2016-04-20 06:00

2016-04-20 06:00

Trafik och alkohol hör inte ihop

Debatt: Rattfylleri

Eftersom alkohol och trafik inte hör ihop överhuvudtaget tycker vi det enda rimliga är en nolltolerans, skriver Göran Sydhage.

Om alla invånare i en kommun av storleken av Haparanda, Tibro, Munkedal, Borgholm eller Nora skulle skadas på grund av rattfylleri så skulle det betraktas som en katastrof. Det är ungefär så många –10 000 svenskar – som under en tioårsperiod skadas i olyckor orsakade av rattfylla. Under samma period dör mellan 600 och 700 i Sverige av samma anledning.

Många som drabbats har gjort det på grund av ”vaneförbrytare”, alltså sådana som återkommande kör rattfulla i den svenska trafiken.

Ett av problemen vi ser är att människor försöker beräkna: ”Hur mycket kan jag dricka innan jag når 0,2 promille?”. ”En halv starköl? Ett glas vin?”

Eftersom alkohol och trafik inte hör ihop överhuvudtaget tycker vi det enda rimliga är en nolltolerans. Då är det bara ett svar på alla frågor som människor, av naturliga skäl, ställer sig: Man kör helt enkelt inte bil, båt eller flygplan om man druckit alkohol. Noll komma noll bör gälla. Enklast och säkrast så.

Det tycker vi i MHF – Ingen ska dö av rattfylleri.

Göran Sydhage

Vd, MHF

Om alla invånare i en kommun av storleken av Haparanda, Tibro, Munkedal, Borgholm eller Nora skulle skadas på grund av rattfylleri så skulle det betraktas som en katastrof. Det är ungefär så många –10 000 svenskar – som under en tioårsperiod skadas i olyckor orsakade av rattfylla. Under samma period dör mellan 600 och 700 i Sverige av samma anledning.

Många som drabbats har gjort det på grund av ”vaneförbrytare”, alltså sådana som återkommande kör rattfulla i den svenska trafiken.

Ett av problemen vi ser är att människor försöker beräkna: ”Hur mycket kan jag dricka innan jag når 0,2 promille?”. ”En halv starköl? Ett glas vin?”

Eftersom alkohol och trafik inte hör ihop överhuvudtaget tycker vi det enda rimliga är en nolltolerans. Då är det bara ett svar på alla frågor som människor, av naturliga skäl, ställer sig: Man kör helt enkelt inte bil, båt eller flygplan om man druckit alkohol. Noll komma noll bör gälla. Enklast och säkrast så.

Det tycker vi i MHF – Ingen ska dö av rattfylleri.

Göran Sydhage

Vd, MHF