2016-02-24 06:00

2016-02-24 06:00

Allt färre får chansen att läsa sommarkurser

Debatt: Högre utbildning

Genom att läsa på även på sommaren skulle studenter kunna korta sin studietid avsevärt. Problemet är att sommarterminen inte tillvaratagits som den resurs den faktiskt är, skriver Hannes Guggenheimer.

I måndags den 22 februari öppnade ansökan till sommarkurserna vid Sveriges högskolor och universitet. Sommarterminen är ett gyllene läge för studenter som vill tidigarelägga sin examen. Men på grund av ett allt snålare kursutbud är det få som får chansen. Sommarterminen utgör tio veckor och motsvarar en halv vår- eller hösttermin. Den flitige studenten kan läsa maximalt 22,5 högskolepoäng, vilket motsvarar hela 15 veckors heltidsstudier. Genom att läsa på även på sommaren skulle studenter kunna korta sin studietid avsevärt. Problemet är att sommarterminen inte tillvaratagits som den resurs den faktiskt är.

Trots en hög efterfrågan har antalet sommarkurser minskat avsevärt de senaste åren. 2010 erbjöds 775 sommarkurser på Sveriges högskolor och universitet medan det idag enbart finns runt 360 sökbara kurser. Bakgrunden till detta är att sommarkurserna är lite dyrare än det ordinarie kursutbudet, och att det krävs ekonomiska stimulanser för att hålla det vid liv. Dessutom är det alltför få sommarkurser som går att räkna in i sin examen. Inom vissa områden saknas de helt. Många av de kurser som erbjuds är istället smala i sin karaktär och speglar inte fördelningen av studenter på programutbildningarna.

Ett högt och ökande söktryck kombinerat med ett sinande utbud har det lett till hög konkurrens om de kurser som har relevans för deras utbildningar, där långt ifrån alla får en plats. Som ett exempel sökte hela 6579 studenter kursen Praktisk projektledning vid Stockholms universitet förra året. Endast 770 lyckligt lottade fick en plats.

Ett argument mot fler sommarkurser som ibland hörs är att sommarmånaderna är en bra möjlighet för studenterna att skaffa sig arbetslivserfarenhet. Det är värt att poängtera att många studenter redan har hunnit jobba ett antal år innan de påbörjar sina studier. Dessutom kräver inte ens två av tio utlysta sommarjobb högre kvalifikationer än en gymnasieexamen. Studenter som sommarjobbar skaffar sig således inte per automatik relevant arbetslivserfarenhet. Istället riskerar de att tränga de undan grupper med lägre utbildning från arbetsmarknaden.

Ett utökat utbud av sommarkurser skulle ge flera positiva effekter. Studenterna skulle kunna korta sin studietid med upp till ett år, samtidigt som deras försörjning under sommarmånaderna tryggas. Fler arbetslösa ungdomar skulle kunna få in en första fot på arbetsmarknaden, genom att konkurrensen om sommarjobben minskar. Ett mer välplanerat utbud skulle dessutom möjliggöra för studenter att bredda sin kompetens utanför den ordinarie utbildningsplanen.

Till sommaren kommer hundratusentals studenter istället att stängas ute från sina utbildningar, trots att de hellre hade studerat för en tidigare examen. Mot denna bakgrund uppmanar vi regeringen att investera i sommarterminen, så att utbudet av sommarkurser kan öka igen. Samtidigt behöver Sveriges högskolor och universitet se över sitt kursutbud så att fler kurser som erbjuds går att bygga in i fler examensområden.

Hannes Guggenheimer

Emma Liikanen

Marco Poblete

Linnéa Dejemo

Huyao Zhou

Emelie Lindvall

Martin Andersson

Jusek studerandesektion

Kristin Öster

Saco Studentråd

Henrietta Flodell

Akademikerförbundet SSR

Alice Halldin

Sveriges Ingenjörer

I måndags den 22 februari öppnade ansökan till sommarkurserna vid Sveriges högskolor och universitet. Sommarterminen är ett gyllene läge för studenter som vill tidigarelägga sin examen. Men på grund av ett allt snålare kursutbud är det få som får chansen. Sommarterminen utgör tio veckor och motsvarar en halv vår- eller hösttermin. Den flitige studenten kan läsa maximalt 22,5 högskolepoäng, vilket motsvarar hela 15 veckors heltidsstudier. Genom att läsa på även på sommaren skulle studenter kunna korta sin studietid avsevärt. Problemet är att sommarterminen inte tillvaratagits som den resurs den faktiskt är.

Trots en hög efterfrågan har antalet sommarkurser minskat avsevärt de senaste åren. 2010 erbjöds 775 sommarkurser på Sveriges högskolor och universitet medan det idag enbart finns runt 360 sökbara kurser. Bakgrunden till detta är att sommarkurserna är lite dyrare än det ordinarie kursutbudet, och att det krävs ekonomiska stimulanser för att hålla det vid liv. Dessutom är det alltför få sommarkurser som går att räkna in i sin examen. Inom vissa områden saknas de helt. Många av de kurser som erbjuds är istället smala i sin karaktär och speglar inte fördelningen av studenter på programutbildningarna.

Ett högt och ökande söktryck kombinerat med ett sinande utbud har det lett till hög konkurrens om de kurser som har relevans för deras utbildningar, där långt ifrån alla får en plats. Som ett exempel sökte hela 6579 studenter kursen Praktisk projektledning vid Stockholms universitet förra året. Endast 770 lyckligt lottade fick en plats.

Ett argument mot fler sommarkurser som ibland hörs är att sommarmånaderna är en bra möjlighet för studenterna att skaffa sig arbetslivserfarenhet. Det är värt att poängtera att många studenter redan har hunnit jobba ett antal år innan de påbörjar sina studier. Dessutom kräver inte ens två av tio utlysta sommarjobb högre kvalifikationer än en gymnasieexamen. Studenter som sommarjobbar skaffar sig således inte per automatik relevant arbetslivserfarenhet. Istället riskerar de att tränga de undan grupper med lägre utbildning från arbetsmarknaden.

Ett utökat utbud av sommarkurser skulle ge flera positiva effekter. Studenterna skulle kunna korta sin studietid med upp till ett år, samtidigt som deras försörjning under sommarmånaderna tryggas. Fler arbetslösa ungdomar skulle kunna få in en första fot på arbetsmarknaden, genom att konkurrensen om sommarjobben minskar. Ett mer välplanerat utbud skulle dessutom möjliggöra för studenter att bredda sin kompetens utanför den ordinarie utbildningsplanen.

Till sommaren kommer hundratusentals studenter istället att stängas ute från sina utbildningar, trots att de hellre hade studerat för en tidigare examen. Mot denna bakgrund uppmanar vi regeringen att investera i sommarterminen, så att utbudet av sommarkurser kan öka igen. Samtidigt behöver Sveriges högskolor och universitet se över sitt kursutbud så att fler kurser som erbjuds går att bygga in i fler examensområden.

Hannes Guggenheimer

Emma Liikanen

Marco Poblete

Linnéa Dejemo

Huyao Zhou

Emelie Lindvall

Martin Andersson

Jusek studerandesektion

Kristin Öster

Saco Studentråd

Henrietta Flodell

Akademikerförbundet SSR

Alice Halldin

Sveriges Ingenjörer