2016-02-22 06:00

2016-02-22 06:00

Inspirera dig till nya gröna matvanor

Debatt: SVT:s Vegorätt

I matprogrammens och tv-kockarnas tidevarv har Sveriges Television äntligen lyckats med att göra en banbrytande satsning på verkligt nyttig och miljövänlig mat, skriver Jonas Paulsson och Lars Frölander.

Visste du att Livsmedelsverket, Världshälsoorganisationen och Världscancerfonden vill att vi ska äta mindre kött för hälsans skull? Dessutom gör FN bedömningen att den globala mejeri- och köttindustrin påverkar klimatet lika mycket som alla bilar, flygplan, båtar och lastbilar gör tillsammans. Det låter otroligt men det är sant. Tillåt därför SVT:s nya växtbaserade matlagningsprogram Vegorätt att peppa dig att bryta ovanan att äta animalier.

Sluta äta kött för att rädda planeten. Jag känner till många starka och friska kroppsbyggare som är vegetarianer, sa Arnold Schwarzenegger, tidigare republikansk guvernör i Kalifornien, under sitt uppmärksammade tal på klimattoppmötet i Paris i december. Han har en viktig poäng: klimatsmarta vegetabilier är också bra för kroppsfysiken.

I dag finns många idrottare i den absoluta världseliten som äter växtbaserat. Serena Williams som länge har rankats som världens bästa kvinnliga tennisspelare är vegan. Det är också världens starkaste man, tysk-iraniern Patrik Baboumian, som ensam har burit 550 kilo tio meter. Efteråt spontanvrålade han ”vegan power” mot publiken i glädjeruset över det fenomenala världsrekordet.

Nyckeln till bra matvanor är att äta mer mat från växtriket, lagom mycket och varierat. Med de orden inleds Livsmedelsverkets nya kostråd ”Hitta ditt sätt att äta grönare, lagom mycket och röra på dig” som betonar hälsovinsterna med en växtbaserad kost. Livsmedelsverket skriver att grönsaker, frukt och bär innehåller mycket vitaminer, mineraler och andra nyttigheter. De olika färgerna kommer från skyddande ämnen. Därför är det inte bara vackert utan också bra för hälsan att äta färgglatt. Den som äter mycket baljväxter, grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer.

Efter att ha granskat över 800 rapporter har Världshälsoorganisationen WHO:s internationella cancerforskningsinstitut IARC nyligen kommit fram till att processat kött ska klassas som säkert cancerframkallande, medan rött kött ska klassas som cancerframkallande med ungefär samma sannolikhet som akrylamid, UV-strålning och eldrök, vilket innebär en mycket hög sannolikhet. Konsumtion av processat kött som korv och skinka ökar markant risken för tjock- och ändtarmscancer: 50 gram processat kött per dag ökar risken för tarmcancer med 18 procent och desto större intaget är, desto högre blir också cancerrisken.

Världscancerfonden har två rekommendationer som direkt berör köttkonsumtionen: ”Ät huvudsakligen mat från växtriket” och ”Begränsa intaget av rött kött och undvik processat kött”. Snittkonsumtionen av rött kött för invånarna i ett land får enligt Världscancerfonden högst vara 300 gram i veckan. Maxgränsen för en enskild person är satt till 500 gram i veckan. Det ska jämföras med att Världscancerfonden samtidigt rekommenderar en minimigräns på 600 gram per dag för konsumtion av frukt och grönt. Det blir hela 4,2 kilo i veckan, vilket är drygt tio gånger mer än maxgränsen för köttet.

I matprogrammens och tv-kockarnas tidevarv har Sveriges Television äntligen lyckats med att göra en banbrytande satsning på verkligt nyttig och miljövänlig mat. Den 19 januari var det nämligen äntligen premiär för Sveriges genom tidernas första helvegetariska matlagningsprogram, utan mjölk och äggprodukter, med matinspiratörerna Elenore Bendel-Zahn och Karoline Jönsson. Ta chansen och låt dem sporra dig att hänga på vegotrenden att äta hälsosamt och klimaträtt under 2016!

Jonas Paulsson

Köttfri måndag

Lars Frölander

OS-medaljör i simning

Visste du att Livsmedelsverket, Världshälsoorganisationen och Världscancerfonden vill att vi ska äta mindre kött för hälsans skull? Dessutom gör FN bedömningen att den globala mejeri- och köttindustrin påverkar klimatet lika mycket som alla bilar, flygplan, båtar och lastbilar gör tillsammans. Det låter otroligt men det är sant. Tillåt därför SVT:s nya växtbaserade matlagningsprogram Vegorätt att peppa dig att bryta ovanan att äta animalier.

Sluta äta kött för att rädda planeten. Jag känner till många starka och friska kroppsbyggare som är vegetarianer, sa Arnold Schwarzenegger, tidigare republikansk guvernör i Kalifornien, under sitt uppmärksammade tal på klimattoppmötet i Paris i december. Han har en viktig poäng: klimatsmarta vegetabilier är också bra för kroppsfysiken.

I dag finns många idrottare i den absoluta världseliten som äter växtbaserat. Serena Williams som länge har rankats som världens bästa kvinnliga tennisspelare är vegan. Det är också världens starkaste man, tysk-iraniern Patrik Baboumian, som ensam har burit 550 kilo tio meter. Efteråt spontanvrålade han ”vegan power” mot publiken i glädjeruset över det fenomenala världsrekordet.

Nyckeln till bra matvanor är att äta mer mat från växtriket, lagom mycket och varierat. Med de orden inleds Livsmedelsverkets nya kostråd ”Hitta ditt sätt att äta grönare, lagom mycket och röra på dig” som betonar hälsovinsterna med en växtbaserad kost. Livsmedelsverket skriver att grönsaker, frukt och bär innehåller mycket vitaminer, mineraler och andra nyttigheter. De olika färgerna kommer från skyddande ämnen. Därför är det inte bara vackert utan också bra för hälsan att äta färgglatt. Den som äter mycket baljväxter, grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer.

Efter att ha granskat över 800 rapporter har Världshälsoorganisationen WHO:s internationella cancerforskningsinstitut IARC nyligen kommit fram till att processat kött ska klassas som säkert cancerframkallande, medan rött kött ska klassas som cancerframkallande med ungefär samma sannolikhet som akrylamid, UV-strålning och eldrök, vilket innebär en mycket hög sannolikhet. Konsumtion av processat kött som korv och skinka ökar markant risken för tjock- och ändtarmscancer: 50 gram processat kött per dag ökar risken för tarmcancer med 18 procent och desto större intaget är, desto högre blir också cancerrisken.

Världscancerfonden har två rekommendationer som direkt berör köttkonsumtionen: ”Ät huvudsakligen mat från växtriket” och ”Begränsa intaget av rött kött och undvik processat kött”. Snittkonsumtionen av rött kött för invånarna i ett land får enligt Världscancerfonden högst vara 300 gram i veckan. Maxgränsen för en enskild person är satt till 500 gram i veckan. Det ska jämföras med att Världscancerfonden samtidigt rekommenderar en minimigräns på 600 gram per dag för konsumtion av frukt och grönt. Det blir hela 4,2 kilo i veckan, vilket är drygt tio gånger mer än maxgränsen för köttet.

I matprogrammens och tv-kockarnas tidevarv har Sveriges Television äntligen lyckats med att göra en banbrytande satsning på verkligt nyttig och miljövänlig mat. Den 19 januari var det nämligen äntligen premiär för Sveriges genom tidernas första helvegetariska matlagningsprogram, utan mjölk och äggprodukter, med matinspiratörerna Elenore Bendel-Zahn och Karoline Jönsson. Ta chansen och låt dem sporra dig att hänga på vegotrenden att äta hälsosamt och klimaträtt under 2016!

Jonas Paulsson

Köttfri måndag

Lars Frölander

OS-medaljör i simning

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.