med omvärlden. Så på frågan om flyget är viktigt för företagen i Värmland är det givna svaret ja. Vi vill inte ha en utveckling där världen flyger över och förbi Värmland.

Frida Johansson

Vd, Handelskammaren Värmland

Handelskammaren Värmlands styrelse genom:

Ulrika Obstfelder Peterson

Värmlands Folkblad, ordförande

Daniel Juvél

SMA Mineral AB

Håkan Thorell

O.F. Ahlmark & Co Eftr. A.-B.

IngMarie Junler

Vildmark i Värmland

Annette Björkman

HSB Värmland

Håkan Nordblad

Westra Wermlands Sparbank

Karin Vangstad

Qtym AB

Fredrik Turzik

Billerud Korsnäs Gruvöns bruk

Lars Wingefors

Nordic Games Group AB