2016-03-18 06:01

2016-03-18 06:01

En omfattande ekonomisk risk

Debatt: Ambulanshelikoptern

I Sverige finns det privata aktörer med stor erfarenhet av att driva ambulanshelikopterverksamhet, och därmed möjlighet för landsting att upphandla kunniga och professionella företag som utförare, skriver Jan-Olov Bergling.

Landstinget i Värmland har en ansträngd ekonomi. 380 miljoner ska sparas till 2017 och 300 personer kan förlora jobbet till följd av nedskärningar. Under en sådan här period bör varje kostnad ses över. Det är en allvarlig situation, och landstinget måste snabbt minska sina utgifter, utan att samtidigt tappa i kvalitet i kärnverksamheten. I och med det rådande läget anser vi det därför märkligt att Värmland fortsätter sin dyra och riskfyllda satsning på något som i själva verket ligger utanför landstingets kärnverksamhet. Nämligen sin satsning på att äga ambulanshelikoptrar och driva verksamheten i egen regi.

Värmland och Dalarna har genom ett gemensamt kommunalförbund satsat på att bygga upp en ambulanshelikopterverksamhet som konkurrerar med de privata bolag som finns på marknaden. Detta har inneburit resursintensiva satsningar hittills, men även driftskostnaden för verksamheten är hög, och riskerar att accelerera i en snabb takt.

Helikoptrar är nämligen både dyra och komplexa att äga, och om skador uppstår eller något oförutsägbart inträffar kan det få mycket stora kostnader som följd. Detta undviker man helt genom att istället upphandla ambulanshelikopterverksamhet. Då blir det istället det upphandlade företaget som står för den typen av oförutsedda utgifter, utan att man för den delen behöver sänka kvalitetskraven.

I Sverige finns det privata aktörer med stor erfarenhet av att driva ambulanshelikopterverksamhet, och därmed möjlighet för landsting att upphandla kunniga och professionella företag som utförare. Att landstingen har tillgång till ambulanshelikopter är viktigt, men de behöver inte äga egna helikoptrar för det. Att landsting som Värmland väljer att äga istället för att upphandla, och därmed att utsätta sig för ekonomiska risker kan därför tyckas märkligt, särskilt med tanke på landstingets ekonomiska läge.

Landstinget i Värmland behöver nu ägna sig åt att effektivisera och spara in på resurser på de sätt som går utan att skada kärnverksamheten. Vi ifrågasätter inte att flera landsting går samman för att samordna ambulanshelikoptertjänster, utan förstår bara inte varför Värmland vill spendera massor med pengar och ta stora risker helt i onödan. Att lägga ned den onödiga och dyra satsningen på egenägda ambulanshelikoptrar, och istället upphandla tjänsten, är ett smärtfritt sätt för Värmland att komma närmare sitt mål om att spara 380 miljoner kronor.

Jan-Olov Bergling

Branschchef, Svenska Flygbranschen

Landstinget i Värmland har en ansträngd ekonomi. 380 miljoner ska sparas till 2017 och 300 personer kan förlora jobbet till följd av nedskärningar. Under en sådan här period bör varje kostnad ses över. Det är en allvarlig situation, och landstinget måste snabbt minska sina utgifter, utan att samtidigt tappa i kvalitet i kärnverksamheten. I och med det rådande läget anser vi det därför märkligt att Värmland fortsätter sin dyra och riskfyllda satsning på något som i själva verket ligger utanför landstingets kärnverksamhet. Nämligen sin satsning på att äga ambulanshelikoptrar och driva verksamheten i egen regi.

Värmland och Dalarna har genom ett gemensamt kommunalförbund satsat på att bygga upp en ambulanshelikopterverksamhet som konkurrerar med de privata bolag som finns på marknaden. Detta har inneburit resursintensiva satsningar hittills, men även driftskostnaden för verksamheten är hög, och riskerar att accelerera i en snabb takt.

Helikoptrar är nämligen både dyra och komplexa att äga, och om skador uppstår eller något oförutsägbart inträffar kan det få mycket stora kostnader som följd. Detta undviker man helt genom att istället upphandla ambulanshelikopterverksamhet. Då blir det istället det upphandlade företaget som står för den typen av oförutsedda utgifter, utan att man för den delen behöver sänka kvalitetskraven.

I Sverige finns det privata aktörer med stor erfarenhet av att driva ambulanshelikopterverksamhet, och därmed möjlighet för landsting att upphandla kunniga och professionella företag som utförare. Att landstingen har tillgång till ambulanshelikopter är viktigt, men de behöver inte äga egna helikoptrar för det. Att landsting som Värmland väljer att äga istället för att upphandla, och därmed att utsätta sig för ekonomiska risker kan därför tyckas märkligt, särskilt med tanke på landstingets ekonomiska läge.

Landstinget i Värmland behöver nu ägna sig åt att effektivisera och spara in på resurser på de sätt som går utan att skada kärnverksamheten. Vi ifrågasätter inte att flera landsting går samman för att samordna ambulanshelikoptertjänster, utan förstår bara inte varför Värmland vill spendera massor med pengar och ta stora risker helt i onödan. Att lägga ned den onödiga och dyra satsningen på egenägda ambulanshelikoptrar, och istället upphandla tjänsten, är ett smärtfritt sätt för Värmland att komma närmare sitt mål om att spara 380 miljoner kronor.

Jan-Olov Bergling

Branschchef, Svenska Flygbranschen

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.