2016-04-04 06:01

2016-04-04 06:01

Höghastighetståg – nej tack!

Debatt: Järnvägar

En satsning på höghastighetståg riskerar att tränga undan andra angelägna utbyggnader av infrastruktur i övriga landet, till exempel i Värmland, skriver Gert Ohlsson, Niklas Wikström och Kjell-Åke Holdar.

Regeringen utreder nu förutsättningarna för att bygga höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö. Då många andra investeringar i järnvägsnätet behöver komma före, talar mycket för att planerna på höghastighetståg bör få vänta.

Kommunikationen mellan våra tre största städer kan effektiviseras med färre stopp och flera mötespunkter. Dessutom är den mest utvecklade flygtrafiken i Sverige just i Stockholm, Göteborg och Malmö. Den orimligt höga kostnaden på 300 miljarder kronor, och då är inte stationer och anslutningsbanor medräknade, motsvarar statens kostnader för infrastrukturprojekt under 15 år. En satsning på höghastighetståg riskerar att tränga undan andra angelägna utbyggnader av infrastruktur i övriga landet, till exempel i Värmland.

Det är mera angeläget att investera i den regionala och lokala järnvägstrafiken, vilket berör flera människor oftare. Istället borde Staten investera i Fryksdalsbanan. Det skulle betyda mycket för Sunne och Torsby. Järnvägssträckan mellan Kil och Kristinehamn är en av de mest trafikerade enkelspåriga järnvägssträckorna i Sverige. Här behövs det fler mötesplatser, dubbelspår och en ordentlig satsning på Karlstad Central. Då kan järnvägstrafiken mellan Värmland och Oslo utvecklas efter det behov som pendlare till jobb och studier behöver. Även E18 behöver byggas ut till motorväg hela sträckan mellan Stockholm och Oslo.

Allt detta är betydligt mera angeläget för oss i Värmland än att folk ska kunna åka fortare mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö. Låt hela Sverige i allmänhet och Värmland i synnerhet få leva och utvecklas.

Höghastighetståg – nej tack! Satsning på värmländska järnvägar och vägar – Ja tack!

Gert Ohlsson (L)

Karlstad

Niklas Wikström (L)

Karlstad

Kjell-Åke Holdar (L)

Arvika

Regeringen utreder nu förutsättningarna för att bygga höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö. Då många andra investeringar i järnvägsnätet behöver komma före, talar mycket för att planerna på höghastighetståg bör få vänta.

Kommunikationen mellan våra tre största städer kan effektiviseras med färre stopp och flera mötespunkter. Dessutom är den mest utvecklade flygtrafiken i Sverige just i Stockholm, Göteborg och Malmö. Den orimligt höga kostnaden på 300 miljarder kronor, och då är inte stationer och anslutningsbanor medräknade, motsvarar statens kostnader för infrastrukturprojekt under 15 år. En satsning på höghastighetståg riskerar att tränga undan andra angelägna utbyggnader av infrastruktur i övriga landet, till exempel i Värmland.

Det är mera angeläget att investera i den regionala och lokala järnvägstrafiken, vilket berör flera människor oftare. Istället borde Staten investera i Fryksdalsbanan. Det skulle betyda mycket för Sunne och Torsby. Järnvägssträckan mellan Kil och Kristinehamn är en av de mest trafikerade enkelspåriga järnvägssträckorna i Sverige. Här behövs det fler mötesplatser, dubbelspår och en ordentlig satsning på Karlstad Central. Då kan järnvägstrafiken mellan Värmland och Oslo utvecklas efter det behov som pendlare till jobb och studier behöver. Även E18 behöver byggas ut till motorväg hela sträckan mellan Stockholm och Oslo.

Allt detta är betydligt mera angeläget för oss i Värmland än att folk ska kunna åka fortare mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö. Låt hela Sverige i allmänhet och Värmland i synnerhet få leva och utvecklas.

Höghastighetståg – nej tack! Satsning på värmländska järnvägar och vägar – Ja tack!

Gert Ohlsson (L)

Karlstad

Niklas Wikström (L)

Karlstad

Kjell-Åke Holdar (L)

Arvika

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.