2016-02-23 06:00

2016-02-23 06:00

Dags för en offentlig hearing!

Debatt: Karlstad Airport

Därefter har den ena egendomligheten efter den andra uppenbarats. Det är lätt att drunkna i smaskiga detaljer, skriver Parvane Assadbegli och Agne Sandberg.

Nu besannas de farhågor som vi vänsterpartister gav uttryck för på fullmäktigemötet i juni förra året: Karlstad Airport har självsvåldigt ägnat sig åt att ge stöd till BMI:s Frankfurtlinje – ett stöd som spär på Karlstad Airports förlustsiffror. Något som skattebetalarna i Karlstad återigen kommer att få stå för.

Kring årsskiftet uppdagades den hemliga överenskommelsen om avgiftsbefrielser och häromdagen stod det klart att man dessutom betalat ut nästan 5 miljoner kontant till flygbolaget. På junisammanträdet ville vi ha in en formulering i Karlstad Airports åtagande markerar att direkt eller indirekt stöd till enskilda flygoperatörer inte är tillåtet. Fullmäktiges majoritet ville inte detta – tvärtom raljerades över våra farhågor.

Från vänsterpartiets sida har vi följt historierna om Värmlands Näringslivsutvecklings AB (VNAB), miljonerna till BMI och Karlstad Airport under lång tid. När beslutet om att bilda VNAB togs upp i fullmäktige för snart två år sedan protesterade vi mot att allianspartierna och sossarna inte med en bokstav talade om vad de kommunala miljonerna skulle gå till. Ganska snart kunde media avslöja att det rörde sig om ett rent förlustbidrag på 15 miljoner till BMI. Och därefter har den ena egendomligheten efter den andra uppenbarats. Det är lätt att drunkna i smaskiga detaljer.

Såväl media som ansvariga politiker och andra röster har under en tid pekat finger åt flygplatschefen Peter Landmark. Vi har svårt att bedöma om han ensam bär ansvar för vad som hänt. Enligt uppgift avgår han nu på egen begäran. Han blir den syndabock som ska rädda anseendet på de styrande allianspartierna och Socialdemokraterna.

Det viktigaste borde vara att de politiskt ansvariga ställs till svars:

• Deras uppgift är allmännyttan och det gemensamma. Då måste man ha en nykter syn på krav som förs fram av kraftfulla näringslivsföreträdare.

• Det är de politiskt ansvariga som fastställt vilka direktiv kommunala bolag som Karlstad Airport ska jobba efter.

Men, allianspartierna och Socialdemokraterna mörkade medvetet vad avsikten var med de 15 VNAB-miljonerna. Av det skälet har man fått en ännu inte avgjort rättstvist på halsen. I takt med medias avslöjanden har man tvingats till medgivanden och ursäktat sig med entonigt mässande om Frankfurtlinjens betydelse för alla. Och man har underlåtit att i styrdokumenten klargöra vad som gäller för Karlstad Airport. Dags för en offentlig hearing där alla kort läggs på bordet!

För Vänsterpartiet i Karlstad

Parvane Assadbegli

Agne Sandberg

Nu besannas de farhågor som vi vänsterpartister gav uttryck för på fullmäktigemötet i juni förra året: Karlstad Airport har självsvåldigt ägnat sig åt att ge stöd till BMI:s Frankfurtlinje – ett stöd som spär på Karlstad Airports förlustsiffror. Något som skattebetalarna i Karlstad återigen kommer att få stå för.

Kring årsskiftet uppdagades den hemliga överenskommelsen om avgiftsbefrielser och häromdagen stod det klart att man dessutom betalat ut nästan 5 miljoner kontant till flygbolaget. På junisammanträdet ville vi ha in en formulering i Karlstad Airports åtagande markerar att direkt eller indirekt stöd till enskilda flygoperatörer inte är tillåtet. Fullmäktiges majoritet ville inte detta – tvärtom raljerades över våra farhågor.

Från vänsterpartiets sida har vi följt historierna om Värmlands Näringslivsutvecklings AB (VNAB), miljonerna till BMI och Karlstad Airport under lång tid. När beslutet om att bilda VNAB togs upp i fullmäktige för snart två år sedan protesterade vi mot att allianspartierna och sossarna inte med en bokstav talade om vad de kommunala miljonerna skulle gå till. Ganska snart kunde media avslöja att det rörde sig om ett rent förlustbidrag på 15 miljoner till BMI. Och därefter har den ena egendomligheten efter den andra uppenbarats. Det är lätt att drunkna i smaskiga detaljer.

Såväl media som ansvariga politiker och andra röster har under en tid pekat finger åt flygplatschefen Peter Landmark. Vi har svårt att bedöma om han ensam bär ansvar för vad som hänt. Enligt uppgift avgår han nu på egen begäran. Han blir den syndabock som ska rädda anseendet på de styrande allianspartierna och Socialdemokraterna.

Det viktigaste borde vara att de politiskt ansvariga ställs till svars:

• Deras uppgift är allmännyttan och det gemensamma. Då måste man ha en nykter syn på krav som förs fram av kraftfulla näringslivsföreträdare.

• Det är de politiskt ansvariga som fastställt vilka direktiv kommunala bolag som Karlstad Airport ska jobba efter.

Men, allianspartierna och Socialdemokraterna mörkade medvetet vad avsikten var med de 15 VNAB-miljonerna. Av det skälet har man fått en ännu inte avgjort rättstvist på halsen. I takt med medias avslöjanden har man tvingats till medgivanden och ursäktat sig med entonigt mässande om Frankfurtlinjens betydelse för alla. Och man har underlåtit att i styrdokumenten klargöra vad som gäller för Karlstad Airport. Dags för en offentlig hearing där alla kort läggs på bordet!

För Vänsterpartiet i Karlstad

Parvane Assadbegli

Agne Sandberg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.